/ Forside/ Interesser / Helbred / Handicap / Spørgsmål
10  valde. 300
Angående cirkusset i den kommunale forva~
Fra : zonker
Vist : 671 gange
50 point
Dato : 21-01-03 23:01

Hej Dorthe

Angående dit tip :

http://www.kandu.dk/dk/userview.asp?uid=56292

Det er faktisk utrolig relevant, for i mange kommuner ved de egentlig ikke hvad de laver og mener at de ved bedst. Og borgerne står og selv skal finde ud af hvad lofvigninven er og hvem der skal sagsbehandle.

Jeg vil anbefale dig at skrive en skriftlig klage både til kommunen, hvor du beder om en skriftlig forklaring fra kommunen.

Samtidig sender du en skriftlig klage til tilsynsrådet i dit amt og klager over den kommunale sagsbehandling eller mangel på samme.

Husk lige at få kvitteringer fra posthuset, når du sender dine breve, da offentlige myndigheder (nogle steder) har for uvane at "smide" eller "glemme" at de har modtaget dit brev....

PS : Jeg ville være meget interesseret i om du deltog i det nye board, som jeg og andre er ved at opbygge. Det kunne være et godt supplement til os der KUN roder med mekanik, hvis du ellers er interesseret. DU kan finde os her :

http://yff.dk/hsboard/

Kommentar
Fra : D.Roennov

Dato : 21-01-03 23:23

Hej zonker.
Hvis jeg skulle skrive klager over alle de ting der er gået galt i min kommune siden jeg flyttede hertil i Nov.1999, blev jeg ikke færdig i dette årti. Har haft 6-7 forskellige sagsbehandlere, alene siden Maj 2002 4 stk.
Skriftlige ansøgninger får man mundtligt svar på for de har angiveligt ikke tid og overskud til at svare skriftligt. Tilskud til kronisk syge børn kan man ikke få hvis man er på orlov. Har man råd til orlov kan man også betale ekstraudgifterne selv. Opfordringer til at ansættte sort rengøringshjælp, sygemelding af min mand så vi ikke mistede hans indtægt mens han passede mig og vores børn, efter at jeg havde gennemgået en knæoperation o.s.v., o.s.v. Bevillingen af særindretningen af min bus, var bare dråben, der fik det hele til at løbe over. Så nu er jeg for alvor træt af systemet og går om nødvendigt til social- eller sundheds - ministeren næste gang. At kommunen til dels selv er skyld i at jeg i dag har diagnosen fysisk/psykisk/socialt belastningssyndrom, kan de heller ikke engang forholde sig til. Men sende mig i fleksjob 20 timer om ugen har de dog kunnet finde ud af.

Kommentar
Fra : D.Roennov

Dato : 21-01-03 23:28

Hej zonker.
P.S. har ikke forstand på pc´ere som sådan - de skal bare virke ! Så jeg kan ikke supplere med ret meget.
Dorte

Kommentar
Fra : zonker

Dato : 21-01-03 23:32

Tak for kaffe, det er faktisk utroligt uhyggeligt at en kommune kanm forholde sig sådan til tingene...

Jeg mente det faktisk seriøst, det jeg skrev i mit første indlæg. Men jeg forstår helt klart godt hvis du absolut ikke er interesseret.

Og hvis du kiggede forbi nedenstående side, vil du se at dit eksempel desværre ikke er enestående :

http://www.kajsvenningsen.dk/

kig under punkterne invalidekørsel og Invalidesagen.

Det de har gjort er at de har lagt hele dokumentationen på nettet og det tror jeg kunne være en ting der måske ville afskrække din og andres kommuner til at sådan gør man det ikke.

Kommentar
Fra : zonker

Dato : 21-01-03 23:33

Der skulle stå handicapkørsel i ovenstående indlæg

Kommentar
Fra : D.Roennov

Dato : 22-01-03 17:56

Har læst om Kaj - det er godt nok uhyggelig læsning. Det virker som om systemet bevist lægger hindringer i vejen - for at få mennesker, der i forvejen har nok at slås med, til at give op på halvvejen.

Jeg synes det er godt at de trods alt er blevet ved med at klage, det må da give pote på et eller andet tidspunkt. Det burde jo bare ikke være nødvendigt, at skulle bringe det svære skyts i stilling, for at opnå den hjælp man iflg. lovgivningen har krav på.

Jeg kan da godt se fidusen fra kommunens side - de sparer jo en masse penge hvis folk når at dø inden sagerne er behandlet færdige.

Det er lige før jeg skammer mig over at være dansker - vi har verdens bedste sociale system ( i hvert fald på papiret ) og så kan velfærdsstaten ikke engang behandle syge mennesker med en smule respekt. Man kan nemt få følelsen af, at man er blevet syg bare for at genere systemet, med den behandling man ofte udsættes for.

Det er helt sikkert for ringe at:
Sagsbehandlerne ikke kender lovgivningen godt nok.
Behandlingstiderne for div. ansøgninger er så lange.
Personens egen mening om helbredstilstand ikke tages med i vurderingerne
( det er trods alt vores krop/sind det drejer sig om, og mon ikke vi kender den bedre end nogen)
Der ikke tages hensyn til hele personens liv, men kun til den del der direkte berøres af sygdom.

Mennesker der er syge, har ikke overskud til at simulere en hel masse ekstra skavanker, bare for at opnå hjælp.
Når syge mennesker beder om hjælp, er det fordi de har brug for det - og når de spørger, har de som regel gjort alt hvad der står i deres magt for at klare sig selv.

For mit eget vedkommende tænker jeg meget på hvorledes alle mine skavanker påvirker mine børns
( et hold tvillinger på 4 år ) dagligdag. Jeg kan f.eks ikke gå en tur med dem p.g.a. dårlige led i hele kroppen, jeg har heller ikke altid den fornødne energi rent psykisk. Jeg tænker tit på hvilke skader børnene evt. får, fordi de mangler en normalt fungerende mor i deres hverdag. Her kunne jeg godt bruge noget aflastning i hverdagen i form af rengøringshjælp eller lignende så jeg kunne bruge min sparsomme energi på børnene.

Men da det ikke er direkte p.g.a. min sygdom hjælpen behøves kan det ikke bevilliges. Hellere rette op på børnene når de har taget skade end give os den nødvendige hjælp nu, så vi alle kan få - forhåbentligt - nogle gode år sammen. Der er ingen der kan fortælle mig hvornår jeg bliver så handicappet at en kørestol bliver nødvendig, så jeg håber bare at jeg ved egen hjælp kan få det til at fungere tilfredsstillende, så må problemet jo tages op igen til den tid.

Det er bestemt ikke den optimale måde at gøre tingene på, men sådan er systemet.

Dorte

Kommentar
Fra : zonker

Dato : 23-01-03 01:18

Ja og netop syntes jer der ville vælre behov for sådan en kategori på det board jeg tidligere gav dig.

Jo flere der kan henvende sig anonymt og fortælle deres historier, des mere fokus tror jeg der bliver på problemet og dermed, kan man håbe at man kan få udstillet de tinmg som systemet gør og råbe de ansvarlige politikere op...