/ Forside/ Teknologi / Administrative / MS-Office / Spørgsmål
10  EXTERMINA.. 4373
billeder i brevfletning
Fra : hojriiskim
Vist : 1377 gange
100 point
Dato : 06-06-07 16:57

hej..¨

Jeg skal på arbejdet bruge en smart måde jeg kan lave nogle små skilte. Jeg kan ikk komme ind på nærmere hvad det er.
Jeg har nogle data(8 stykker tekst) til hver skilt, som kan variere fra skilt til skilt.
Derudover har jeg 3 billeder, hvor af de 2 er variable. Det ene er variabelt fra skilt til skilt, det andet fra en gruppe skilte til en anden gruppe skilte. Det 3 er konstant det samme. Dette billede er ikk noget problem.

Jeg har tænkt mig jeg kunne oprette en skabelon i excel hvor i de omtalte data ligger. Man kan her nemt ændre tal og bogstaver for de enkelte skilte og derefter flette dem ved hjælp af brevfletning i word.
Mit problem er så de 2 billeder som er variable. hvordan får jeg dem med på skiltet i word? det er jo forskellige billeder fra skilt til skilt. De skal have en bestemt placering på arket og en bestem størrelse.
JEg har forsøgt at indsætte et hyperlink i excel arket, men når jeg fletter i word står stien på billedet der bare, og ikke selve billede der vises.
hvordan får jeg lavet så den viser det billede, som ligger på den sti jeg har skrevet ind i excelarket?

Er der nogen der har en smartere metode til hvordan det kan gøres? det skal gerne være så man kan udfylde en skabelon som man ud fra laver skiltene. der skal helst ikke være for mange ting man skal ud i stifindere og hente ind og ting der skal åbnes og lukkes og gøres ved.

Er min forklaring forståelig? :) ellers må i lige spørge ind til det.. :)

Kommentar
Fra : Klojs

Dato : 06-06-07 20:55

Håber jeg forstår dig rigtigt nu....for jeg har lige selv lavet et forsøg og fik det til at virke på denne måde:

Lav din flettefil som dataene skal komme fra i Word. Start med at lave en tabe i word med de relevante overskrifter i toppen af kolonnerne. I den ene kolonnes overskrift kan du skrive "billede". Der sætter du så det billede ind som skal bruges ifm. de andre data i rækkerne.

Når du så brevfletter i feks labels, gør du det også i et worddokument. I den enkelte labet sætter du så dine fletfelter ind hvor det ene af fletfelterne er "Billede".

Derefter fletter du.

Kan du følge mig ?

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 06-06-07 22:33

Som jeg ville lave det:
Word dokument
Sæt billede på sidehoved/sidefod
marker billede og klik på den lille hund og vælg tekstomløb
flyt billede på plads
gem som dokument skabelon 3 gange et for hvert billede

billede1.dot
billede2.dot
billede3.dot

Nu kan du flette tekster på din skabelon som åbner med billede 1-3 hver gang.

Kommentar
Fra : hojriiskim

Dato : 06-06-07 22:56

tror klojs har forstået hvad jeg mener.. dog vil jeg gerne have man kan skrive stien til det billede der skal ind istedet for at sætte selve billedet ind.. det vil jeg gerne fordi hvis man tænker sig en tabel med adresse 1-20 i en kollonne og billede i anden kollonne, sådan at adr.1=billlede1, adr.2=billede2, adr.3=billede3 osv. så er det nemmere at kopiere stien, som feks. kunne være:

C:testmappe\billede1.jpg

Den kopiere jeg så til alle 20 adr. og rette bare tallet fra 1, til 2 og til 3 og så videre derned af.

kan i følge mig?

Tror ikke helt e.c er med på hvad jeg mener.. fra sag til sag hvor skabelonen skal bruges er der tale om 3 ny billeder, som derefter kan variere fra sag til sag og fra linie til linie i database-arket.
er det bare mig der ikke forstår?

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 06-06-07 23:00

Ok jeg så det bare som 3 forskellige billeder.............så min idé duer ikke.

Kommentar
Fra : hojriiskim

Dato : 06-06-07 23:02

nej ok, synes heller ikk lige jeg kunne gennemskue det.. ellers tak for input!

Kommentar
Fra : Klojs

Dato : 06-06-07 23:18

Kan du så ikke lave 3 kolonner i din flettefil med et billede i hver af kolonnerne (udover kolonnerne til den øvrige tekst).

I den ene kolonne lægger du det faste billede, i den næste kolonne lægger du det billede som skal passe til de øvrige tekster osv. Kolonneoverskriften kan feks hedde
- fast billede
- 1. variabel
- 2. variabel

eller billede a, billede b billede c - hvor feks billede a er det faste.

Når du så i dine "labels" sætter flettefelter ind, så sætter du bare alle billedoverskrifterne ind, og hvis der er nogle af kolonnerne der ikke er noget billede i, så vises hverken billede eller fletfelt. Så de vil ikke genere.

Håber stadig jeg har fat i meningen for jeg har lidt problemer med at se det for mig

Når du skriver skilte, så ser jeg det bare som en stor label. Derfor jeg bruger det udtryk og man kan jo selv bestemme hvor stor labelen skal være.

Jeg må prøve at lave en "prototype imorgen over hvad jeg forestiller mig og så uploade den, for går i seng nu.

Kommentar
Fra : hojriiskim

Dato : 07-06-07 07:28

tror du er med på hvad jeg mener.. :) jeg mener faktisk også bare en label i a4 strørrelse..

Det eneste der er med det med du sætter billederne ind, er at jeg så skal indsætte måske 30 forskellige billeder en efter en, hvor jeg hvis det bare var stien jeg skrev, kunne rette tallet i stien så det blev det næste billede, og det næste og det næste........ osv..

På den måde du skriver skal jeg indsætte alle billeder en efter en i database-filen.

Ved du hvordan man laver det i word så man bare indsætter et billede fra en fil? ved en der har skrevet en opgave engang hvor de bare indsatte stien, for så kunne de bare skifte billedet ud med et andet med samme navn, og så blev word dokumentet automatisk opdateret med det nye billede uden at man skulle ind og rette størrelse og placering til. han kan bare ikk huske hvordan man gør..

Kommentar
Fra : hojriiskim

Dato : 07-06-07 08:12

jeg skal også kunne opsætte en billede størrelse og en placering i min skabelon så alle billeder kommer ind i den størrelse og på den placering, uden jeg skal ind og rette til hver gang..

Kommentar
Fra : Klojs

Dato : 07-06-07 20:56

Nu kom jeg til at gå på middags- og kaffebesøg, så har ikke lige fået testet noget iaften.

Kunne det tænkes at billedet skal ligge på en hjemmeside og så man har brugt koden for billeder i en html-fil. Der kan man også lave en tabel, men ved ikke om man kan bruge den som flettefil.

Bare lige en tanke udfra du skriver noget med link.

Mener også da jeg selv legede med flettefiler engang, at man kunne kalde en gentagen ting for feks "bla" og hver gang man så skrev bla, så satte den det ind som man havde døbt det. Men kan ikke lige huske om det var med flettefiler, formler i regneark eller noget helt andet.

Kommentar
Fra : hojriiskim

Dato : 08-06-07 11:14

nej det har ikk noget med hjemmeside at gøre.. det er simpelthen data som jeg vil kunne skrive i et excel ark og så flette det til et word dokument som jeg så kan printe ud(excel-->word er kun min ide, ved ikk om der findes nemmere eller bedre måder).. Der skal så også være mulighed for at flette nogle variable billeder ud.. lige som adressen feks. kan varierer når man flettet kuverter..

Kommentar
Fra : Klojs

Dato : 08-06-07 16:14

Jeg har aldrig prøvet at flette i regneark, men når jeg gør det i word, så kan man sagtens lave en kolonne mere for hver billede man vil bruge. Du kan feks kalde kolonnerne
billed1
billed2
billed3

Når du så vil have billederne lige store, kan du kopiere det du har lavet i den ønskede størrelse, og sætte ind de andre steder. Hvis Peter så skal have billede 2, så holder du bare billed1 og billed3 felterne tomme. Nå du så i din "label" skal sætte flettefelterne ind, så sætter du alle billeder ind, men da 1 og 3 er tomt, vil der kun komme ét billede ved Peter - nemlig billed2.

Jeg tror ikke du slipper udenom først at skulle lægge alle oplysningerne ind i din flettefil - hvad enten du vælger regneark eller word. Men jeg kan ikke selv få billderne frem fra regneark, men det går fint fra word.

Annuller spørgsmålet
Fra : hojriiskim

Dato : 20-06-07 19:55

Jeg har desværre ikke modtaget et brugbart svar, og annullerer derfor dette spørgsmål