/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Andre interesser / Spørgsmål
10  KarlOveJe.. 2007
Hvad hedder denne ?
Fra : jesperbkskov
Vist : 9826 gange
300 point
Dato : 06-06-07 15:47

Hejsa,

Hvad hedder den runde ting som flyver over ørknen i Westonfilm ?

Den er lavet er grene / en busk.

Man ser dem altid i weston film.

Håber nogle kan hjælpe...

Kommentar
Fra : iah

Dato : 06-06-07 15:52

Det er da en Vindheks du tænker på...
Hvad den lige hedder på amerikansk kan jeg i øjeblikket ikke huske.

Kommentar
Fra : iah

Dato : 06-06-07 15:54

Der er i øvrigt noget mere om fænomenet her: http://da.wikipedia.org/wiki/Vindheks

Accepteret svar
Fra : join

Modtaget 310 point
Dato : 06-06-07 16:03
Kommentar
Fra : k_m_s

Dato : 06-06-07 16:20

Det er en ørken-rose

Hvis man lægger den i en skål med lidt vand i bunden kommer der blade på den, når man så er træt af den kan man gemme den væk i MEGET lang tid.

Kim

Kommentar
Fra : iah

Dato : 06-06-07 18:11

Citat
Det er en ørken-rose

Det er en anden slags plante. Planten kaldes Jericos Rose.
Den kommer fra ørken-egnene omkring Palæstina og Ægypten.

Godkendelse af svar
Fra : jesperbkskov

Dato : 06-06-07 18:13

Tak for svaret join. Mente ellers bare den hed et eller andet med djævel / devil, men der tog jeg fejl.

Kommentar
Fra : iah

Dato : 06-06-07 18:21

Næh, den hed ikke noget med djævel, men HEKS...!

En vindheks er indtørrede planter i slægten Sodaurt (Salsola), som oftest forekommer på prærien. Vindheksen bliver blæst hen over landskabet, ofte efterfulgt af sand og støv. Vindheksen benyttes også i film og tegnefilm, for at demonstrere stilhed. Til dette anvendes ofte også lyden af cikader.

iah
_____________________________________________________________________________
Join:

Tumbleweed could refer to:

* Salsola, a type of plant
* Tumbleweed Southwest Grill, a restaurant chain in the Midwest United States.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 06-06-07 18:38

og så kaldes de tørrede - flyvende hekse

Kommentar
Fra : k_m_s

Dato : 06-06-07 19:51

Beklager.

Da vi købte vores fik vi at vide, den hed ørken-rose men kan godt se at det er noget andet.

Resten jeg skrev er rigtig, en meget sjov "plante"

Hilsen
Kim

Kommentar
Fra : join

Dato : 06-06-07 21:11

you are welcome !!

Med hensyn til navnet, er det formentlig ligesom med vores mælkebøtte, den har også flere navne, både kæle og øgenavne: Løvetand, fandens mælkebøtte etc.

"Tumbleweed," "Russian thistle" and "wind witch" are common names for this symbol of the American west. Russian thistle alludes to its Eurasian origin. Scientific names for tumbleweed include Salsola kali, S. pestifer, S. australis, S. iberica, and S. tragus. Salsola is derived from the Latin sallere, "to salt," in reference to the plant’s salt tolerance. There does not yet appear to be a consensus on the preferred scientific name, although S. tragus is the leading candidate for the inland variety of tumbleweed and S. kali, for the more coastal variety.
KILDE: http://www.desertusa.com/mag01/may/papr/tweed.html

iah>>> jesperbskov kan formentlig selv regne ud at det IKKE er ...
Citat
* Tumbleweed Southwest Grill, a restaurant chain in the Midwest United States.

fortsat god dag