/ Forside/ Interesser / Videnskab / Fysik / Spørgsmål
10  CLAN 630
Syrer, Baser, Salte - EKSAMEN
Fra : CLausenGG
Vist : 4791 gange
20 point
Dato : 06-06-07 14:44

Hej..

Jeg skal til eksamen på fredag og mangler lidt hjælp.
Jeg kan nogle gode forsøg til de fleste af de emneområder, som er blevet opgivet men mangler stadig nogle gode ideér.
Emnet Syrer,Baser og salte er et problem for mig. Er der nogle der kan hjælpe mig med, at sige nogen gode forsøg jeg kan lave omkring dette emne? bar fyr løs jeg kan bruge al hjælp jeg kan få.
Og det skal lige siges det er Folkeskolens Afgangsprøve for 9 klasse.

Tak på forhånd!

Kommentar
Fra : lind-2650

Dato : 06-06-07 16:34

hei du kan få en rapport jeg har lavet om syre, salt og baser:

viden om syre, salt og baser:

Syre :
Syre består af H+ (Hydrogen) og en syrerest
For eksempel HCl ® H+ + Cl- (saltsyre)

Salte :
Salt består af et metal og en syrerest
For eksempel NaCl ® Na+ + Cl- (natriumclorid)

Baser :
Baser består af et metal og OH- (hydrogenoxid)
For eksempel NaOH ® Na+ + OH- (natriumhydroxid)

Disse tre stoffer (syre, salte og baser) har det til fælles at de alle tre optræder på ion form i vandlig opløsning, ion form betyder at stoffet har overskud af elektroner Þ Cl- eller underskud af elektroner Þ H+.

pH skalaen :
pH skalaen kan bruges til at måle om et stof er en syre, salt eller base. For at måle pH værdien kan man bruger indikator papir, indikator papiret skifter farve når man putter det ned i den væske man gerne vil havde målt og man kan så se om det er en syre, salt eller base, man kan også bruge phenophtalein det er et flydene stof som man putter ned i det man vil måle, phenophtaleinen skifter farve og man kan se om det er en syre, salt eller base.

og her er to forsøg :

1. Den vandrende plet

Forsøgets formål:

Er at få H+ til at vandre hen mod minus og påvise at H+ er en aktiv del af syre.

Forsøgets opstilling og materialer:

Man skal bruge: En strømkilde med jævnstrøm cirka 10-25 volt.
pH papir.
En glasplade.
To ledninger.
To krokodille næb.
Vand.
http://www.dettmaring.dk/fysikogkemi/img/syre01.JPG

Forsøgets gennemførsel:

Det lykkedes næsten, men der sad syre rest på et af krokodille næbene så pH papiret blev rødt.

Forsøget resultant:

Pletten vandrede mod minus som planlagt, og jeg påviste at der var H+ i syreren.

2. Fortynding af pH værdier

Forsøgets formål:

At fortynde en syre så mange gange at den bliver neutral.

Forsøgets opstilling og materialer:

Man skal bruge: En syre.
Et reagentglas.
Flydende pH.
Vand.

Forsøgets gennemførsel:

Det gik som det skulle men syre var for svag, så allerede efter 3-4 fortyndinger blev syren neutral.

Forsøget resultat:

Jeg fortyndede syren 1 million gange som planlagt.

Fortyndings resultater:
10 - 100 - 1000 - 100.000 - 1.000.000

Så vær gang man har fortyndet har man ganget med ti.

Annuller spørgsmålet
Fra : CLausenGG

Dato : 07-06-07 14:01

Jeg har desværre ikke modtaget et gyldigt svar, og annullerer derfor dette spørgsmål