/ Forside/ Interesser / Helbred / Andet helbred / Spørgsmål
10  transor 1971
Kost - mavesyrer !
Fra : Strandkro
Vist : 1679 gange
30 point
Dato : 06-06-07 14:09

Har i en kost opskrift mod for meget mavesyrer ?
Det rumler i maven og lille mig skal 2 gange i toilet og laver pølser !

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 06-06-07 15:57

Hejsa Strandkro, long time no see

Har du opstød fra mavesækken eller eventuelt smerter i området ved mavesækken?

Hvordan mærker du mavesyren ud over oppustethed og lidt hyppigere toiletbesøg?

Kommentar
Fra : Strandkro

Dato : 06-06-07 16:09

Kære VAXEN !
Jeg har lidt bøvs - og nok oppustethed men heldigvis ingen smerte ! (ingen mavesår).
MVH
Strandkro

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 06-06-07 16:45

Spis havregrød hver morgen.

Kommentar
Fra : Strandkro

Dato : 06-06-07 16:55

Lære Vaxen.
Det skader ikke !!
MVH
Strandkro

Kommentar
Fra : transor

Dato : 06-06-07 17:53

Der fås tyggetabletter som hjælper. De er vistnok ovenikøbet i håndkøb.

Kommentar
Fra : Strandkro

Dato : 06-06-07 18:22

Kære Transor !
Det har jeg fået - hjælper - men det komme igen på grund af forkerte kost ! Men hvad er den rigtige kost ? Det var det som jeg har stillet spørgsmål om !
Med mange hilsen
Strandkro.

Kommentar
Fra : gubbierne

Dato : 06-06-07 19:06

undgå rygning the kaffe og for fed mad så er den løst der

Kommentar
Fra : transor

Dato : 06-06-07 21:45

Ikke spise for stort måltid på en gang,ikke for fedt og slet ikke om aftenen, med mindre du står op og sover.

Kommentar
Fra : Axelise

Dato : 07-06-07 09:37

Undgå sukker, fed mad, stærkt krydret mad og alkohol. Desuden er mange frugtsyrer (som f.eks. i orangejuice) også alt for kraftige til sarte mavesækslimhinder.
Jeg har selv lidt af mavesårsproblemer i lang tid og er nødt til at være ret omhyggelig med min kost, for ellers "vælter" mit system, så jeg kender godt til dine problemer

Grunden til at du skal undgå f.eks. sukker og meget fed mad er, at du producerer ekstra galde for at nedbryde den slags kost, og galden er rigtig hård ved slimhinderne. Hvis du spiser en hel pakke småkager med chokolade, vil du sikkert få masser af ubehag i maven

Men ellers er de ovenstående råd også rigtige:
Havregrød til morgenmad er godt, dog er det ikke tilstrækkeligt for sådan én som mig, jeg er nødt til at spise korrekt hele dagen. Et rigtig godt tip, jeg kan give dig, er at gå i helsekosten og købe en dåse kapsler med bukkehorn/hørfrø. En dåse med 90 stk. koster ca. 63 kr og holder i 45 dage. Tag 2 kapsler hver morgen på fastende hjerte, bukkehornsfrøene danner en antibakteriel slimhinde i mavesækken og er helt afsindig effektive. Det var endda min egen læge, der gav mig det råd, efter at én af hendes patienter havde døjet med maveproblemer i årevis og tilsidst fik rådet om bukkehornsfrø af en sygeplejerske på en mave/tarmkirurgisk afdeling.

Men tilbage til diæten:
Sodavand er selvfølgelig også bandlyst, også sukkerfri!
Undgå generelt også for megen "syre-mad" som ost og hvidt brød.
Så med andre ord: Spis groft brød, masser af grønsager og kød er efter min erfaring helt ok.

God bedring!