/ Forside/ Interesser / Hus og have / Murerarbejde / Spørgsmål
10  janik 840
Rensning af klinker
Fra : LeFisk
Vist : 890 gange
50 point
Dato : 06-06-07 14:09

Jeg bliver nødt til at genbruge ca. 20 klinker som jeg har budt op hele. Hvordan får man nemmest fliseklæbet af ? Vinkelsliber ? kemi ?

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 06-06-07 14:10

Vinkelsliber, ja.

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 06-06-07 14:46

Hej LeFisk.
Desværre er der ikke rigtig nogen "nem" løsning på dit problem - glem alt om kemi ....
du kan med fordel bruge en vinkelsliger, men ofte kan man også med lidt forsigtighed tage
det værste med en god mejsel - sørg for at klinken har et fuldstændig plant underlag og slå så med en skarp mejsel skråt ind under den fastsiddende fliseklæb - så kan du foretage den sidste afretning
med vinkelsliberen og en skive til sten ...
Endelig kan du sørge for at der er plads til den fastsiddende fliseklæb der hvor de igen skal monteres - evt. kan du også her gøre plads med en mejsel og så bare bruge rigeligt med fliseklæb når de skal sættes op igen ....
bare på med vanten ....
held og lykke med det
Bennymanden

Kommentar
Fra : transor

Dato : 06-06-07 17:51

Jeg har renset fliseklæber af basdeværelsesfliser ved at kægge dem i plastikbalje med fortyndet saltsyre. ca 1/2 l syre til 20 liter vand og emn halv times bad. skyl med rent vand og børst resten af klæberen af.

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 07-06-07 02:41

Det lyder rimeligt - kalken opløses jo af syren - det er så lidt spændende hvad klinkerne er lavet af
..... badeværelsesfliser er jo sædvanligvis brændte porcelainslignende sager ... så .... men det giver i alt fald luft i næsen ....

Kommentar
Fra : dværgen

Dato : 01-08-07 12:32

pas hellere på med syren du kan nemt ødelægge overfladen på klinken men hvis det kun er på undersiden af klinken der er fliseklæb kan du bare bruge en vinkelsliber og hvis der så er noget på overfladen er der en masse forskellige produkter i byggemarkeder og du kan få noget som jeg mener hedder (fefix) er ikke sikker men det tager alt.
er også godt til at rense vinduer håber det hjælper