/ Forside/ Karriere / Penge / Økonomi / Spørgsmål
10  alka 1803
Differensrenter
Fra : Spelling
Vist : 5725 gange
200 point
Dato : 21-01-03 22:05

I forbindelse med en låneomlægning i mit hus kan jeg af tilbuddet fra banken/realkreditinstituttet se, at der optræder såkaldte differensrenter på ca. 10.000 kr som en del af omkostningerne ved konverteringen. Når jeg spørger min bankrådgiver om jeg kan slippe for denne udgift, taler hun i tåger! Enten fordi hun ikke kan svare ordentligt, eller - mere sandsynligt - fordi hun selv har økonomisk interesse i sagen.
Kort sagt: Hvad er differensrenter og kan jeg slippe for at betale dem? Hvad er konsekvensen?
Jeg regner med at opsige mit gamle realkreditlån iultimo januar.

Venlig hilsen
Spelling

Kommentar
Fra : Master_of_KeFir

Dato : 21-01-03 22:55

Pari straks indfrielse

Gælden på dit gamle realkreditlån indfries "straks til pari" ved overførsel af et kontant beløb, der svarer til obligationsrestgælden hvor kursen er 100.

Forskellen mellem obligationsrenten på det gamle lån og den kontantrente din rådgiver kan tilbyde dig nu kaldes differencerenten.
Denne er en udgift der skyldes at du er nød til at betale renter på din gamle lån frem til næste termin, da opsigelsesdato følger terminsdato, uanset pari.
Differencerenten er fradragsberettiget.

Man kan slippe for omkostningen af differencerenten ved at opsige lånet "til terminen". Gebyret vil dog somregel være højere da banker/realkredit ikke har intereesse i at alle kun laver omlægning de 4 dage om året.

Mvh, Ke'Fir, m.a.

Kommentar
Fra : lillemig

Dato : 21-01-03 23:06

Du kan ikke slippe for at betale dem, med mindre du kan hænge bankrådgiver op på "dårlig - ukorrekt rådgivning"
Jeg mener det kommer af at et kontant lån ikke "bare" kan indfries til "restgælden", idet der - da lånet blev oprettet blev solgt opligationer for beløbet "kursen eller provenuet" som du fik.
Nu skal lænet indfries og - du skal i princippet købe de obligationer, som kan betyde at du altså skal betale mere end din "restgæld"
Jeg har selv lån der er ca. 7 år gamle som jeg skylder mere på end jeg fik udbetalt. Simpelthen fordi renten er faldet og ham/den der har de obligationer som giver 7% om året vil (naturligvis) have ikke bytte dem med obligationer til 4-5% om året, ret forståeligt.

Kommentar
Fra : lillemig

Dato : 21-01-03 23:20

Som det fremtræder af linket "til økønomisk vejledning" er der vist tale om et kontant lån. DET KAN DU IKKE BETALE MINDRE FOR TIL EN TERMIN!!!
Så er der tale om restlån/obligationsgæld det er den sidste man skal betale hvis lånet indfries... fortsætter lånet har obligationsgælden ingen betydning.

Kommentar
Fra : Master_of_KeFir

Dato : 21-01-03 23:58

Det Lillemig henviser til er når rådgiver laver en forkert beregning, og det kan man ikke vide før den endelig afregning er foretaget.

Differencerenten er kun en del af omkostningerne ved en konvertering.

Differencerenten kommer af at man betaler renter på 2 lån i en periode. Dels fra det gamle lån man indfrier, da renten løber frem til terminsdato, og dels fra det nye lån man har optaget for at dække det gamle lån.

Man kan slippe for differencerente hvis den ene lån afløser den anden lån på selve terminsdagen eller at kursen på det gamle lån er under 100 hvorved man så med fordel kan købe obligationerne og indfri dem direkte hos kreditinstituttet.

Kommentar
Fra : lillemig

Dato : 22-01-03 00:18

Nu står der jo sådan i linket: Og der tales om kontantlån!
Ejendomsmægleren har således ikke rigtigt kunne magte at beregne indfrielse af kontantlån korrekt (glemt differensrente, brugt den forkerte restgæld etc.).

Men nu har du de 2 varianter, så vil jeg mene rådgiveren ikke kan løbe om hjørner med dig. Jeg er meget interesseret i om der i dit lån står 2 værdier:
Restgæld - OG - obligationsgæld, for så er det et kontantlån

Accepteret svar
Fra : Franksp

Modtaget 200 point
Dato : 22-01-03 06:26

Til spelling

Undskyld jeg siger det. Det meste af den forklaring der er skrevet herover, er ikke rigtigt.

Differencerente

Du betaler differencerente, hvis du indfrier dine lån efter metoden pari-straks. Beløbet er forskellen mellem den rente, kreditforeningen betaler obligationsejeren, og den rente, Realkreditinstituttet selv kan opnå ved at råde over indfrielsesbeløbet.
Differencerenten dækker perioden, fra du indfrier dine lån, til den dato, hvor obligationerne kan opsiges (eller er opsagt) hos obligationsejeren.
Du kan trække beløbet fra i skat. Hvis du opsiger lånet til en bestemt termin, slipper du for at betale differencerente. Opsigelsestidspunktet kan godt være 31/1 2003 således at lånet skal indfries til marts. Så undersøg dette i din kreditforening eller din bank, så du evt. kan nå det unden udgangen af januar.
Jeg skylder lige at sige, at jeg er selv ansat i et pengeinstitut

Med venlig hilsen franksp

Godkendelse af svar
Fra : Spelling

Dato : 22-01-03 18:15

Tak for svaret Franksp.

Kommentar
Fra : tina_larsen

Dato : 29-07-03 10:11

Vi har i forbindelse med huskøb og vores første konvertering med succes (lavere omkostning efter skat) benyttet en anden fremgangsmåde.

I stedet for differencerente eller kurssikring af nyt lån har vi optaget det nye obligationslån på det tidspunkt, hvor vi opsiger det gamle lån, fx. opsigelse den 31. januar til udløb 31. marts. Provenuet på det nye lån indsættes på en spærret aftalekonto, der frigives den dag, det gamle lån udløber.

Den "differencerente", der opnås ved at optage et lån og indsætte beløbet på en spærret konto, har i begge ovennævnte tilfælde været lavere end den, vi fik tilbudt af penge-/realkreditinstituttet. Og da "differencerenten" er fradragsberettiget, har omkostningen efter skat været lavere end omkostningen til en kurssikring af det nye lån, idet sidstnævnte ikke er fradragsberettiget.

mvh
Tina L