/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Hvor ofte må man fremleje?
Fra : petra09
Vist : 1391 gange
100 point
Dato : 05-06-07 22:04

Hej

Er der nogen der ved om der er en begrænsning på, hvor ofte man må fremleje sin lejlighed (ejerlejlighed), på et år.
Det jeg mener er, må man fremleje f.eks 3x4 mdr eller 6x2 mdr, og hver gang til forskellige lejere?

Accepteret svar
Fra : qfha

Modtaget 110 point
Dato : 05-06-07 22:18

Når du udlejer din ejerlejlighed er det ikke fremleje, for du har jo ikke lejet den selv. Det du taler om er en tidsbegrænset lejeaftale. Det kan du sagtens gøre for et år. Det du skal være opmærksom på er, at du kun må forlænge lejemålet een gang ellers overgår det til at være et almindligt lejemål, hvor du har et år opsigelse, hvis du selv skal bebo boligen.

Brug evt en standard kontrkt og indføj, at det er et tidsbegrænset lejemål.

mvh
qfha

Kommentar
Fra : bullerbedste

Dato : 05-06-07 22:32

jeg er helt enig med gfha.
Vil dog lige tilføje at tidsbegrænsningen godt må vare mere end et år.
Du skal dog huske at læse din ejerforenings vedtægter, om der der står noget om udlejning af lejlighederne. Nogle steder er det således at ejerforeningen skal godkende de lejere som man vil leje ud til og evt. også godkende lejekontrakten.

Godkendelse af svar
Fra : petra09

Dato : 05-06-07 22:47

Tak for svaret qfha.

Det er ikke helt det jeg mener. Hvor ofte må man leje ud til forskellige mennesker på 1 år.

Det er ikke mig selv der skal have lejet min lejlighed ud, men min overbo, som fremlejer 2-3 gange om året til forskellige mennesker, og det mener jeg ikke man må.

Overboen skriver i sin annonce at det er fremleje, men det må man altså ikke, når det er ejerlejlighed?

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 08-06-07 15:59

Tak for pointene.
Det du skal have fat i er ejendommes vedtægter for at se om der er klausuler om udlejning, men det er der ikke i de fleste.
At han har flere lejere, er der for så vidt ikke noget i vejen for. Der hvor den kan skride er, hvis han selv laver de korte lejemål for at have en konstant udskiftning. Her kan han kommer i konflikt med LL, altså lejeloven, men det er en helt anden problematik. Det er kun hans lejere, som kan anfægte den problematik. Hvis lejerne selv siger op er der ikke noget at komme efter. Beklager. (Du skal have fat i lejerne, når han endelig har fået een som er ok, og du gerne vil beholde som overbo).

mvh
qfha