/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Fiat Punto
Fra : bullettootht
Vist : 1046 gange
20 point
Dato : 05-06-07 20:01

Hej. Jeg skal til at købe bil, og kigger på Fiat Punto. Mit spørgsmål er dette:

Jeg har fundet en Fiat Punto 1,2 85HK EXL. Men der er nogle andre der også er EXL men som har 16V - hvilken betydning har dette??? Eller er det en mangel det ik står der?
Og i tilfælde af en eller anden ved det - vil du / I så råde mig til at holde mig til dem med 16V eller er det ligemeget?

Mvh bullet

Accepteret svar
Fra : BjarneD

Modtaget 20 point
Dato : 05-06-07 21:03

EXL er udstyrsmodel betegnelsen.
En alm 1,2 l. har 60 HK mens den 16 ventilede typisk har 80 HK.
Punto findes med udstyrsmodellerne S - SX - ELX - HGT - Sporting
Altså bogstaverne fortæller ikk eom motoren med mindre det er en JTD ELX, som er dieselversionen.
De 16 ventilede kører bedre og har en god benzinøkonomi så fremt det er modeller efter 2000 hvor de blev udstyret med multipoint indsprøjtning.
I det hele taget er modellerne efter 2000 væsentligt bedre.
Jewg har haft en 1995 SX - 1997 S - 2000 SX benzin og 2000ElX diesel og var kun tilfreds med de to sidste.

Godkendelse af svar
Fra : bullettootht

Dato : 05-06-07 23:36

Tak for svaret BjarneD.

Det jeg kigger på er begge ELX biler, den ene har dog de 16V og er fra 2000, mens den uden 16V også er ELX og fra 1999... Du anbefaler altså kraftigt, at jeg snupper mig den fra 2000? Synes man får ok meget for pengene ved en sådan bil i hvertfald, har dog ikke lige haft en prøvetur, men det kommer jo nok

Mvh bullet

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 05-06-07 23:47

En Punto er et fornuftigt køb med gode køreegenskaber.
En økonomisk bil både med hensyn til vedligehold og kørsel.
Dens værdiforringelse er i overkanten, men det får du jo glæde af ved køb.

Største svaghed er det elektriske system der kan plages af irrede forbindelser.
Modellerne efter 2000 er meget smartere og mere moderne.

Få en mekaniker du stoler på eller FDM til at tjekke bilen og husk at du har 24 mdr. reklamationsret (6 mdr. effektiv) ved køb hos brugtvognsforhandler..
Held og lykke.

Kommentar
Fra : bullettootht

Dato : 10-06-07 11:42

Hey igen BjarneD og andre

Har kig på en i øjeblikket, men følgende skal skiftes: Ny tandrem, ny forrude og nyt mellemstykke i udstødningen - nogen anelse om pris på dette?

Derudover - er der nogen, der har et billede af en undervogn, som sådan en skal se ud? For synes den så lidt rusten ud, men ved ikke lige om det bare var normalt det jeg så, da jeg jo ikke ved alt for meget om det på nuværende tidspunkt

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 10-06-07 12:25

Jeg kender ikke priserne, men jeg vil råde dig til at lade den være.
Køb en der er blevet rustbehandlet da galvaniseringen ikke holder mere end 3 til 4 år.
Den rust du ser er sikkert kun overfladerust, der ikke er problematisk, men du kan forvente at der vil være værre rustangreb i hulrummene.

Jeg ville ikke købe en bil hvor jeg selv skal sørge for udbedring af oplagte fejl da dette kan tyde på at vedligeholdelsen generelt er dårlig (selv om jeg kan lave meget selv).

Hvis du handler privat skal du kun gå efter pæne velholdte biler uden fejl, men du vil være bedre sikret ved køb hos en forhandler hvor du skal kræve fejl udbedret før køb da forhandlere er omfattet af 24 mdr. reklamationsret, hvor de første 6 mdr. er effektive.

Punto er en billig bil og en del af dem der er til salg er mishandlede, men der findes også mange fine der er til salg så gå efter dem og husk at de koster lidt mere og er det værd.

Kommentar
Fra : bullettootht

Dato : 10-06-07 22:34

Hej igen

Jamen jeg har det med denne bil, at jeg har set på et par stykker nemlig, og denne er egentlig rimelig god stand, har bare lige de par ting...

Men jo forhandler er sikkert det bedste, men synes man giver meget for den sikkerhed - har set en bil i samme tilstand til 10.000 mere for næsten de samme kilometer, og så er der jo en del penge til at udbedre eventuelle små ting inden den kommer derop i pris...

Hmm, what to do - what to do

Mvh Bullet

Kommentar
Fra : bullettootht

Dato : 10-06-07 22:35

og forresten, så er den blevet rust og undervognsbehandlet...

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 10-06-07 22:41

Citat
og forresten, så er den blevet rust og undervognsbehandlet...

..åbenbart ikke godt nok.

Spar og græd! Du kan nemt komme til at smide mere end 10.000 efter en bil du har købt privat, men dette kan måske undgås ved at tage bilen til en mekaniker eller FDM før handelen afsluttes.

Kommentar
Fra : bullettootht

Dato : 10-06-07 23:18

Ja det er også lidt det jeg har tænkt på. Næste gang jeg tager op til ham har jeg min gode kammerat med, der har rigtig meget forstand på biler, og siger han den ser fin ud tror jeg sku jeg snupper den. Han kan selvfølgelig ikke se alt, men stoler på ham.

Og jeg tror måske kun jeg skal have den 1-2 år, så det må være begrænset, hvor meget forskel der kan være på dem... Det kan selvfølgelig også være fordi jeg ik er så meget inde i sagerne endnu... Men ved i hvertfald også, at jeg har mekanikervenner til højre og venstre, så sparer lidt på eventuelle regninger...

Må sige jeg hælder til at købe den, men nu må vi se - skal nok lige give resten af historien på fredag

Mvh B

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 10-06-07 23:22

Held og lykke med det.

En Punto er en glimrende bil til prisen, men kvalitet er det ikke og derfor KAN der være stor forskel.