/ Forside/ Karriere / Penge / Økonomi / Spørgsmål
10  alka 1803
Boligsikring - udlejning
Fra : Krassus
Vist : 1439 gange
33 point
Dato : 05-06-07 16:32

Hejsa Kandufolket.

Jeg står i den heldige situation at mine dejlige forældre har købt mig en lejlighed (pænt af dem) som jeg står og skal flytte ind i, eneste problem er at jeg ikke kan sidde i lejligheden alene, derfor har jeg allieret mig med en god ven, således vi kan betale udgifterne. Nu melder spørgsmålet sig om boligsikring jo, vi har regnet os frem til at ved at fastsætte hans leje lavest muligt, min højst muligt (han betaler så for internet/tv etc) vil vi få den højeste boligsikring. Men spørgsmålet er så: indgår fællesomkostningerne i bygningen så i huslejen??

Taget fra Borger.dk - Huslejen
Her skriver du huslejen uden udgifter til varme, varmt vand, el, fællesantenne, elektroniske kommunikationstjenester og andre særlige ydelser.

Kommentar
Fra : Krassus

Dato : 05-06-07 16:41

Hvordan ser det i øvrigt ud med, forkert beregnelse af ens årsindtjening?
vi som studenter lever jo i en usikker verden, hvor jobs kommer og går. og over sommeren kan man nemt komme til at tjene 10.000 netop dette beløb gør en MEGA forskel i den beregning jeg har foretaget. er der tilbagebetaling, er de ligeglade etc?

Kommentar
Fra : ans

Dato : 05-06-07 16:49

Står du som ejer eller lejer af lejligheden?

Kommentar
Fra : Krassus

Dato : 05-06-07 16:52

Jeg står som værende lejer af lejligheden. derfor tænker jeg umiddelbart selv, at fællesomkostningerne godt kan gå med under lejen.
Er der i øvrigt noget jeg skal være obs på i forbindelse med boligsikringen??

Kommentar
Fra : ans

Dato : 05-06-07 16:59

Citat
Er der i øvrigt noget jeg skal være obs på i forbindelse med boligsikringen??

Du bevæger dig på grænsen af det lovlige.

Der kan ikke ydes boligsikring til ejer/andelsboliger og du har lejet lejligheden af dine forældre.

Er det en andelsbolig er det ikke sikkert, at dine forældre har ret til at leje den ud.

Men om boligsikring, så kan du læse her

http://www.social.dk/ministeriets_omraader/kontante_ydelser/boligstoette/boligsikring.html

Kommentar
Fra : Krassus

Dato : 05-06-07 17:06

Vi har konsulteret vores advokat mht. om den berømte "forældrekøbs aftale" er lovlig eller ej. vi har også fået lov til at "videreudleje" af ejerforeningen.
nu er jeg jo sådan set lejer og jeg er af den opfattelse at det ikke gør nogen forskel om det er mine forældre eller en flok vilde heste jeg lejer min bolig af ;) sålænge de ikke overtræder nogen lejebestemmelser og lejen er korrekt fastsat.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 05-06-07 17:16

Så er det jo også en ejerlejlighed.

Men læs mit link fra tidligere.

Citat
Husleje

Boligsikring beregnes som udgangspunkt af den leje, der betales for boligen. Der ydes ikke boligsikring til udgifter, der betales ved siden af lejen, som fx. varme- eller antennebidrag.

Huslejen skal dog forhøjes med særlige beløb pr. m², hvis:

lejeren betaler for vandforbrug ud over lejen,
lejeren har pligt til at vedligeholde lejligheden helt eller delvist,
lejligheden opvarmes fra et kollektivt varmeforsyningsanlæg (fjernvarme,
naturgas m.v.),
lejligheden opvarmes udelukkende med el eller gas, og den fulde varmeudgift betales udover lejen.
Hvis huslejen er væsentlig højere end, hvad der normalt betales for tilsvarende lejligheder, kan kommunen nedsætte boligsikringen til et lavere beløb. Kommunen kan også indbringe lejens størrelse for huslejenævn eller boligret.

Lejlighedens størrelse

Boligsikring gives kun til et vist antal kvadratmeter. Er lejligheden større, indgår kun en del af huslejen i beregningen. Arealet opgøres som bruttoetageareal inkl. adgangsarealer som trappeopgange.

For den 1. person i husstanden medregnes 65 m² - for hver af de følgende personer medregnes 20 m².

Bor to personer fx i en lejlighed på 100 m², medregnes kun 85/100 af huslejen, når boligsikringen skal beregnes.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 05-06-07 17:23

Citat
vi har regnet os frem til at ved at fastsætte hans leje lavest muligt, min højst muligt

Glem alt om det, det er husstandens samlede indtægt der beregnes ud fra, uanset hvordan I hævder at have fordelt udgifterne.....

Citat
indgår fællesomkostningerne i bygningen så i huslejen??

Det kommer da an på, om det er et beløb du skal betale ud over det du betaler dine forældre i husleje......

Huslejen er det beløb du kan dokumentere at du betaler hver måned for at bo i lejligheden.

mvh dova

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 05-06-07 17:52

Hvad dit spørgsmål angår. Ejerens udgifter er med i huslejen når denne beregnes. Den husleje du skal oplyse til kommunen er excl. el, varme antennebidrag og måske vand. Disse udgifter får man ikke boligsikring af. Dette kan ordnes delvis lovlig i den grå zone. Har lige hjulpet svigerfar til en stor boligsikring til en 2 værelses lejlighed. Dette skal aftales med udlejer.

Med venlig hilsen
hawaii7

Kommentar
Fra : Krassus

Dato : 05-06-07 17:56

ans
jah flot, det er en ejer lejlighed... det fremgik vidst af mit andet indlæg.. men jeg er selv lejer..... jeg har allerede inden du linkede til siden besøgt den, og der står som jeg selv læser det at det godt kan være en del af lejen...

Dova
Der findes en beregner på deres hjemmeside, bruger man denne så finder du hurtigt ud af at det faktisk gør en RET stor forskel, hvem der betaler hvad og hvordan. Da Min vens leje står som en indtægt for mig.
Men det lyder vi 2 er enige, så længe det er noget som mine forældre har lagt i min husleje, så er det den husleje (bortset fra de udgifter hawaii7 nævner) man skal oplyse til dem :)

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 05-06-07 18:29

Ja men pas nu lidt på. Når I begge to står som lejer på lejekontrakten er der jo to indtægter. Du skal passe på med at det kun er dig der står som lejer. Når din ven flytter ind ændrer hen jo postadresse og det kan kommunen se hvis de vil. Pas lidt og kringel det rigtig. Du har som lejer selvfølgelig ingen udgifter til forsikring, fælleslys m.m. da det påviler ejeren at betale disse ting.

Med venlig hilsen
hawaii7

Kommentar
Fra : ans

Dato : 05-06-07 20:23

Ja men vennen kan være logerende og så er lejeindtægten en indtægt for lejeren, i dette tilfælde Kraussus. Vennen kan ikke søge boligsikring.

Hvor mange m2 / værelser er lejligheden på

Kommentar
Fra : Krassus

Dato : 05-06-07 20:32

Vi står ikke begge på lejekontrakten, jeg har nok gjort mig selv lidt uklar, jeg skal prøve at gøre mit bedste:
Jeg har en lejekontrakt med mine forældre, i den står der jeg betaler x antal kr. fastsat efter en given og ganske retfærdig kvm pris. selvsamme kontrakt giver mig også lov til at vidreudleje, hvilket jeg straks benytter mig af. Nu kommer spillet med den "reelle husleje" ind, altså hvis min ven betaler fx. 1600kr. i husleje og så betaler internet+tv så får vi flere penge i boligstøtte end hvis han havde betalt 22000kr i leje, hvori han så har adgang til internet og tv.
Vi deler en 3 værelses, så han har et værelse på 12,5 jeg har et på 16 og så har vi en fælles stue på 12,5

Accepteret svar
Fra : ans

Modtaget 33 point
Dato : 05-06-07 20:36

Nå der var et u for meget Krassus !!!

Men det er korrerkt, hvis din ven er tilmeldt på adressen, så vil kommunen måske se lidt nærmere på "indtægten"

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 05-06-07 20:39

Det er helt korrekt hvad du skriver Krasus. Hold det andet med internet m.m. uden for papirerne.

hawaii7

Kommentar
Fra : Krassus

Dato : 05-06-07 20:41

Det har vi jo sikret os imod. i og med han kun har et værelse, så er det jo fair nok at vi ikke betaler det samme i leje. altså han betaler jo i princippet det samme som mig, men jeg bruger bare ikke de ydelser han betaler for. internet og TV det er nogen som djævlen han har skabt, fy føj siger jeg bare. så længe han betaler for de services med hans penge og dermed har en lavere husleje end mig, så det vel kun fair nok ?
OOOOOG Der ser jeg hawaii7's indlæg... tak for hjælpen alle sammen, skal vi tage en demokratisk afstemning om hvem der skal have point?

Kommentar
Fra : dova

Dato : 05-06-07 20:46

Citat
Der findes en beregner på deres hjemmeside, bruger man denne så finder du hurtigt ud af at det faktisk gør en RET stor forskel, hvem der betaler hvad og hvordan. Da Min vens leje står som en indtægt for mig.

Okay, men det vil så med andre ord sige, at du først skal overbevise kommunen om, at du ikke lever i et samlivslignende forhold med vennen når I har samme adresse, for at de ikke skal bruge begge indtægter som beregningsgrundlag.....og at det beløb der så vil blive lagt til grund for beregning af boligydelsen er din reelle husleje minus din lejeindtægt.

Kommentar
Fra : Krassus

Dato : 05-06-07 20:52

Nej nej nej, det var overhovedet ikke hvad jeg sagde...

Jeg siger bare, at den lejeindtægt jeg får fra min ven af, har en MEGET stor betydning for hvor meget vi får i boligsikring. Jf. andre indlæg mht. omkostningsfordeling.

Ans stikker af med svar pointsne tror jeg, Tak for diskussionen folkens

Godkendelse af svar
Fra : Krassus

Dato : 05-06-07 20:53

Tak for svaret ans.