/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
tip om ost i fryser
Fra : aasenissum
Vist : 1473 gange
50 point
Dato : 05-06-07 14:36

vedr. dette tip http://www.kandu.dk/tip16146.aspx

undskyld, at jeg ikke kom med en ordentlig forklaring.

ost i fryser, ost op af fryser. tø osten op. læg den på et stykke køkkenrulle og begynd i det små med f.eks. 20 sekunder og er det ikke nok, så forøg lige så stille.

jeg har ikke prøvet at dække osten til, da jeg mener, at den så vil blive fugtig af dampen.

håber, at det er et svar, som bedre kan bruges.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 05-06-07 14:44

Fra min tid som "kold jomfru" benyttede jeg metoden, at have en osteskærer med streng (de aflange) stående i et glas med meget meget varmt vand. Med en skive ost pr. opvarmning af osteskæreren, lykkedes det at lave et stykke med Gl . Havn (Arlashit), der ikke lignede en mad der var splittet ad med en håndgranat.

Dit "trick" med microovnen skal da osse prøves, men nu optræder jeg ikke i det kolde køkken mere, så det blir under private former.

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 05-06-07 15:39

Hej Jer.

Jeg forstod nu godt dit tip, Aase

Men jeg MÅ altså lige låne din tråd, til et enkelt spørgsmål til klumme:

Citat
Gl . Havn (Arlashit)

- den ost du nævner dér, Klumme - kan jeg mon være så heldig at det kan være navnet på den sindssygt gode stærke og velsmagende ost som jeg, for år tilbage, gladeligt tog ind på Jagtvejen/Kbh. og købte? Jeg kaldte den altid for 'Havnearbejderen' fordi jeg ikke kunne huske navnet på den og når jeg blev tilbudt at smage, så takkede jeg altid nej, med begrundelsen 'jeg skal jo ud og færdes blandt byens borgere'

Det ville være dejligt at få det rigtige navn på denne 'svend' da min gamle butik har skiftet ejer og jeg, desværre, in+kke har fundet husets favoritost nogle andre steder

Hmm...jeg må hellere lige lægge min 'opskrift' på en rigtig go' ostebørge som virkelig smaaager:

1. En skive rugbrød ristes i brødristeren TO gange
2. Nogle go'e tykke skiver 'Havnearbejderen' lægges på brødet
(husk at bruge engangshandsker )
3. Der garneres med rå løg og masser af dem og så den gode hjemmelavede sky. Pynt evt. med et par skiver tomat...
4. Husk snapsen (som her hos os, hældes over ostemaden, dog ikke af mig, jeg foretrækker en cola men min husbonde elsker det )

Aase - pænt tak for lån af din tråd! Jeg vil HELT sikkert afprøve dit råd med microbølgerne for ja - den gode 'Havnearbejder' smuldrer såmænd lige begyndelsen, jeg plejer at lave lidt sjov når jeg skal fabrikere ostemadder, jeg føljter efter osten når jeg pakker den ud af de uanede mængder af pergament og foliepapir som den, med Kjærlighed, er svøbt i - og ja, den løber og smuldrer som om den var betalt for det (bvadr).

Jeg vil prøve at bede om 'Gl . Havn' næste gang jeg kommer på Nørrebro eller finde en anden velassorteret ostebod

Venlig hilsen Dorthe /som nu kom til at savle - æææv

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 05-06-07 16:07

Hej vil.du

Tjaee det er jo ikke til at sige, men den jeg "kørte" med, købte jeg hos INCO i Kødbyen. Du skal garanteret til en velassorteret osteforretning for at få den en detail. Den kan ikke sælges fra supermarkedernes enssmagende ostekølere. Hvis jeg husker ret er den 1½ år gammel, så det er jo en moden herre, og smager virkelig godt (det irriterer mig bare den er fra Arla lool).

Jeg kan ikke lige gennemskue hvor på Jagtvej du handler ost, men jeg kan anbefale osteforretningen på Valby Langgade lige ved krydset Langgade / Toftegårds allé. Der er osse Amandus ost på Jægersborg allé (han er dyr) og så selvfølgelig INCO, hvis du har kort dertil eller kender en der har.

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 05-06-07 16:13

Hmm....'min' osteforretning ligger på Jagtvej vist overfor Arresøgade så vidt jeg husker, på et kryds hvor der er bageri på det ene hjørne (v. Arresøgade), noget stof/gardin/tøj-dims på et andet hjørne, husker ikke mere men kan sagtens finde forretningen (kunne jo evt. gå efter 'duften' )

Jeg skriver adressen på Valby Langgade ned, der kommer vi da engang imellem men vil sørme osse gerne køre efter det, hvis vi skulle være så heldige at finde vores gode gamle, velduftende søulk.

Tak for oplysningen!

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 05-06-07 16:14

Hmm..det kunne egentlig være sjovt at sende bud efter osten, på en hjemmeside, sikke en ballade der kunne blive på postfordelingen

HVEM har ædt brunkål i går?....

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 05-06-07 16:17

HEHEHE Det er ulovligt at sende den slags med posten LOOL

Så ved jeg godt hvilken forretning du kommer i. Men prøv ham på Valby Langgade. Han er go.....men hold dig væk om lørdagen. De står i kø

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 05-06-07 16:31

Hmmm Det er ikke ulovligt at sende ost med Post Danmark. Det troede jeg blot, fordi jeg engang har læst noget om farlige, våde, og ildelugtende stoffer ikke må sendes.

Den her Net ostemand bruger Post Danmark http://www.net-ost.dk/

Kommentar
Fra : ans

Dato : 05-06-07 16:53

Har Klumme været kold jomfru

Citat
Klumme

Dato : 05-06-07 14:44

--------------------------------------------------------------------------------
Fra min tid som "kold jomfru"

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 05-06-07 16:57

HEHEHEHEHE I hvert tilfælde KOLD

Jeg havde et frokostkøkken på en restaurant i den nordlige del af byen

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 05-06-07 17:14

WOW - det link skal jeg lige have nærstuderet

Vi er jo rykket ud fra Hovedstaden for nogle år siden og engang imellem er det irriterende at der kan være sååå langt til specialforretningerne og man er henvist til det sædvanlige som Brugsen, Netto, Aldi osv...
Men nu har jeg en ostemand online Tak for ham!

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 05-06-07 17:25

hehehhe

Må jeg så ikke ha lov til at anbefale ham her som kødmand. Jeg har handlet hos ham 2 gange og jeg kan kun gi ham 6 stjerner ud af 5 mulige.

Hans argentinske oksekød er uforligneligt, og hvis du køber ribeye udskæringen får du dem for en pris på 32 kr. for 200 gr. altså en moderat alm. bøfstørrelse. Vil du ha dem på 3 - 4 - 500 gr. køber du bare en hel udskæring.

Tænk dig en bøfko på argentinas pampas har ca 7.000 m2 at græsse på. Hvad har en dansk malkeko, der i sit 13 år og 6 kalve senere ender som noget der ligner oksekød, 25 m2 eller er spærret inde hele livet.

http://www.bestbeef.dk/index.php

Jeg ved ikke om han kommer i dit postnummer, men det kan du undersøge ude i hø. side.