/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Alfa-hund
Fra : modersvilje
Vist : 3337 gange
100 point
Dato : 05-06-07 09:23

Vi har en tæve som klart er en Alfahund (førehund det ved jeg godt)

Men hvordan er hun blevet det?
Er det noget hunden er født til?
Eller ligger det i opdragelsen?
..........................................................................................................................
Hvis det er noget hunden er født til, hvor mange bliver der så født?
En pr. kuld ?
Skal moderen være Alfahund for at få "Alfahvalpe"?
Eller..............?

MVH
Modersvilje

Kommentar
Fra : bevi54

Dato : 05-06-07 09:31

Det er da et godt spørgsmål, i de kuld jeg har oplevet, der er der en til to i flokken der fører sig frem, det gælder både tæver og hanner, det er de stærke og i mine øjne mest dominerende i kuldet.
Så det må nok være noget de er født med, for allerede indenfor de første par timer efter de er kommet ud, kan man se hvem der kæmper stærkt for at die og de forsætter sådan hele vejen igennem deres opvækst.
Mvh Bevi54

Accepteret svar
Fra : brokke44

Modtaget 110 point
Dato : 05-06-07 09:47

Psyken, der gør en hund til alfahund, er helt sikkert noget, den er født med. Det forstærkes, når hvalpen bliver den største/mest robuste i kuldet, idet det er den der kommer først til "fadet" (dievorterne) i kraft af sin psyke.
Men den kan ikke altid opretholde den status i resten af livet.
Vor tævehvalp var den dominerende hvalp i kuldet, men hun er helt klart underhund i forhold til vor ældre hanhund, som pudsigt nok var underhund i forhold til vor tidligere tæve.
Som i menneskelivet er social status noget, der skal kæmpes for, men hvis hunden ikke er født stærk psykisk er den ikke alfahundpotientiale.

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 05-06-07 10:09

Tak for jeres svar!
Jeg er lidt glad for at høre at det ikke ligger i opdragelsen!

Jeg var inde at søge på nettet op Alfahund,
hvor der "næsten" stod at det var vores opdragelse der havde gjort det.
Hvilket jeg ikke forstod,
jeg har haft mange hunde, uden at "lave" en Alfahund ud af nogle af disse hunde

Vores hund kommer fra et lille kuld,
2 hanner og kun 1 tæve (vores)
Måske er det derfor hun er så dominerende

MVH
Modersvilje

Kommentar
Fra : brokke44

Dato : 05-06-07 11:35

ps.

Det skal lige siges, at du igennem opdragelse/væremåde kan forstærke den sociale rangorden - hvis dette skulle være formålstjenligt i dit hus.
Dvs du f.eks. fodrer den etablerede alfahund først, prioriterer denne i forskellige gøremål o.l.

Men jeg tvivler på, at du igennem opdragelse kan ændre den allerede etablerede rangorden. Det ville i hvert fald, efter min mening, kun resultere i frustrerede - måske aggressive - hunde.

Hunde er - som vi alle ved - kloge dyr, der selv er i stand til - måske efter lidt slagsmål - at finde deres plads i hierakiet.

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 05-06-07 14:20

Grunden til at jeg spø`r er at vi helst ikke skal have en Alfatæve igen!!!!
De meste af mit liv har jeg haft 2 hunde, men PT er vores hund alene, så vi påtænker at anskaffe en hund til.
Så med mit spørgsmål var: Hvordan vælger vi udenom en Alfa.
......................................................................................................................
Til Brokke44
Jeg ved at det er hundens natur at underordne sig den hund der er i forvejen
......................................................................................................................
Det havde vi også forventet skete da vi fik en lille hvalp
og aligevel overtog vores lille "Alfa"hvalp hurtigt magten over vores "gamle" hund.

PS: Jeg havde aldrig hørt om Alfahunde, for vi fik vores meget dominerende hund,
men nu ved jeg på godt og ondt hvad det vil sige.

MVH
Modersvilje

Kommentar
Fra : brokke44

Dato : 05-06-07 15:25

Hvis hvalpen stadig er lille/ung vil den ældre hund i nogen grad "bære over" med den lille hyperaktive ny og simpelthen gå fra den og søge sit favorit liggested. Der får den formentlig fred. Når hvalpen er vokset til, vil den gamle i stadig højere grad "melde fra" og udøve sin status.
Dette naturligvis ud fra forudsætningen af, at den gamle er den naturlige leder.

Vi har også altid haft 2 hunde i huset med en aldersforskel på omkring 3-4 år, og vi støtter altid den gamle, hvis det lidt for vildt for sig. Hvis det senere har vist sig, at den gamle underkaster sig, så har vi ladet "naturen råde" og ladet hundene selv finde ud af det.

Resultat: Harmoni i det lille hus på landet (for det meste).

Hvad er grunden til, at du ikke vil have en alfatæve ?

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 05-06-07 17:18

Jeg havde aldrig hørt om Alfahunde, for vi fik vores meget dominerende hund,
men nu ved jeg på godt og ondt hvad det vil sige.
Det er jordens dejligste vovse, men også besværligt at den er så dominerende,
så vores ønske er en ganske almindelig hund.

Vi har før haft spørgsmål om denne hund
http://www.kandu.dk/Spg100096.aspx

MVH
Modersvilje

Godkendelse af svar
Fra : modersvilje

Dato : 06-06-07 07:46

Tak for svaret brokke44.
Jeg kan vist ikke "pine" flere oplysninger ud af mit spørgsmål,
men må bare se mig godt for, og håbe at jeg vælger den rette hvalp
MVH
Modersvilje

Kommentar
Fra : brokke44

Dato : 06-06-07 08:00

Selv tak.

Som erfaren hundemenneske er du sikkert klar over, at du skal undgå den hvalp, der kommer stormende frem til dig med det samme ved besøg.
Observer kuldet grundigt. Alfahvalpen vil helt sikkert kunne "spottes".
Men man skal jo heller ikke gå over i den anden grøft og vælge den lille forskræmte, der ligger og trykker sig.

Held og lykke med familieforøgelsen

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 06-06-07 14:20

Tak!
Min plan er at se efter "nr.2" i kuldet
Mvh
Modersvilje