/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Hegn, støtte af niveau forskel
Fra : maler-fidusen
Vist : 4064 gange
65 point
Dato : 04-06-07 14:14

Vi bor i et parcel hus fra 60'erne og har boet her i 7 år. sidste sensommer da vi var ved at beskære et træ i skel kontaktede vores nabo os mbh. på at rive det hele op hegn og budskads og sætte en hæk. Da han er en ældre mand i 70'erne lavede vi det meste. Da vi havde fået det hele på begyndte han så på hegnslov og om dengang han fik bygget huset vidste han ikke at hans hus kom til at ligge længere nede, for da han skulle ha lagt fliser i indkørslen måtte de køre 3 vognlæs jord af. Vores hus ligger højere oppe - så han havde måtte sætte nogle plader op for at holde på jorden (selvom det faktisk er vores ansvar siger han?)
Nå men da vi havde fået det hele op og gravet rødder mv. så ville han pludselig ikke ha en hæk, så blev det til hegn. Så begyndte han på at han ville rive sin carport ned og rykke den 5 m. frem på jorden men så skulle de plader som holder jorden (og står ca. 20 cm. fra skel på hans grund) op og han ville rykke carporten i skel?
Idag har jeg så haft en konfrontation med ham da han siger at vi aldrig havde aftalt noget med en hæk og bare havde flået det hele op uden at tale med ham ---- som ikke passer - vi havde en mundtlig aftale og samtlige naboer har og mine svigerfar har hørt det da vi alle gav et nap med da det skulle op - det gjorde han også selv... men som vi siger til ham så har han også sparet en masse penge ved at vi har gravet det hele op og kørt væk!
Mit spørgsmål er nu -- må han godt bare tage pladerne ned som holder på jorden (niveau forskel på ca. ½ m.) de har stået der siden midt 60'er. Og må man godt bare flytte carporten så den kommer til at stå i skel, foran vores spisestue og så vi ikke længere kan sætte en hæk eller hegn?
Hvem kan vi kontakte og hvad kan vi gøre?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 04-06-07 14:25

Snak med teknisk forvirring (forvaltning) i kommunen.....

Hækken kan jeg ikke se er problemet (det har du jo vidner på)
Hvis pladerne er på hans grund kan han da fjerne dem (men hvorfor-det er da ris til ham selv)
Carporten er et spørgsmål om byggelinier osv. Det ved kommunen.....

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 04-06-07 14:26

Hvis han har gravet ud - skal han sørge for at støtte jorden.
En Carport må ikke bare flyttes når den ligger i skel.

Kommunen har et hegnssyn til at ordne ret og rimelighed.

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 04-06-07 14:38

Hej, det var da ærgerligt i er kommet sådan på kant!

http://www.hegnsloven.dk/

mht at opsætte bygning i skel må dette normalt ikke gøres, men der kan være særregler i jeres kommune - han lyder som en der kan finde på at sige hvad som helst, så måske kan du lige tage et par gram salt til - har i generet ham på anden måde, eller er han dement?
det kan jo også være han bare er utilfreds med udfaldet af jeres arbejde, så måske skal du spørge ham hvordan han ønsker tingene for at blive tilfreds?

Jeg har det selv sådan, at for husfreden mellem familier der skal bo tæt, må man nogen bøje sig mere end hvad man normalt gør. Det er ikke nødvendigt at elske hinanden, men man skal dog kunne bo i sit hus.

Et hegns syn er ikke gratis, men det kunne jo være en løsning.

Kommentar
Fra : maler-fidusen

Dato : 04-06-07 15:39

Vi har aldrig været på kant med vores nabo tidligere og sjældent talt med ham da han er "ene-boer" Det var ham som kontaktede os for at få pillet det gamle rådne hegn som stod i skel, buske og træer op - da han var for gammel til at hjælpe tilbød han at betale ½ hvis vi fik en mand til det, men vi sagde at det skulle vi nok klare. Vi blev enige om at sætte en hæk. Da vi havde brugt 3 dage på at grave, køre væk mv. begyndte han pludselig på at han ville ha et hegn og så blev det til at nu ville han flytte pladerne og rykke carporten 5 m. frem på hans grund og rykke i skel.
Jeg har talt med en fra kommunen som har med hegnsloven at gøre - de siger at de plader intet har med hegnsloven at gøre men bygningsreglementet og de mener ikke at man må flytte noget som har stået så længe. De mente også at der skal være plads til levende hegn ml. grundene og dette er der ikke mulighed for hvis han rykker sin carport i skel dvs. helt op af vores indkørsel/stenbelægning, det er det som er problemet. vi havde en mundtlig aftale som naboer mv. har hørt , men pludselig kan han intet huske .... Man kan ikke bruge vidner i en sag om hegnsloven så der er vi lige vidt med naboerne som har hørt ham..... men ja vi har godt nok lagt mange timers arbejde i at fjerne hegn, buske, træer, grave stolper op, køre væk mv. for at han nu kan rykke pladerne og sætte lave ny carport..... han har godt nok været snu, vi har bare været flinke naboer der har klaret alt forarbejdet for ham og han har sparet penge..... tænk at man skal bede om en skriftlig aftale når man laver sådan noget, troede skisme han ville holde ord!!

Kommentar
Fra : refi

Dato : 04-06-07 15:45

Citat
tænk at man skal bede om en skriftlig aftale når man laver sådan noget

En mundtlig aftale er ligeså bindende (og du har jo vidner/beviser).....

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 04-06-07 16:00

....................for at han nu kan rykke pladerne og sætte lave ny carport.......................................
Men se det kan han faktisk ikke - og slet ikke uden jeres skriftlige tilladelse.

Kommentar
Fra : maler-fidusen

Dato : 04-06-07 16:36

Iflg. kommunen kan man ikke bruger vidner i en hegns-sag eller ved hegnsyn .. så dette kan vi desværre ikke bruge til noget.
Hende fra hegnsafdl. mente ikke at han må flytte pladerne da de har været der siden husets opførelse i 60'erne, men var ikke sikker og mente det var byggeteknisk afdl. man skulle ha fat i.
Vores nabo siger at han er ligeglad da det er vores ansvar at jorden ikke skrider da vores grund ligger højere end hans?
Jeg synes det er rigtig trist og føler vi føler os taget ved næsen - som jeg sagde til ham idag så kunne han godt ha meldt klart ud fra start - tænk alle de timer og kræfter vi har lagt i det - han har selv stået og kigget på og talt med os imens vi knoklede og en enkelt gang hjulpet med sin økse med at fælde det ene træ.. nu siger han at vi aldrig havde aftalt at tage det hele op og at vi bare gjorde det,,,,, tænker lidt på om han er små senil? (han er jo tæt på 80 år) eller bare meget snu og gerne ville spare penge....
ved ikke rigtig hvem vi skal tage fat i ? for det er jo både hegnslov og det med pladerne?
Må han godt bare rive sin gamle carport ned, flytte den 5 m. frem på grunden og de ca 30-40 cm tættere på vores grund uden vi bliver hørt? og hvordan ved man præcis hvor skel er? kan vi se det på vores tegninger af grunden og huset?
øv øv øv troede aldrig vi ville stå i sådan en klemme med en nabo.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 04-06-07 16:48

Mon ikke du er bedre tjent med en advokat.....

Han/hun kan sikkert finde de § der skal til.....

Vores ideer vil jo blive gætteværk da der kan være mange "lokale" hensyn at tage.....

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 04-06-07 16:57

Hovedreglen for al bebyggelse er at bygninger skal placeres mindst 2,5 m fra naboskellene. Dog må en carport godt placeres nærmere end 2,5 m mod skel. Bygges én eller flere mindre bygninger (garage, carport, udhus, drivhus, overdækket terrasse) i skel eller nærmere skel end 2,5 m, må disse bygningers samlede areal ikke være over 50 m2. Selv om en bygning kun delvist ligger i skel eller nærmere skel end 2,5 m, skal hele bygningens areal medregnes. Andre bygninger på grunden, som er opført i skel eller nærmere skel end 2,5 m, skal også medregnes i de 50 m2.

Ja i står faktisk ikke super godt i denne sag, så vidt jeg kan vurdere.
I sådanne tilfælde anbefaler jeg altid at man skriver til ret og råd der giver gratis advokatbistand per mail - de er hurtige med svar og kan vurderer hvordan du bedst går videre med sagen.

http://www.ret-raad.dk/brevkasse

Accepteret svar
Fra : e.c

Modtaget 65 point
Dato : 04-06-07 17:00

Citat
Må han godt bare rive sin gamle carport ned, flytte den 5 m. frem på grunden og de ca 30-40 cm tættere på vores grund uden vi bliver hørt

NEJ det må han ikke. > Teknisk forvaltning

Jeres fælles hegn skal du tale med hegnssynet om...........det kan blive dyrt at lade være.
Hegnssynsfolk kan godt lide at fortælle om at det ikke kan betale sig - men det kan det.

Kommunen har matrikkelkort hvor grunden er tegnet op og skælpælene er vist.

Godkendelse af svar
Fra : maler-fidusen

Dato : 04-06-07 20:14

Tak for svaret e.c. jeg har skrevet til ret og råd og håber de kan hjælpe.... øv hvor er det dybt frustrende - troede ikke man skulle lave en skriftlig aftale for at sætte en fælles hæk når man har aftalt det ---- godt nok er han en ene boer og man ser ham sjældent - derfor har vi heller aldrig været på kant med ham --- men alligevel.... øv øv

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 04-06-07 20:19

Ja og på den ene side kan det btale sig at bøje lidt af...........men på et tidspunkt kan det også blive for meget. Men trist er det.