/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Jordforbindelse i CE-stik???
Fra : Tobster
Vist : 2502 gange
100 point
Dato : 04-06-07 14:00

Sagen er den at vi havde en gammel vaskemaskine der kørte på kraftstik.
Så købte vi en ny maskine med alm ce-stik og til 220V.

Jeg klippede ledningen til kraftstikket og satte et hun stik i, som passede til den ny vaskemaskines ledning. Hun-stikket er forberedt til jord-forbindelse, men i han-stikket fra vaskemaskinen er der intet jord-ben. Der er forberedt til det - jeg kan se hullet til det.

Men kan man købe sådan et ben løst?

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 04-06-07 14:02

Jordforbindelsen er på siden af kontakten.

Kommentar
Fra : Tobster

Dato : 04-06-07 14:04

Men hvordan får jeg den koblet til jord-forbindelsen i hun-stikket?

Når jeg rører visse steder udenpå vaskemaskinen, summer det i fingrene...
Det er jeg ikke helt tryg ved og jeg går ud fra at det er pga. manglende jordforbindelse.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 04-06-07 14:07

Du køber et tilsvarende hunstik.
I mellemtiden, vend stikket 180 gr.
så kan den summen forsvinde, dog ikke
sikkerheden.

Kommentar
Fra : Dansende_T

Dato : 04-06-07 14:08

Desværre kan den slags løse ben ikke købes - hullet i stikproppen er beregnet til de steder hvor jordbenent stikker ud af stikkontakten (Jeg mener det er i Holland) Hvis installationen skal være lovlig i Danmark skal du klippe stikproppen af og montere en Dansk stikprop.

Der er ikke problemer ifm. garanti når man klipper denne af, alle importørerne af maskiner ved godt at det er nødvendigt.

Eventuelt kan ledningen monteres direkte i din "gamle" kraftstikprop, blot husk at den ikke under nogen omstændigheder ¨må få mere end 230 volt - en afbrænding pga fejltilslutning er IKKE omfattet af garantien

D_T

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 04-06-07 14:23

I dit gamle kraftstik kan du se følgende
Kraftstik:
0 F J F F

og det skal monteres sådan

0 = lysblå fra maskinen
F = bruges ikke
J = gul/grøn fra maskinen
F = bruges ikke
F = sort eller brun fra maskinen

Det forudsættes at dit kraftstik er monteret rigtigt.
Kontrol > O har en blå ledning fra den gamle maskine

Bruger du et 3 benet mellemled (hunstik) - så skal din nye maskine også have 3 ben stik.

Det er vand og strøm du arbejder med ................. så der er ikke noget lavt gærde at hoppe over.

Kommentar
Fra : kj

Dato : 04-06-07 14:35

Jeg mener at det er ligemeget hvilken af faserne du bruger(F)

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 04-06-07 14:37

Ja - men så tages der ikke fejl vel.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 04-06-07 14:39

Det er klogt at bruge en fase der ikke er belastet
af andet, så sikringen smutter tit og tæt.

Kommentar
Fra : Tobster

Dato : 04-06-07 15:15

For at være på den sikre side, har jeg bestilt en El-installatør her til kl. 16:00

Jeg tør ikke tage nogen chancer....

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 04-06-07 15:20

Klog beslutning.
Fem stjerner

Kommentar
Fra : kj

Dato : 04-06-07 15:22

Du har ret e.c., men ser man ordentlig efter går dte jo ikke galt

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 04-06-07 16:34

Godt valg................

Kommentar
Fra : joker

Dato : 04-06-07 20:18

Man kan købe et "konverteringsstik" ved eksempelvis elgiganten... aner ikke hvad det koster.