/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
skvalderkål
Fra : bublebee
Vist : 1079 gange
100 point
Dato : 04-06-07 13:10

Hvordan slipper man af med det skidt - lige nu sidder jeg og hiver det op. men der er jo mange mange rødder.

Kommentar
Fra : me67

Dato : 04-06-07 13:12

Vi hælder skoldende vand på (dette skåner også naturen) i stedet for brugen af gift o.l.

Kommentar
Fra : lexiben2

Dato : 04-06-07 13:13

brug raund up. eller lignede, jeg luger ikke i min have.

Kommentar
Fra : rosekamp

Dato : 04-06-07 13:15

lexiben2 - du burde da ikke eje en have så. Det er da noget skidt at hælde Round up ud i naturen - fy ha da

Kommentar
Fra : me67

Dato : 04-06-07 13:16

Round Up skal nok hjælpe på vores grundvand som vi jo har rigelige mængder af

Kommentar
Fra : patrickfridal

Dato : 04-06-07 13:18

Round up skal nok klare det (:

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 04-06-07 13:26

Spis det.

Kommentar
Fra : me67

Dato : 04-06-07 13:33

Citat
Spis det.

Tror godt nok jeg ville blive træt af at leve af skvalderkål hele sommeren.

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 04-06-07 13:47

...så må én jo supplere sin skvalderkål med brændenælder og mælkebøtteblade....smager pragtfuldt!

Nå, men ellers er det grave, rive luge, fjerne rødder og friske skud hele tiden. 2 gange ugentligt - 2 sæsoner - så kan man næsten komme af med det.... Husk også at rengøre prydplanternes rodnet!

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 04-06-07 13:50

En kanin eller to kan hjælpe dig.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 04-06-07 14:09

Der er kun een måde (bortset fra raund up) Ud med hakkejernet fjern det grønne en gang ugentligt, så udsulter durødderne og det dør, det tager en hel sommer. Det er umuligt at udrydde det ved at trække rødderne op. Der bliver siddende en stum eller to på nogle få centimeter - det er nok til at daanne en ny plante eller to, i stedet for den du rykkede op.
Skvalderkål kan ikke gro i græsplænen, fordi det ikke tåler at blive klippet en gang om ugen!
Raund up er fuldt lovligt at bruge. Det er blevet undersøgt i 40 år. det er aldrig blevet fundet i grundvandet. Det er der nogle der påstår, fordi et hollandsk laboratorium fandt round up i alt, selv i destilleret vand. Problemet var laboratoriets rengørin af deres utensilier. Der fik raund up sit vanry. I de mellemliggende år er en masse sprøøjtegifte blevet forbudt, så myndighederne er opmæærksom. Jeg bruger det ikke selv, men i en nødsituation, må man sige det er lovligt.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 04-06-07 14:16

valde har helt ret i det han skriver om at udrydde skvalderkål ved at hakke det væk, for hver gang du rykker en rod over, skyder den fra rodenden....det samme er forresten gældende med kvikgræs/senegræs......og det allerværste man kan gøre med et stykke jord med de to typer ukrudt + brændenælder er at fræse det......der laver man grobund for hundredevis af nye planter.

Men en nemmere metode er lige at "svitse" det grønne med en gasukrudtsbrænder....det skal kun lige ha' så bladene krøller lidt sammen, så dør ukrudtet hurtigt

Men m.h.t.

Citat
Raund up er fuldt lovligt at bruge

Så er det bestemt ikke alle steder det er lovligt at bruge, på de fleste offentlige arealer er AL sprøjtning ikke længere tilladt....og det er faktisk mere effektivt og hurtigere med gasbrænderen.

mvh dova

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 04-06-07 14:20

Round up er ikke kun round up.
Har du sprøjtecertifikat er en kraftig dosis der bruges.
Det vi dødelige kan købe er noget tynd saftevand der
til nøds kan slå et græsstrå ud.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 04-06-07 14:56

Hvis du vil bruge gasbrænder, så må du købe en af dem til en 11 kgs flaske. De små du kan købe for et par hundrede er næsten virkningsløse - Ja du kan stort set ligeså godt daske lidt til det med hatteskyggen:
Har du en damprenser, den er effektiv men så må altså passe på buske og stauder!

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 04-06-07 15:26

Det er rigtigt at enkelte kommuner afstår fra at bruge sprøjtegifte. Det er ikke ulovligt nogen steder, ifølge dansk lovgivning.

Kommentar
Fra : Yatowi

Dato : 04-06-07 15:43

Da jeg endnu havde have lagde jeg aviser ud over de steder hvor skvalderkålen var. Helst en tre-siders tykkelse. Derefter dækkede jeg det hele med barkflis. Aviserne holdt lyset, som kålen ikke kan leve uden, væk og den blev "kvalt". Aviserne rådnede lige så stille væk i løbet af sæsonen.
Med hensyn til round-up kan jag anbefale at læse flg. link:
http://www.mindfully.org/Pesticide/2003/Roundup-Danish-Water10may03.htm

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 04-06-07 19:16

Mit engelsk er ikke 100%; Men den der artikkel i Politikken fra 2003, den refererer da vist til netop de analyser, det hollandske laboratorium lavede af det danske drikkevand. Man har hidtil ikke kunnet finde en metoder, der kan påvise resterne af Glyposat, Som er det virksomme stof i Raund up, I 2002 troede et hollandsk laboratorim, at det havde fundet en metode til at påvise rester af Glyopsat i vand. Det gav arbejde. Da man så fik lige så store tal fra boringerne under de sjælandske skove, så blev man mistænksomme og sendte prøver af destilleret vad ind - uden at oplyse laboratoriet om at det var destilleret vand - man fandt masser af Raund up, i det destilllerede vand. Efter nærmere undersøgelse viste det sig at laboratoriets rengøringsmidler gav samme udslag, som eventuelle raund uprester. Så man har stadigvæk det problem at man ikke har nogen godkendt metode til at påvise raund up.

Men den med aviser er da god, hvis man kan få aviserne ind til rødderne af buske og stauder, Eller dæk jorden i en vækstsæson med sort plast. Året efter har man et rodukrudsfrit stykke til blomster eller grøntsager.

Kommentar
Fra : amandaKanDu

Dato : 05-06-07 08:45

For år tilbage havde jeg en skrænt der var fuld af skvalderkål. Hver sommer lå min svigermor og jeg og hev rødder op - det hjalp ikke det mindste.

Istedet fik vi 10 HØNS, som vi slap løs i haven, mens vi indhegnede køkkenhaven, og vips skvalderkålen forsvandt og vi fik de lækreste kæmpeæg i tilgift.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 05-06-07 11:31

Ja jeg vil altså også hellere spise hønseæg end skalderkål, de er også ved at være lidt for grove på den her årstid.
Hønsene bruger den samme metode, som jeg anbefalede - nemlig, så snart der viser sig en grøn spire så væk med den.

Annuller spørgsmålet
Fra : bublebee

Dato : 12-07-07 16:43

fik ikke helt det svar jeg ledte efter, men jeg prøvede til gengæld at kravle rundt og hive det hele op og ved hjælp af et spidst og skarpt hakkejern fik jeg de store rodklumper op, dette er nemlig nødvendigt, da det er her alle andre rødder udspringer fra, og jeg har endnu ikke fået en eneste skvalderkål op her.