/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Lejekontrakt!!
Fra : Nuserpigen
Vist : 2216 gange
400 point
Dato : 21-01-03 19:42

Pr.1/3-02 flyttede mig og min kæreste i lejlighed. Der blev skrevet lejekontrakt, men pr.1/7-02 kom der en ny ejer af ejendommen. Har vi krav på og få en ny lejekontrakt?
På kontrakten står der, at vi betaler aconto varme og el....men der står ikke noget om vand. Kan den nye udlejer kræve at vi betaler for vand, når der ikke står noget om det i kontrakten?
Kan den nye udlejer lave om på aconto-beløbene, når der står et fast beløb i lejekontrakten, uden at der skal laves ny lejekontrakt?
Vi aftalte med udlejer, som bruger stueetagen som erhversejendom , dengang vi flyttede ind, at vi skulle betale 2/3 af strømen, og han betalte så 1/3 af strømmen, for der havde vi samme el-måler...det er også gået fint....og har ikke betalt det vilde....men pr.1/7-02 solgte han ejendommen og vi fik en ny udlejer og vores egen el-måler....(Vi har først lige fundet ud af, at vi har egen måler nu)...Grunden til at vi lå mærke til det store el-forbrug var, at vi fik et velkomstbrev fra El-selskabet...De havde først målt pr.5/9-02...og så var jeg selvfølgelig nede og kigge på måleren, og fik da lidt af et chok...Vi havde brugt omkring 1700 KWH på 4 måneder... Kan den nye udlejer gøre dette uden og kontakte os først?

Kommentar
Fra : briani

Dato : 21-01-03 20:09

Hej Nuserpigen
Her har du et links til lejeloven
http://www.familieadvokaten.dk/Lovsamling/Lejeloven.html
MVH Brian

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 21-01-03 20:11

Hej Nuserpigen,

så vidt jeg husker uden at være sikker, så overtager den nye ejer huset/lejligheden med den pågældende kontrakt der høre med da han købte det, og som i har lavet med den oprindelige/foregående udlejer...

hvis han vil lave en ny kontrakt, så ka' han godt det... men i har også muligheden for at sige nej... men så ka' han selvfølgelig opsige jer... så vidt jeg husker er det ca. 3 mdr. man så blive boedende da man som lejer har visse rettigheder...

men ellers vil jeg da foreslå dig at gå ned til Lejernes Landsforening... det er ret gode at ha' ved hånden når man bor til leje... såvidt jeg husker koster det også kun 300,- kr. om året mht. til medlemsskab... det har reddet mig et par gange da jeg boede til leje...

men såvidt jeg ved ka' udlejeren ikke bare sådan lige uden videre lave om på de ting du nævner... ihvertfald ikke uden at kontakte jer først... og hvis der bliver bøvl med udlejeren er der jo altid LLO, men det ka' selvfølgelig også gi' lidt problemer indimellem hvis man ønsker at blive boede, og udlejeren begynder at chikanere... men hvis man er medlem af LLO og udlejeren ved det... bliver de indimellem ret medgørelige...

mvh.

Strarup

Accepteret svar
Fra : kanjegik

Modtaget 410 point
Dato : 21-01-03 20:24

Det er ikke umiddelbart nødvendigt med en ny lejekontrakt, såfremt at det er en kontrakt på almindelige betingelser.
M.h.t. a'conto el, så skal I selvfølgelig nedsættes i husleje med det beløb svarende til bidraget for el. Alle ændringer skal selvfølgelig foregå pr. brev, som man så kan lægge med sin kontrakt.
Udlejer har lov til i vis udstrækning at regulere beløbene efter hvor meget der egentligt bliver brugt i bebyggelsen. Det er jo kun a'contobeløb I betaler....

M.h.t vand så, uden at jeg vil hænges helt op på det, mener jeg at nye udlejer kun kan trække vandbidrag med ind i spillet hvis der bliver installeret vandmålere - og så skal der reguleres i den almindelige husleje igen.

Alt ialt lyder det helt klart til at I skal have fat i den lokale kommunale lejerforeningen (hvis der er en sådan) eller LLO, da en ny ejer har nogle ting der kan gennemføres ved ejerskifte - og det er ikke altid nemt at gennemskue....

Håber at høre godt nyt , men I er ikke helt på Herrens mark, da der er lovgivet temmeligt godt omkring disse ting - for dem der kender alle reglerne...... (er der nogen? )

Mvh

Kommentar
Fra : Master_of_KeFir

Dato : 21-01-03 22:07

I har ikke krav på ny lejekontrakt da køber overtager samtlige forpligtelser sælger havde som udlejer.
Ny ejer kan tilbyde ny kontrakt som i så kan vælge eller vrage.

Mht acconto skulle der frem går en årlig afregnings dag, hvor diffrencen så er forfalden. Hvis i har penge til gode skal disse udbetales eller i får en ektra opkrævning på de skyldte beløb. Lejeloven giver udlejer ret til at opkræve forbrug særskildt af huslejen i det omfang det kan afmåles, så hvis der ikke fremgår andet aftale i jeres lejekontrakt slipper i ikke for dette. Hvis der ikke er særsklidt vandmåler er den del af forbruget dækket af huslejen. Regulering af acconto satser kræver kun at udlejer kan sandsynliggøre den endelig udgifts størrelse, så det er ikke til at slippe for stigning hvis det faktisk afspejler jeres forbrug.

Udlejer skal varsle stigninger i husleje (ikke forbrug) 6 månder i forvejen.

Så længe i ikke misligholder jeres del af kontrakten og betaler til tiden kan udlejer kun opsige jer med 12 månders varsel.
Hvis ikke det er skrevet i lejekontrakten som særlige vilkår at kontrakten er tidsbegrænset, kan udlejer kun bruge 12 måneders opsigelse i mod jer hvis udlejer selv skal bentte lejemålet, og det er udlejer der bære bevisbyrden for dette.

Jeg har selv sidet på begge sider af bordet, og mit bedste råd til alle er at sørge for at alle forspørgsler og aftaler skal forgå skriftligt per brev, så der aldrig opstår tvivl.

Mvh, Ke'Fir, m.a.

Kommentar
Fra : Nuserpigen

Dato : 21-01-03 22:24

Så vidt jeg ved har vi ikke nogen særskilt vandmåler (Der er vist kun en måler til hele ejendommen,der er en lejlighed mere, og i stueetagen er der 2 erhverslejemål) og der står heller ikke noget om vand på lejekontrakten....Så kan han kræve at vi skal betale vand...eller?
Vi fik ingen varsel om, at vi fik egen el-måler...og fik pludselig et velkomstbrev fra El-selskabet... Og fandt faktisk ud af at vi har brugt rimelig meget strøm....Snakkede så med udlejer som sagde, at vi nu fremover skal afregne med El-selskabet... Jeg synes det er lidt sent og komme med den forklaring, når han har ejet huset siden 1/7-02...

Kommentar
Fra : kanjegik

Dato : 21-01-03 22:30

Korrektion til Ke'fir: Varsling af huslejeforhøjelse er 3 måneder jævnfør lejelovens § 50 stk 3. Dette gælder også for forbrug jvf. § 51 - dog for begges vedkommende med højde for korrektion jvf. § 52.

Mvh

Godkendelse af svar
Fra : Nuserpigen

Dato : 12-10-03 19:59

Tak for svaret kanjegik.