/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Indløbsventil afspænd. defekt
Fra : krofal
Vist : 1060 gange
40 point
Dato : 04-06-07 10:20

Hej, håber der er nogen der kan hjælpe mig her.

Min Cylinda 1403 opvaskemaskine virker ikke.
Selvtesten viser at det er galt med indløbsventilen til afspændingen. Der skal høres at den tager vand ind, men det gør den ikke. Maskinen starter/stopper og blinker med LED'erne.
Selvtesten af indløbsventil virker fint og den tager vand ind som den skal.

Hvad er det der skal skiftes?
Er det indløbsventilen?
Er indløbsventilen en enkelt eller en dobbelt ventil?
Er det ventilen på afspændingsbeholderen der er defekt?

Håber på et godt råd inden jeg skiller den ad

Mvh Krofal

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 04-06-07 10:25

En tilstoppet si måske.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 04-06-07 10:48

Der er to indløbsventiler som godt kan være en dobbeltventil. (2 magnetventiler)
De har samme tilgangsslange med en si i indgangen.
Den ene fylder vand på gennem kalkfilteret.
Den anden "returskyller" kalkfilteret gennem saltbeholderen.
I lågen sidder en afspændingsdossering som aktiveres af en indbygget magnetventil.

Afspændingsdosseringen er enten utæt så det siver ned af lågen eller der ikke lukkes afspænding ud.
Hvis en af de to magnetventiler (dobbelt) er utæt vil der sive vand ind i maskinen og den vil sikkert pumpe det ud.

Hvis magnetventilen ikke lukker vand ind og regenererer kalkfilteret vil der meldes om hårdt vand eller maskinen vil blive grå invendig.

Kommentar
Fra : krofal

Dato : 04-06-07 12:19

Tak for svarene,

Jeg har checke grov/fin si, den er ikke stoppet.
Er det sien ved indgangs ventilen der skal checkes?
Den tager fint vand ind og kan også pumpe det ud igen.

Der siver ikke afspænding ned af lågen så måske er det ventilen til afspænding der er defekt.

Jeg kan vel måle hen over ventilen til afspændings doseringen om den aktiveres?

Kommentar
Fra : krofal

Dato : 04-06-07 12:22

Der ser ikke ud til at sive vand ind og maskinen er ikke grå indvendigt.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 04-06-07 14:47

På nogle maskiner kan man manuelt dreje timeren langsomt rundt og så aktiverers afspændingen.

Kommentar
Fra : krofal

Dato : 04-06-07 15:04

øhh, hvad mener du med langsomt at dreje timeren rundt?
Timeren på Cylinda 1403 har kun faste programmer så der er desværre ikke en position som er "afspænding"

Den har indbygget test program hvor indløbsventilen til afspændingen testes, og den lukker ikke vand ind som den skal

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 04-06-07 16:36

Ok - jeg er gammel montør, så de nyere maskiner er anderledes.

Kommentar
Fra : krofal

Dato : 04-06-07 18:59

Har nu maskinen åben og der det er ikke afspændingen der ikke virker.

I testen er der 2 test som omfatter vandindtag. Den første er indbøbsventil og der høres brus så den er ok. Den anden er indløbsventil for afspænding og der sker ikke noget.
Er det mon her spulemotoren skal starte så spule armen køre?

Kan det være det er den ene af indløbsventilerne der er defekt?

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 04-06-07 19:07

Den anden ventil må da være indløb til afkalkning (regenerering)

Kommentar
Fra : krofal

Dato : 04-06-07 19:08

Der ser ud til kun at være 1 stk. ventil som er forbundet til salt beholderen og den åbner fint ved den første test men ikke ven den anden test...hmmmmm

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 04-06-07 19:15

1. magnetventil.......kalkfilter.......indløb i maskine

2. magnetventil........saltbeholder......kalkfilter........indløb i maskine

Der sidder et kalkfilter som indeholder ionbyttermasse og når vandet passerer dette filter vil kalken ikke udfæde sig (grå overflade)

Kalkfilteret skal regeneres med salt så derfor skylles det med saltvand.

Hvis maskinen ikke forbruger saltet - virker denne ventil 2. ikke.

Kommentar
Fra : krofal

Dato : 04-06-07 19:59

Tak for dine mange svar Har lige prøvet at tænde den igen og den gik igang efter et stykke tid. Her er hvordan den "ter" sig.
1) Start
2) tømmer maskinen
3) Tager vand ind
4) starter med at vaske men stopper efter 1 sec, starter igen, stopper, starter osv. efter 30 sec så kører den videre.
5) Stopper så igen da den skal skylle ud, starter, stopper, starter osv. Starter så efter ca. 30 sec.
6) Vasker nu i ca 2 min men stopper, starter, stopper osv. det klikker og klikker og kilkker fra en af indløbsventilerne og den kommer ikke videre, så det må være der fejlen er - defekt indløbsventil

Kommentar
Fra : krofal

Dato : 04-06-07 20:08

Hvis man ser ind forfra under maskinen så kan jeg se at det gnistrer lidt, fra der hvor ventilerne er tilsluttet. Jeg skal have trukke den ud for at se på indløbsventilerne...

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 04-06-07 20:14

Din maskine kan lukke vand ind
på tid
styret af en pressostat
styret af en pressostat og derefter tid.

Når maskinen starter med at vaske kan der sidde en trykkontrol og det er måske den der stopper maskinen.
Trykkontrollen sidder måske på slangen lige efter pumpen.

pressostaten er lidt størrer end en femmer og med en plastikslange

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 04-06-07 20:24

Der skal slukkes helt for strømmen hen til maskinen når du roder.
Jammen det kan da være at maskinen selv har fundet den overgang.
Det er som regel vand som laver de gnister, så måske er der noget utæt.

Kommentar
Fra : krofal

Dato : 04-06-07 20:54

har slukket den, vil lige checke om det er pressostaten, renser den lige først

Kommentar
Fra : krofal

Dato : 04-06-07 22:09

har nu lokaliseret hvor det gnister fra, det er fra kontakt der tænder varme element nr. 2. Kan se der er 2 stk varme elementer på diagrammet, så er det 2 seperate eller er det et varme element?

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 04-06-07 22:19

Der kan godt komme lidt gnister fra kontatoren når den bryder for strømmen.
Hvordan varmelegemet er koblet er ikke til lige at gætte på.
De kan sidde på hver sin fase hvis maskinen er koblet til det.
De kan sidde på samme fase
Det kan være at det ene ikke er koblet til

Årsagen til start/stop/start/ osv er måske for lidt vand i maskinen.
Og det er så nok trykvagten som stopper motor og varmelegeme

Kommentar
Fra : krofal

Dato : 04-06-07 22:21

Det er det lille varme element som det gnister fra, så det skal nok skiftes.

Tak for hjælpen

Accepteret svar
Fra : e.c

Modtaget 40 point
Dato : 04-06-07 22:31

ok

Godkendelse af svar
Fra : krofal

Dato : 04-06-07 23:02

Tak for svaret e.c.