/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
Fætters søn eller datter
Fra : nusa
Vist : 4597 gange
50 point
Dato : 03-06-07 21:10

Er der nogen, der kan fortælle mig, hvad man kalder en fætters/kusines søn eller datter? Er
det en grandnevø eller -niece?
mvh nusa

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 03-06-07 21:14

Ja det må det være og du er grantante/onkel til ham hende.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 03-06-07 21:15

Det må da være en grandfætter/kusine .

En fætter/kusine er jo ikke nevø eller niece.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 03-06-07 21:21

En fætter/kusine er jo ikke nevø/ niece til hinanden.

Og hvad har det med grandonkel/tante at gøre !!!!

Kommentar
Fra : nusa

Dato : 03-06-07 21:23

ans,
en fætter/kusines BØRN kan da vel ikke være noget med en fætter/kusine igen?
Jeg mener, at en grandfætter er når vore mødre/fædre er kusiner/fætre, altså fx min mor og hendes kusine's børn er mine grandfætre eller -kusiner
..... eller er jeg helt forkert på den?
mvh nusa

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 03-06-07 21:40

Nej helt forkert kan det ikke være nusa! ans skylder en forklaring på hvad en grandonkel er.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 03-06-07 21:43

Det kalder man ingenting, udover "min fætters/kusines søn/datter"

Det kan aldrig blive noget med nevø eller niece, da niecer/nevøer er børn af ens søster eller bror

mvh dova

Kommentar
Fra : dova

Dato : 03-06-07 21:54

Citat
ans skylder en forklaring på hvad en grandonkel er.

Eks:

Peters fars eller mors moster eller faster er gift med grandonklen til Peter

Kommentar
Fra : gywerd

Dato : 03-06-07 21:54

Ja den var forvirrende. Grand betyder generelt, at der tilføjes en ekstra generation

A
B C
D E
F G
H I

Hvis vi forudsætter, at B & C er søskende, er D & E fætre/kusiner/søskendebørn. A er bedstefar/mor (grandma/-pa) til D & E. D & G er grandfætre/-kusiner til hinanden ligesom E & F. B er grandonkel/-tante til G, hvorved G bliver grandnevø/-niece til B. F & G er halvfætre/-kusiner/næstsøskendebørn og H & I er kvartfætre. Endvidere bruges grandfætter/kusine/tante/onkel i betydningen diffust beslægtet længere ude.

Se endvidere:
http://www.dis-danmark.dk/sd/i_navne.asp

Kommentar
Fra : ardal123

Dato : 03-06-07 21:55

jeg mener:

at min fætters /kusines børn og mine børn er næstsøskende elller natsøskende.

Kommentar
Fra : gywerd

Dato : 03-06-07 22:04

Nå... Den fjernede et par mellemrum... Prøver igen vha et par distraherende understregninger:

_______A_______
______B_C______
_____D___E_____
____F_____G____
___H_______ I___
__ J_________K__
_L___________M_
N_____________O

J & K er ottendedelsfætre/-kusiner
L & M er sekstendedelsfætre
N & O er toogtredivtedelsfætre osv.

Accepteret svar
Fra : ans

Modtaget 60 point
Dato : 03-06-07 22:04
Kommentar
Fra : valde.

Dato : 04-06-07 13:26

Ja når man blander de engelske betegnelser ind så kan der siges en masse vrøvl, Som når majestætenen siger grång papa og grång mama, om prinsernes farfar og mormor!

Godkendelse af svar
Fra : nusa

Dato : 07-06-07 20:37

Tak for svaret ans. Jeg vælger at give point'ene til dig for din henvisning til et svar fra familieadvokaten. jeg er af den årgang, hvor jeg er autoritetstro, og jeg tror, at en advokat, som både skriver testamenter og ofte skal udrede indviklede familieforhold, ved, hvad han taler om.

Tak også til alle i øvrige, fordi I tog jer tid til at tænke over spørgsmålet og reflekterede på det her på kandu.dk

mvh nusa

Kommentar
Fra : ans

Dato : 07-06-07 20:42

Tak

Det er ikke nemt at finde ud af, men jeg tror selv på, at det er en grandfætter/kusine.