/ Forside/ Karriere / Penge / Andet penge / Spørgsmål
10  jakjoe 1088
Udlevering af kontonummer??
Fra : Axelise
Vist : 6805 gange
100 point
Dato : 03-06-07 13:06

Jeg er netop blevet ringet op af Greenpeace, som ønsker støttemedlemmer til deres kampagne imod tallater og anden gift i de ting vi indtager/bruger i dagligdagen.
Jeg vil gerne støtte og indvilligede i at blive medlem i en kort periode for at kunne afgive min underskrift osv.
De havde brug for mit kontonummer for at tilmelde aftalen PBS, men først stejlede jeg, da jeg blev i tvivl om, hvorvidt det nu er klogt eller ej. Pigen, jeg talte med, forsikrede mig om, at de ikke kan bruge mit kontonummer til andet end at tilmelde en betaling eller til at sætte penge ind på min konto, mens det er ens kortnummer, man ikke skal give fra sig til hvem somhelst.
Jeg mener at huske at dette er korrekt, så jeg gav hende mit kontonummer.......men nu er jeg pludselig blevet i tvivl og tænker på, om jeg bør ringe og spærre min konto?
Er der nogen her der ved, om det er ok at give sit kontonummer fra sig, eller om jeg er godt dum???

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 110 point
Dato : 03-06-07 13:12

jeg ville bestemt spærre den konto......du kan jo alligevel ikke være sikker på hvem der ringede.

Og et kontonummer skal man ALDRIG oplyse til nogen på den måde.

Kortnummeret kan de ikke bruge til noget som helst uden pinkoden, men det bør man nu heller ikke oplyse alligevel.

Og så vil jeg råde dig til at ringe til Greenpeace og tjekke om det virkelig er rigtigt, at de benytter den fremgangsmåde.

Det er bl.a. fordi fok via tlf. oplyste kontonummeret til nogen udlændinge der ringede og lokkede med gratis rejser, at adskillige oplevede at få hævet mange tusinde kr. fra deres konto.

mvh dova

Godkendelse af svar
Fra : Axelise

Dato : 03-06-07 13:17

Tak for svaret dova.
Nu er kortet spærret!
Jeg ringer til Greenpeace for at høre, om det er en korrekt fremgangsmåde, de har benyttet.

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 03-06-07 13:27

dova

Citat
Kortnummeret kan de ikke bruge til noget som helst uden pinkoden, men det bør man nu heller ikke oplyse alligevel.

Det er ikke korrekt, når du handler på nettet er det kortnummeret du bruger sammen med den 3-cifrede sikkerhedskode der er trykt bag på kortet, pinkoden kommer aldig i spil i det scenario

Kommentar
Fra : ans

Dato : 03-06-07 13:41

Jeg ville nu aldrig tilmelde mig noget via en telefonsælger.

Opgav du også dit personnummer ???? det skal de også bruge. Du kan læse mere på deres hjemmeside

http://www.greenpeace.org/denmark/stot-os

http://www.greenpeace.org/denmark/

Citat
Husk at udfylde med dit fulde CPR-nummer, ellers kan vi ikke oprette aftalen hos Betalingsservice.
* = obligatoriske oplysninger

Kommentar
Fra : Axelise

Dato : 03-06-07 13:53

Ja, jeg opgav også mit personnr., men lige nu fatter jeg bare ikke, hvor dum og naiv jeg har været
Jeg har jo altid selv grint ad folk, der var dumme nok til at opgive deres kontonummer til én eller anden idiot, som de ikke kender. Og HVAD gør jeg så lige selv...??? Jeg blev fanget af den lange snak vi havde, om ting som også ligger mig på sinde at kæmpe for, men jeg græmmer mig lige nu over at have været så dum og naiv.
Jeg har skrevet en mail til Greenpeace og spurgt dem, om det virkelig er deres korrekte fremgangsmåde, og så har jeg givet dem navn og ID-nr. på den pige, jeg talte med. Så hvis det viser sig, at den er god nok, så kan jeg godt åbne kontoen igen om nogen tid. Ellers må jeg tale med min bank om at skifte kontonr.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 03-06-07 14:02

Tal med din bank i morgen. På nuværende tidspunkt har du givet alle de oplysninger, der skal til, for at kunne tømme din konto og mere til.

Kommentar
Fra : Axelise

Dato : 03-06-07 14:03

Åh nej ans.....det må du ikke sige, jeg bliver helt svedt!!!

Mon ikke det er nok for nu at kontoen er spærret???

Kommentar
Fra : ans

Dato : 03-06-07 14:10

Det er nok for nu, at du har spærret kontoen, men jeg ville nu tage kontakt til min bank i morgen.

Kommentar
Fra : Axelise

Dato : 03-06-07 14:18

Jeg har sendt min bank en mail nu, så kontakter de mig i morgen.
Jeg føler mig bare rigtig rigtig snothamrende dum!

Kommentar
Fra : Axelise

Dato : 03-06-07 14:42

Nå.....nu har jeg kontaktet døgnservicen i min bank, og de har sagt at der absolut ingen skade er sket. Det er normal procedure for både Greenpeace, Kræftens bekæmpelse og andre organisationer at få kontooplysninger samt cpr.nr., så aftalen tilmeldes PBS med det formål, at man kan afvise den, hvis man har ændret mening og ikke vil støtte længere.
Jeg har fået min banks højt hellige ord for, at jeg ikke har været dum og naiv (pyha!) og at der absolut ingen far er for, at min konto bliver lænset. Dette kan kun gøres, hvis man oplyser sit kortnummer, og DET vidste jeg jo, at jeg ikke måtte gøre.
Der sker således slet ikke noget ved at man oplyser sit kontonummer.
Så ved vi det!!

Kommentar
Fra : AG112

Dato : 03-06-07 15:58

HVIS MAN HANDLER PÅ NETTET, OG SYNTES DET KAN VÆRE USIKKERT, ER DER MULIGHED FOR AT HAVE ET VISA ELECTRON KORT.

DET ER ET KORT SOM ET VISA KORT, MEN DER KAN KUN HÆVES DET BELØB DER ER SAT IND PÅ DEN KONTO, DER HØRER TIL KORTET.

SÅ HVIS DU F.EKS. KØBER FOR 2000,- KR PÅ NETTET, SØRGER DU BARE FOR AT DER STÅR 2000,- KR PÅ KONTOEN.
KONTOEN KAN ALDRIG OVERTRÆKKES.

DET HAR VI GJORT, EFTER AT VÆRE BLEVET LÆNSET FOR OMKRING 4000,- KR AF ET UKENDT FIRMA I USA, VI VED IKKE HVORFRA DE HAR FÅET VORES KONTONR, DE FLYTTER ADR. HELE TIDEN, IFLG. BANKEN.

BANKEN DÆKKER BELØBET VED SVINDEL, HVIS DET IKKE ER OVER 60 DAGE GAMMEL.

MEN DET ER ALLIGEVEL OM AT PASSE PÅ.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 03-06-07 18:52

Det er utroligt, at så mange stadig går rundt og tror, at man kan bruge et bank-kontonummer til andet end at sætte penge ind på.
Jo man kan oprette PBS aftaler, men dem får du meddelelse om så du akan annnulere dem før der trækkes.
Selv kortnummeret kan man i visse tilfælde give videre når bare der ikke følger PIN kode med.
Hoteller har f. eks. aftale med PBS om at de må anvende fotokopi af Dankort til sikkerhed.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 03-06-07 18:54

5 stjerner for et forklert svar er da ganske flot

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 04-06-07 07:20

Det er korrekt at med kontonummer + cprnummer kan man oprette en PBS-aftale på din konto. Du vil få meddelelse om den nyoprettede aftale direkte fra PBS. Det samme sker hver gang der hæves via denne aftale. Når du hører om dette vil du nemt kunne annulere det hele.

Det er korrekt at med kortnummer + udløbsdato + kontrolcifre for dit dankort/visakort kan man hæve fra din konto. Det vil fremgå af dit kontoudtog. Hvis det sker fra udlandet vil du oven i købet få et kontoudtog mindst ved månedsslut. Hver gang du har brugt dit kort på nettet eller brugt det i en fysisk butik uden pin-kode er der mulighed for at oplysningerne bliver brugt til yderligere hævninger. Når du opdager dette misbrug vil du kunne kræve af banken at de tilbagefører.

Konklusionen: Hvis du holder øje med dit kontoudtog så mister du aldrig penge. I værste fald får du lidt besvær med at protestere og redegøre overfor banken hvordan det forholder sig.

Den danske bankkunde er ganske godt beskyttet.

Kommentar
Fra : AG112

Dato : 04-06-07 08:13

HVORFOR IKKE BRUGE ET [B][U]VISA ELEKTRON KORT[/U][/B],SÅ ER MAN UDE OVER ALLE DE USIKKERHEDER, SOM DER JO NU ENGANG ER.

DE FLESTE HAR JO ADGANG TIL BANKEN HJEMMEFRA VIA DERES PC, SÅ ER DET JO IKKE SVÆRT AT FLYTTE PENGE OVER PÅ EN KONTO TILHØRENDE ET [U][I]VISA ELEKTRON KORT[/I][/U]

SE TIDLIGERE INDLÆG.

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 04-06-07 08:38

Hvorfor RÅBE?

Tog et tilfældigt pristjek (Amagerbanken) - her koster Visa Elektron 150 kr om året hvis du er over 18. Hvis du vil bruge det som AG112 foreslår, så koster det dig altså 150 kr årligt at betale den type betalinger.

Sammenlign det med at jeg har mistet ialt kr 0,00 i den tid jeg har haft dankort eller Visa/dankort og een gang har haft bøvl med en betaling (En restaurent i Herningmessen var 4 måneder om en hævning af en køb jeg foretog med kortet).

150 kr + noget administration. Og som beskrevet er det nok at holde øje med sit kontoudtog - det slipper du ikke uden om alligevel.

Axelise >> forvirret? Det behøver du ikke at være. Du har ikke løbet nogen risiko. Husk bare (som altid) at tjekke PBS-betalingerne.