/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
plæneklipper/startsnor
Fra : danielsss
Vist : 6627 gange
40 point
Dato : 02-06-07 07:15

Undertegnede har en plæneklipper med Brigs og Stratton motor, da jeg skulle starte den første gang her i foråret blev startsnoren hver gang revet tilbage med et ryk, hvad er galt, forkert tændingstidspunkt? eller andet, har kørt med håndklipper men vil gerne have den i gang igen,
VH
Ib

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 02-06-07 07:45

Noget kan tyde på at den måske står lidt høj i tænding.
Tag et kraftigt ryk, og lad snoren øjeblikkelig retunere, hvis du nøler, og den lige er ved at gå igang, kan den finde på lige at gå baglæns og trækker snoren med, så du skal have retuneret snoren forinden. Tag ikke kun et lille ryk, træk snore helt ud inden du retunerer.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 02-06-07 08:54

En fjeder skal trække snoren tilbage, motoren skal give slip
på hjulet med startsnor. Det er sikkert der fejlen ligger.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 02-06-07 10:24

Det kunne være, at friløbspalerne inden i starttrissen hænger på grund af stiv olie eller almindeligt snavs
mvh
pbp

Kommentar
Fra : tykkemand

Dato : 02-06-07 11:57

har du måske kørt i en sten så kniven har flyttet sig på den alluminiumsholder der sidder på enden af motorakselen, skru evt den af og se om den har slået noten istykker.
hvis den sidder forkert vil den slå tilbage,
hilsen tykkemand

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 02-06-07 23:25

Når du tager dækslet af med de 3 bolte sidder selve startsnoren på en trisse der passer ned i rekylet der sidder så et lille rundt net som skrues af så skal du tage det lille dæksel af så kan du trække midterakslen op men den sidder sikkert lidt fast og det er som regel det der er i vejen samt at de kugler der er inde i huset under dækslet måske er rustne (hvis de er det skal du skifte dem ellers rens dem og huiset)akslen slibes let og smøres med lidt fedt.
Mvh Sune

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 02-06-07 23:28

Ps. skal federen strammes lidt føres snoren med trissen en omgang rundt medens dækslet er af

Mvh Sune

Kommentar
Fra : danielsss

Dato : 03-06-07 10:44

Hej, og tak for jeres svar, jeg vil lige ridse følgende op:

1. Har haft huset af
2. Måske har jeg flyttet tændingen, nogen der ved hvordan tændingen skal stå?.
3. Findes der tændingsmærker på svinghjulet?.
4. Snoren giver et voldsomt tilbageryk.
5. Palerne i huset bevæger sig fint ud og ind.?
7. synes det virker lidt mystisk selv om det er en simpel motoropbygning.

VH
Ib

Kommentar
Fra : transor

Dato : 03-06-07 16:46

Hvis det er en rotorklipper er der en skive med småknive eller en stor tung kniv. Disse dele fungerer som svinghjul, og sikrer at motoren kommer nogenlunde jævnt over kommpressionen og dødpunktet efter tændingen. Er de gået løse kan den ikke komme over og slår tilbage. Det har ikke noget med fejl i startsnormekanismen at gøre.
For at man ikke skal smadre for meget når man kører på noget fast er der ofte en knivholder , som bryder forholdsvis let. Det er en art mekanisk sikring. Den kan være gået, hvis kone eller børn har kørt med den.

Kommentar
Fra : danielsss

Dato : 04-06-07 05:43

Undertegnede har fået løst problemet med startsnoren, det var en løs kniv der resulterede i tilbageslaget. men så dukkede der et nyt op nu kører motoren meget ujævnt kører op og ned i omdrejninger og går hurtigt i stå, går ud fra at det er falsk luft eller beskidt karburator eller tank. Købte en ny gummiprimer, skal der nu være et hul på gummiprimeren?.
VH
Ib

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 12-06-07 00:14

På menbranen der sidder mellem motor og tank er der et lille område hvor der sidder en feder der bliver den slatten af benzinen og federen og skal derfor skiftes den koster 35-40 kr ellers kan man i en nødsituation bruge en varmepistol/hårtørrer og varme det slatne område der pga varmen vil trække sig sammen og strammes op
Mvh Sune Hm hul i primerprop ??

Annuller spørgsmålet
Fra : danielsss

Dato : 02-09-07 17:24

Jeg har desværre ikke modtaget et gyldigt svar, og annullerer derfor dette spørgsmål