/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Fjernelse af lim
Fra : kj
Vist : 2785 gange
100 point
Dato : 01-06-07 15:42

Hvordan fjerner man Araldite fra rustfrit stål.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 01-06-07 15:49

Krat i det , bank på det . Hvis der ikke har været gjort ordentlig rent eller fladen på stålet er glat er der grænser for hvor godt araldit sidder fast.
Hvis det er en lille genstand kan du lægge den i blød i acetone nogle dage. det blødgør aralditten.

Eller du varmer op til ca. 400 ° , det netbryder araldit.

Accepteret svar
Fra : miritdk

Modtaget 110 point
Dato : 01-06-07 15:50

kort - kogende vand

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 01-06-07 20:04

Forsigtig forsigtig. Rustfrit ridses meget let.

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 01-06-07 22:49

ergo, der må så ikke være grus eller småsten i det kogende vand
(sorry, ku' ikke lade være)

Go' weekend...

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 02-06-07 08:46

vil.du
en negl kan sagtens lave ridser i en rustfri plade.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 02-06-07 10:28

ja, i en rustfri blyplade.
Acetone og så plastfolie over, tape kanten rundt, så det ikke fordamper. Så er det hurtigt løsnet. Det samme gælder i øvrigt CyanoAcrylatlim ("sekundlim")
mvh
pbp

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 02-06-07 10:57

En poleret er børstet rustfri plade kan sagtens
få grimme ridser fra en negl.

Kommentar
Fra : lexiben2

Dato : 02-06-07 11:55

er lidt spænt på hvad hvirker!!!

Er der plads til at ennet kan ligges ned i acetone-plastikbeholderen, og låg på, for acetone fordamper lynhurtigt.

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 02-06-07 12:28

ehm..min lille indlæg var såmænd kun beregnet som en slags 'utidig indblanding' altså hmm..humor...selvom jeg udmærket ved at humor ikke hører til i denne kategori. Det var bare så nærliggende da jeg så de to indlæg umiddelbart efter hinanden, jeg skrev skam osse sorry

God weekend

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 02-06-07 12:50

Typisk bruger man rustfrit stål til emner, man ikke lige lægger ned i en æske - IKKE PLASTBEHOLDER!!! Som skrevet står acetone på evt opsuget i lidt toilet- eller køkkenrullepapir, plastfolie (polyethylen) over og så tape rundt langs kanten af folien, så acetonen kan nå at virke før den fordamper. cellulosefortynder kan også bruges, hvis man har det i huset i stedet for acetone. Dampper bare endnu lettere væk, så klip ploastfolien omhyggeligt til og sæt tapen omhyggeligt og lufttæt på. Og det skal ikke være malertape eller isolerbånd men enten af "Sellotape"-typen eller "ScotchMagic"-typen.

Grunden til de store bogstaver ovenfor er, at enten blir plasten opløst og løber ud, eller hvis det er Pe, så tager det smag og lugt og kan ikke bruges til fødevarer bagefter

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 02-06-07 13:19

Ja vil.du det er ganske forfærdeligt med mennesker uden humor.

Brun sæbe, luk med tynd plastfilm, lad ligge 24 timer.
Se om det kunne noget.

Godkendelse af svar
Fra : kj

Dato : 04-06-07 09:35

Tak for svaret miritdk.
Det virkede fint, 2 liter kogende vand og det kunne let fjernes.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 04-06-07 09:37

selvtak - (ikke altid de svære løsninger der virker )