/ Forside/ Interesser / Helbred / Ernæring / Spørgsmål
10  erling_l 304
Fisk er sundt
Fra : Sillepigen
Vist : 712 gange
50 point
Dato : 01-06-07 13:09

Hej med jer i det danske sommerland!

Som man siger: Fisk er sundt, men hvor sundt egentlig?
Jeg er tidligere vegetar - ikke af principårsager, men fordi jeg simpelthen ikke kunne få det tunge kød ned, mens fisk og fjerkræ til tider godt kunne gå.
Jeg er nu igen begyndt at spise en lille smule kød og en del fjerkræ og fisk. Men hvor meget fisk kan man egentlig spise på en uge før det bliver for meget?
For det første er det jo ret fedtholdigt, og da jeg er i gang med at tabe mig, ville det være en fordel ikke at blokere vægttabet pga. for meget fisk. Jeg ved godt, at det primært er det gode fedt...

For det andet sker der jo en ophobning af giftstoffer for hvert led i fødekæden, man bevæger sig. Og der er langt fra planteplankton til ørred. Kan man få for mange af disse giftstoffer ved at spise fisk?

For tiden får jeg en eller anden form for marint føde 3-5 gange om ugen. Rejer, tun, laks, rødspætte... Hvad jeg har lyst til. Er det for meget i forhold til at ville tabe sig + giftstoffer?

God sommer til jer alle,
Kathrine

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 01-06-07 13:42

Jeg tror på, at i dag skal man spise hvad man har lyst til, for der er ingen tvivl om at der er giftstoffer i alt som vi indtager, og i særdeleshed fisk, for man har jo set igennem fingre med hvad man dumper af affald forskellige steder i vores have, også i Nordsøen. Hvis man spiser landlevende dyr er det det samme med medicinrester. og stråforkortere, og hvad der manipuleres med foder og madvarer.
Det ligger sådan at vi har et hus til at stå, som vi tilser og bor i engang imellem, da havde vi glemt en tomat i vindueskarmen, og da vi efter et par måneder atter besøgte huset, lagde tomaten der frisk og strunk, tilsyneladende, - men den blev da smidt ud, - er den bestrålet, eller hvad?
Siden er jeg meget skeptisk på sådanne varer, og vi har købte danske kødvarer, - men desværre er de inporteret fra en dansk farm i Polen, hvor de ejheller har meget kontrol over hvad der bliver puttet i foder og fødevarer. - Jeg tror ikke på noget som helst, men vi bliver da nødt til at spise.
Spis løs, - - det er som med mekanikeren,-har du tillid til ham, så bliv ved at bruge ham.

Kommentar
Fra : lowope

Dato : 01-06-07 13:52

Hej Sillepigen

Her et link fra Fødevarestyrelsen, hvor du kan finde alle mulige oplysninger om fisk, bl.a. omkring giftstoffer i fisk og hvilke fisk, der er fede og magre.

http://www.foedevarestyrelsen.dk/FDir/Publications/2005208/rapport1.asp

God sommer til dig også!

Kommentar
Fra : ziggy99

Dato : 01-06-07 13:52

Citat
Det generelle råd er, at vi bør spise 200-300 gram fisk om ugen, og at man skal variere mellem fede og magre fisk.

Fra fiskens egen mund:

http://www.royalgreenland.dk/index.dsp?page=290

Ziggy99

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 01-06-07 14:15

Ikke alle fisk er fulde af fedt. Faktisk findes der også 'magre' fisk.

Generelt er familierne af laksefisk (Laks, Ørred, Helt..), smelt (Lodde..), makrel (Makrel, Tun, Sværfisk, Sejlfisk, Sardin..) temmelig fede, men det er sundt fedt (..såkaldete fiskelioer). Usundheden skyldes nærmere, som du selv er inde på, forurening med tungmetaller og andre miljøgifte som ophobes i disse fisks fedtdepoter. Opdrættede fisk (..IKKE havopdræt) skulle gerne være fri for miljøgifte.

Magre fisk er blandt andet torskefamilien (Torsk, Lubbe, Lange...) fladfisk (Rødspætte, Skrubbe, Ising...) hvor fedtinholdet først og fremmest skyldes, at disse fisk ofte paneres i rigelige mængder smør, margerine eller olie ved tilberedningen.

Rejer, Hummer, Languster mm. er slet ikke fisk ..men krebs.

Der findes folk som lever udmærket på en kost af næsten fisk alene og som har gjort det uden problemer i århundreder. Islændinge og Grønlændere til eksempel. Faktisk er det bla. Ammasattens (Lodde) skyld at grønlændere har kunne klare sig uden grøntsager overhovedet. Det kræver blot at man spiser indvoldende (..samt tarmindhold) med. Fiskene tørres således de kan holde sig vinteren over, da de kun fanges ved gydetid nær kysten om foråret.

Spis du trygt fisk som hovedproteinkilde

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 01-06-07 14:16

fiskelioer ??? ... fiskeolier ..for pokker

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 01-06-07 14:17

Ps. Andre fede fisk er bl.a. Ål og Helleflynder (..hellefisk).

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : emab

Dato : 01-06-07 19:05

Det skulle ikke betyde noget for din slankekur. Jeg har engang ladet mig fortælle af en vægtvogter, at fisk og grøntsager sætter forbrændingen i vejret, så der skulle det være godt. Med giftstoffer i fisk tror jeg ikke det er værre end det der er i andre fødevarer, gå ind på fødevarestyrelsens link, som lowope allerede har lagt et link til, hvis der er nogen specielle fiskearter der er problemer med, er der advarsler på deres side.
Venlig hilsen
emab