/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
3 forsæder
Fra : Avant85
Vist : 1270 gange
200 point
Dato : 31-05-07 22:21

Jeg kunne godt tænke mig at se en liste over "små" gulpladebiler, hvor der kan være 3 forsæder - altså 2 passagersæder eller et dobeltsæde som f.eks. i en citroen jumpy

Ved "små" varebiler mener jeg dem med max totalvægt på 2 ton og derunder, hvor grænsen er så vidt jeg er orienteret på det der kaldes misundelsesafgift. Er det ikke rigtigt opfattet ?

Findes der sådan en liste på nettet ?

Venligst Avant85

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 100 point
Dato : 01-06-07 01:09

Jo, det er rigtigt, at grænsen for den ekstra vægtafgift går ved gulpladebiler med en tilladt totalvægt på 2000 kg..(dog regnes det med at blive vedtaget i forb. med omlægning af bilafgifterne, at nye varebiler (reg. efter 25/4-07) også skal betale de 5040,- årligt oveni vægtafgiften.

Nu kender jeg ikke til sådan en liste du efterlyser, tvivler på det findes, og det er meget meget få gulpladebiler i den størrelse, hvor der vil være plads til et ekstra sæde...for det er jo næsten ned i "Golf-størrelse" og andre små varebiler der er i den vægtklasse, en jumpy er vist oppe i en anden klasse, da den må laste 1000-1200 kg) ....og hvis, så kun et lille smalt barnesæde.......der må på ingen måde monteres sæder (eller andet) der gør, at føreren får begrænset sine muligheder for at betjene bilen....hverken af det ekstra sæde eller passageren.

mvh dova

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 01-06-07 10:23

Hvad med en Fiat Multipla på gule plader....? Den er født med 3 siddepladser....

Citat
Multipla Van er – sin størrelse taget i betragtning – særdeles rummelig med et let tilgængeligt og reelt varerum på 2,4 m3 og en lasteevne på 700 kg. Bilens totalvægt er godt 2.000 kg. Den er derfor fordelagtig, hvis man ønsker god plads til varer i bilen, men gerne vil undgå en stor og mere klodset bil.

...fra http://www.fiatpresse.dk/press.asp?a=0&act=2&qid=945

...og du kan sikkert finde den som brugtvogn et eller andet sted

Kommentar
Fra : dova

Dato : 01-06-07 11:11

Citat
Bilens totalvægt er godt 2.000 kg

Ja, men berpox....godt 2000 kg, det er jo mere end 2000 kg og så skal der jo betales de ekstra 5040 om året i vægtafgift, det er jo det spørgeren vil undgå

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 01-06-07 13:08

Det er da ikke givet at det er et problem - den kan sikkert vejes ned.....det drejer sig om 50kg!

http://www.fiatvarebiler.dk/pdf/MultiplaVan_techSpec.pdf

Kommentar
Fra : dova

Dato : 01-06-07 15:36

Citat
Det er da ikke givet at det er et problem - den kan sikkert vejes ned.....det drejer sig om 50kg

Så staten går glip af 5040,-/året........næppe, det er ikke så let at få ændret lasteevnen på gulpladebiler

Men bortset fra det: sådan en Multipla er faktisk billigere i vægtafgift på hvide plader end hvis den anvendes til privatkørsel med gule plader

Godkendelse af svar
Fra : Avant85

Dato : 02-06-07 13:40

Tak for svaret dova.