/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
19160 Scsi ctrl config error: 02
Fra : leifnel
Vist : 684 gange
100 point
Dato : 21-01-03 15:46

Jeg har i en ny maskine sat en Adaptec 19160 scsi controller.

Når jeg booter uden kabler, kommer der ingen fejl.
Når jeg booter med det 68-polede kabel med terminator i enden på, kommer der meddelelsen:
Scsi controller configuration error: 02 (Både med og uden disk)

Men jeg kan ikke finde ud af, hvad det betyder; google siger ikke noget.

(Dette er før maskinen begynder at loade noget, så OS er irrelevant)

Leif

Kommentar
Fra : oldwiking

Dato : 21-01-03 16:12

Skulle fremgå af din tilhørende manual, men har du formateret din HARDDISK (Fdisk) du skal ikke regne med at boote fra en sådanne sådan bare lige.

Kommentar
Fra : lillemig

Dato : 21-01-03 16:44

Jeg kan kun komme frem til at kortet ikke er korrekt installeret, kan du ikke under "tilføj ny hardware" manuelt (selv vælge) at installere" SCSI controller

Kommentar
Fra : lillemig

Dato : 21-01-03 17:16

Jeg ved du skrev at OS er irrellevant, men er ikke sikker på det holder. Jeg har før fået meddelelser f. eks. ang. (promis controller) ved opstart - forståes! Men problemet lå altså i driver - husker jeg ret var det dog vist nok i det tilfælde drivere til "mobo", men det forgik altså stadigvæk i OS

Kommentar
Fra : leifnel

Dato : 21-01-03 18:37

Nej, det er ikke "Adaptec SCSI controler errorcode 02", men "SCSI controller configuration error: 02"

Og controlleren har ikke scannet eller fundet nogle diske.

Leif

Kommentar
Fra : leifnel

Dato : 21-01-03 18:40

Der er ikke installeret et OS endnu, da det endnu ikke er lykkedes at få controlleren op eller at finde en harddisk.

Det er en bulk, så der er ikke en manual med; men der er er heller ikke noget at finde i pdf-udgaven, ej heller når jeg googler.

Kommentar
Fra : oldwiking

Dato : 21-01-03 18:52

Her finder du din Manual
http://www.adaptec.com/pdfs/ultra160scsi.pdf
Mvh OWM

Accepteret svar
Fra : strarup

Modtaget 100 point
Dato : 21-01-03 21:06

Hej Leif,

tja... manualen har nu ikke mange oplysninger desværre... hvis det altså er manualen, ligner nu mere en reklame...

men jeg ved ikke om det evt. vil hjælpe med en dos diskette a la dem de har på deres side, og prøve at starte om med sådan en, eller om du allerede har afprøvet det... "product downloads"... -->
http://www.adaptec.com/worldwide/support/drivers_by_product.html?sess=no&language=English+US&prodkey=ASC-19160&cat=%2fProduct%2fASC-19160
eller hvis linket sku' være knækket... -->
http://makeashorterlink.com/?P23123C23

men ellers har de også denne side... "Installing and Using the Adaptec SCSI Card 19160"... hvor der er nogle PDF dokumenter... -->
http://www.adaptec.com/worldwide/support/suppedindexprod.html?sess=no&language=English+US&cat=%2fProduct%2fASC-19160
eller... -->
http://makeashorterlink.com/?F27112C23

samt en FAQ, men der synes jeg ikke rigtig der står noget nyttig information omkring problemet, jeg lige ka' få øje på... "Ultra160 SCSI Frequently Asked Questions"... -->
http://www.adaptec.com/worldwide/product/markeditorial.html?sess=no&language=English+US&prodkey=ultra160_faqs&cat=%2fProducts%2fASC-19160&type=Product&productid=ASC-19160
eller... -->
http://makeashorterlink.com/?A28121C23

der er også 6 sider omkring "Adaptec SCSI Card 19160" i "ASK Knowledgebase" sektionen... men den har jeg ikke været igennem for at se om de har skrevet noget om det eller om der er nogen der har spurgt om det... men ellers ku' du da prøve at spørge dem...
http://ask.adaptec.com/cgi-bin/adaptec_tic.cfg/php/enduser/std_alp.php?p_li=&p_page=1&p_prod_lvl1=66&p_prod_lvl2=67&p_cat_lvl1=%7Eany%7E&p_search_text=19160&p_new_search=1&p_search_type=3&p_sort_by=dflt
eller... -->
http://makeashorterlink.com/?S10221C23

mvh.

Strarup

Godkendelse af svar
Fra : leifnel

Dato : 21-01-03 22:14

Tak for svaret strarup.

Men det er faktisk lige meget.

Citat:
"The Adaptec SCSI Card 19160 was designed for use under Microsoft desktop operating systems only.

There are no Linux drivers available for the Adaptec SCSI Card 19160.

The Adaptec SCSI Card 29160N is the recommended replacement SCSI product for the 19160, when attempting to work in the Linux operating system environment."

Kortet skulle bruges i en server, og det kan det ikke. Hverken "Microsoft" eller "desktop" er noget, der betyder seriøs brug. Så kortet må returneres.

Og hvad mener de med "attempting to work"?!

Leif

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 21-01-03 23:21

Hej Leif,

surt show... Adaptec er åbenbart ikke så glade for Linux ser det ud til... men jeg tror når de skriver "when attempting to work in the Linux operating system environment.", at de dermed mener at hvis man vil prøve bruge deres SCSI controller under et Linux Miljø... hvorfor de skriver det på den måde ka' der vist kun gisnes om... det ku' være de får procenter fra Microsoft... hvem ved... og at de derfor hellere ser man så køber den lidt dyrere løsning...

men hvis det ka' være til nogen trøst og måske gi' et lidt lys forude, så ser det ud til at der er nogen der har fået det til at funke med linux...

der er bl.a. en her der har fået den til at funke under RedHat 7.2... -->
http://makeashorterlink.com/?D5B832C23
og ifølge dette indlæg sku' den bruge en "aic7xxx driver"... -->
http://makeashorterlink.com/?S28823C23
Som Adaptec nu har overtaget... "Adaptec Aic7xxx driver"... -->
http://people.freebsd.org/~gibbs/linux/

men umiddelbart sku' den også funke til server brug... ellers må der være noget galt med denne side... "TYPHOON"... -->
http://www.tempestcomputers.com/server/typhoon/typhoon.htm
idet det er en server og denne bruger en "Adaptec 19160 SCSI controller" nede under "SCSI Controller"... og spøjst nok så ser den også ud til at ku' virke med Corel Linux som styresystem... men jeg vil da ikke tro de vil sælge denne server med dette SCSI Kort med mindre den også bliver understøttet... men man ved jo aldrig...

men om det alt i alt ka' bringe dig nærmere en løsning ved jeg ikke... og selvom det vil komme til at funke under Linux ved jeg så ikke om det vil komme til at ku' understøtte en server løsning... mht. Linux er jeg ret Newbie...

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : leifnel

Dato : 21-01-03 23:52

Jeg har fået dette at vide på mailinglisten freebsd-scsi:

"
Don't believe everything you read. The card is identical to a 29160N
with the exception that Windows drivers have been modified to disallow
tagged queuing on disk devices on the "19" models. The FreeBSD and Linux
drivers have no such restriction. Adaptec marketing just wants you to
pay more for the same card in a server setup. Of course, you didn't
hear it from me - my employer doesn't always want me to tell the truth.

"

Desuden har jeg fundet:

"Question
When the Adaptec SCSI Select Utility loads, the following message appears on the screen :

SCSI Controller Configuration Error 02

This applies to the following Product(s):

- Adaptec SCSI Card 39160, Adaptec SCSI Card 29160, Adaptec SCSI Card 29160LP, Adaptec SCSI Card 29160N, Adaptec SCSI Card 19160

This applies to the following Operating System(s):

- N/A

Answer
This error message will appear when connecting an HVD (High Voltage Differential) SCSI device to the Low Voltage Differential (LVD) SCSI card. Ultra 160 SCSI cards only support the use of Low Voltage Differential (LVD) and Single-Ended (SE) devices.

CAUTION! Connecting HVD devices to a non-HVD SCSI controller may damage both the device and the SCSI controller.

Determine if your device(s) being attached is a HVD device. Check for any markings on the device, typically near the SCSI connector that may indicate HVD or LVD/SE. However do not trust these marking completely, double check the type of device inside the unit. Although the external case may be marked as LVD, it is still possible the internal device may still be an HVD device.

The manufacuter of the device(s) should be contacted, if reviewing the documentation or visiting the manufacturers web shed light on the interface style the device is using.

Note: When using a HVD (High Voltage Differential) device, a HVD SCSI card must be used.

The correct Adaptec HVD SCSI product, would be an AHA-2944UW. This HVD SCSI card, designed specifically to work with HVD SCSI devices only. "

Men det stemmer da ikke med at den fejl også kommer, når der er kabel, men ingen disk på?

Leif

Kommentar
Fra : leifnel

Dato : 22-01-03 00:01

Det er måske et defekt kabel?