/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Antenne
Fra : Dieter
Vist : 725 gange
50 point
Dato : 31-05-07 20:44

1) Hvordan kender man en FM -antenne ?
2) Kan man selv laver sådan en ?

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 31-05-07 20:52

Ja - det kan man godt....

En simpel FM antenne er en ren dipol-antenne.

De to stave der skal være ledende, og i forlængelse af hinanden uden at være i elektrisk kontakt, skal hver være 75,5cm - så passer den til FM båndet der strækker sig fra 87,5MHz til 108MHz.

Accepteret svar
Fra : berpox

Modtaget 60 point
Dato : 31-05-07 20:56

Du kan lige kigge lidt på denne google-billedsøgning - så har du vist et godt indtryk af hvad en FM antenne er...

http://images.google.dk/images?q=dipol%20antenne&hl=da&ie=UTF-8&oe=UTF-8&um=1&sa=N&tab=wi

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 31-05-07 21:26

Og mere nøjagtigt kan det ikke siges.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 31-05-07 21:58

Fm kræver ikke anderledes antenner end andre modulationsformer.

Godkendelse af svar
Fra : Dieter

Dato : 31-05-07 22:16

Tak for svaret berpox.
Det var et svar jeg kunne bruge til noget !!

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 31-05-07 22:36

Citat
Fm kræver ikke anderledes antenner end andre modulationsformer.

Nej, men FM-båndet 87,5 MHz til 108 MHz kræver anderledes antenner end f.eks langbølger eller UHF. Og så er der selvf. specielle modulationsformer (satelit fx og vist også nogle kortbølge) der *kræver* specielle antenner p.g.a. modulationen