/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Hydroforbeholder
Fra : arnely
Vist : 1832 gange
100 point
Dato : 31-05-07 13:51

Hej jeg har en Hydroforbeholder fra 1997 af mærket IPL, som skulle være lavet på en fabrik i byen Lem,ikke noget fy her . Det er til mit vandværk.
Beholderen er en 100L.

I bunden af beholderen er der en tilkobling til vand ”ind”. I bunden (næsten) på "siden" af beholderen er der 2 studser. En ½ tomme og en ¾ tomme afgang. Hvilken en af dem skal jeg bruge til og koble afgang vand på, og hvilken til min trykføler.

Er det lige meget hvilken en jeg bruger, - eller hvad skal det være?

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 31-05-07 14:28

Eftersom jeg formoder, der er en bilventil i toppen til at pumpe luft ind, vil jeg tro, den største af forskruningerne er til afgangsvand og den sidste til aftapning. Trykmåleren til at starte og stoppe din vandpumpe monterer man ofte på et T-stykke. Det undrer mig bare med alle de fittings. Dem jeg kender har kun ét vandrør i bunden og en bilventil foroven til starttrykket.

Kommentar
Fra : arnely

Dato : 31-05-07 14:38

Det er en af dem med ventil i toppen/lidt nede på siden af beholderen.

Men det er jo en ældre beholder.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 31-05-07 15:01

Jo men det er osse ældre hydroforbeholderte, jeg har været involveret i. Kun ét rør til vand, på nogen en aftappeskrue. Min nyeste er en en del af et færdigkøbt vandværk til 895 svenske kroner, og den må holde så længe den kan. Der kan jeg ikke lige se detaljer

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 31-05-07 16:38

Bundventilen er til slamudrensning af bundslam (smågrus og snadder fra stillestående vand.
De 2 afgange nede i siden:
Normalt er tilgangsrøret det mindste og afgangen det største.
På midten af beholderen er der måske to studse evt. til et skueglasrør/manometer.
I toppen bør der være en studs til din trykføler og en til luftpåfyldning.

Virker på den måde at der lukkes vand ind til ca. 1/4 og så pumpes der luft til ca. 1½ bar og derefter pumpes op med hydroforpumpen til ønsket vandtryk.

På denne måde vil pumpen ikke køre i små stød. (pjatkørsel)

På vores vej har vi eget vandværk til 7 huse.

Kommentar
Fra : arnely

Dato : 31-05-07 17:31

e.c. det kan ikke være den type beholder jeg har.

Har en beholder tilsluttet nu (Men defekt) Det er en magen til, som jeg har fundet brugt.

På den beholder jeg har nu, er tilslutningen i bunden. Alså bør det vel også være det samme på den som jeg har købt nu.
Men afgangen på den jeg har købt, havde den tidligere ejer afgang fra ½" studsen. På 3/4" studsen havde han sat sin trykmåler. Denne løsning syntes jeg virker ulogisk.

På den beholder jeg har nu, er der på tilgangen sat et T-stykke, hvor afgangen også er sat. Men det syntes jeg virker forkert, og vandet stig og falder i styrke.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 31-05-07 19:39

OK - det var også bare vores hydroforbeholder jeg beskrev.

Pumper du luft i beholderen
Er luften bag en membran (lige som en trykekspansionsbeholder)

Altså 3 rørstudse

Bunden = tilgang
3/4" sidestuds = afgang
1/2" sidestuds = trykføler
Så kan du få mest ud af den beholder på een gang

Kommentar
Fra : arnely

Dato : 01-06-07 08:53

Jeg formoder ikke der er membran i beholderen, da den er af ældre dato.

Men nu skær jeg den gamle beholder op, for og se hvordan den ser ud indvendig.

Men jeg har hørt af andre veje at jeg godt kan sætte tilgang og afgang på samme studs med et T stykke. Syntes bare det virker forkert.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 01-06-07 09:12

Det er ikke spor forkert at undgå alt for meget gennemstrømning i beholderen. De fleste hydroforbeholdere jeg har set har kun haft det ene vandrør. Resten har været til luftpumpning, tømning, skueglas m.v.

Kommentar
Fra : arnely

Dato : 07-06-07 12:18

Efter lidt forsøg frem og tilbage, har jeg nu fået vand igen.

Bund forskruning var tilgang. Den store i siden var afgang, og den lille i siden var til trykmåleren.