/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
Küchenschreiber
Fra : Neble
Vist : 635 gange
50 point
Dato : 04-09-01 21:28

Kan nogen fortælle mig, hvad en køkkenskriver i det gamle Nordslesvig (o. 1600) betød/betyder? Hvad stillingen indebærer arbejdsmæssigt, men også statusmæssigt.
Venlig hilsen
Michael

michaeldupont@wanadoo.dk

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 05-09-01 08:48

"Neble" <Neble.news@kandu.dk> skrev i melding
news:_T9l7.1425$9V5.100881@news000.worldonline.dk...
> Kan nogen fortælle mig, hvad en køkkenskriver i det gamle Nordslesvig
> (o. 1600) betød/betyder? Hvad stillingen indebærer arbejdsmæssigt, men
> også statusmæssigt.

Vet ikke om kjøkkenskriver betyr det samme i Danmark som i
Norge, men i "ordbok for slektsforskere" av Terje A.Tetmo(Nord-
Norge) fant jeg følgende forklaring:
Kjøkkenskriver: Regnskapsfører for et kongelig kjøkken. Man
må vel regne med å være regnskapsfører for et kongelig kjøkken
hadde ganske høy status?

Anne Lise Hovdal

Accepteret svar
Fra : gibson

Modtaget 50 point
Dato : 05-09-01 12:24

Jeg er enig med Anne Lise Hovdal.

Køkkenskriver, er en af de idag utallige overflødige erhverv grundet rationalisering. I tidernes morgen var arbejdsopgaverne i et køkken helt anderledes funktionsopdelte hvis vi snakker om det finere køkken. Køkkenskriveren foretog optællinger, således at varene kunne indkøbes på torvet. Samtidig forestod køkkenskriveren og regnskabet over ind -og udgifter i køkkenet således at der for "ejeren" blev forelagt et regnskab. Derudover var der en række andre administrative funktioner tilknyttet såsom menusammensætning etc.

Godkendelse af svar
Fra : Neble

Dato : 06-09-01 09:38

Mange tak for besvarelsen.
Venlig hilsen Michael