/ Forside/ Karriere / Penge / Investering / Spørgsmål
10  miritdk 860
Om akiter og valørdag
Fra : hjalte95
Vist : 773 gange
20 point
Dato : 29-05-07 20:33

Hej.

Jeg købte i går et antal aktier, valørdatoen er sat til den 1. juni (tre dage frem)
Disse aktier er nu steget ret markant i værdi i løbet af idag..

Spørgsmålet er så:
Om jeg skal betale for aktierne som jeg købte igår jf. den pris som de stod til da jeg købte dem? - eller den pris som de udbydes til på den fastlagte valørdag? (det ville irritere mig..)
Ifølge min netbank ser handlen ud til at være gået igennem?

Håber nogen med aktie-forstand kan hjælpe mig?

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 29-05-07 20:35

Den gældende pris er på handelstidspunktet.
Det får du jo på skrift, lige til at printe ud hvis
du vil.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 29-05-07 20:38

Handelstidspunktet er helt nøjagtig med dato og tid.
Hvis aktien stiger meget en time senere, så får du ikke
mere, din handel er afsluttet kl. xx.xx

Kommentar
Fra : ans

Dato : 29-05-07 20:43
Kommentar
Fra : Paulus1

Dato : 29-05-07 20:45

Det afhænger af om du har købt som en strakshandel eller gennemsnitshandel.
Det fremgår af den afregningsnota som du modtager fra banken.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 29-05-07 20:46

Det bør være muligt at finde dine købs og salgsordre
i din netbank. Prisen for din handel, courtagen står
angivet og beløbet du skal betale eller modtage,
samt hvilket kontonr der bruges.

Kommentar
Fra : hjalte95

Dato : 29-05-07 20:47

Jeg har intet modtaget fra min bank ang. handlen? det står blot på min netbank at den er gennemført, og jeg har ikke haft valget mellem straks og gennemsnitshandel?

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 29-05-07 20:49

Citat
og jeg har ikke haft valget mellem straks og gennemsnitshandel?

Det valg har man altid.
Har du handlet via netbank, eller bestilt i din banks fondsafd.?

Kommentar
Fra : hjalte95

Dato : 29-05-07 20:54

Jeg har handlet via netbank? - det er mærkligt hvis jeg kigger under "depotoversigt" er handlen slet ikke registret. Endnu er aktierne ikke tilføjet. Men under "indhold i depot" står de alle sammen!

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 29-05-07 20:56

Det er som det skal være.
Hvilken bank er det?

Kommentar
Fra : hjalte95

Dato : 29-05-07 20:58

Det er jyske bank..
Men altså hvis aktierne var hus hvilket jeg håber pga. stigning på 4,4% i løbet af idag, ville pengene så ikke være blevet hævet på min konto?

Jeg har haft valget mellem limithandel og markedshandel?

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 29-05-07 21:02

De hæver på valørdagen, ikke før.
Du skal vidst til at studere hvorledes aktiehandel
fungerer i jyske bank via netbank.

Accepteret svar
Fra : Teil

Modtaget 20 point
Dato : 29-05-07 21:03

Valørdag = afregningsdag

Godkendelse af svar
Fra : hjalte95

Dato : 29-05-07 21:06

Tak for svaret Teil.

Det lyder til at jeg altså har handlet aktierne og at stigningerne dermed kommer mig til gode og ikke omvendt.. Omend handlen først afregnes d. 1..

Hvilket undre mig, for hvad nu hvis jeg ikke havde haft pengene til at betale aktierne..

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 29-05-07 21:12

Pengene afregnes tre bankdage senere, der skal afregnes
hos både sælger og køber, administrativt tager det lidt tid.

Hvis du ikke havde pengene har du nok handlet for sidste gang i den bank.

Det er dog muligt at, lad os sige din konto står på nul.
Du har aktier i depot, sælger dem for 100.000
samme dag køber du andre aktier for de 100.000 du endnu ikke
har modtaget. Men da afregningsdagen er tre bankdage senere,
vil du på samme dag modtage og betale for de nye aktier.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 29-05-07 21:13

Prøv at se om du ikke kan finde din købsorde og den afsluttede
handel på din netbank, den skal findes der.