/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Damixa blandingsbatt.
Fra : Mr3xS
Vist : 6360 gange
200 point
Dato : 29-05-07 20:26

Vores Damixa blandingsbatteri er netop gået i stykker, og jeg skal derfor se om jeg kan skaffe reservedele til det. Hvis jeg skal kunne det, så må jeg finde ud af hvad det hedder. Så derfor dette spørgsmål.

Blandingsbatteriet sidder i vores bruser. Det er rundt, ca. 15-18 cm i diameter. Der er kun ét greb, som styrer både varm/kold og styrke. Selve rosetten sidder med 2 skruer. Fjernes disse, kommer man ind bagtil, hvor batteriet er monteret. Huset er fra 79, så blandingsbatteriet er også derfra. Jeg mener bestemt at det er et Damixa.

Jeg har tidligere fundet et nyt tilsvarende, sikkert til dem hvor der stadig sidder den type amaturer, og hvor de går i stykker.. . Men de kostede, så vidt jeg huster, ca. 4.000, og det vil jeg nødig give, når nu badeværelset skal laves helt om om nogle år... Så jeg skal se om jeg kan finde reservedele..

Men det kræver at jeg ved hvilken model det er, nogen forslag???

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 29-05-07 20:29

uha uha det er jo et af de gamle indbygningbatterier og de findes faktisk ikke mere. Men prøv ved en lokal VVS mand, måske han har noget at gå efter. Jeg kan faktisk ikke huske hvad det hed.

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 29-05-07 20:50

Silvan har stumper til danmixia blandebatterier.Det er med brugsanvisning.
Alimak

Kommentar
Fra : Mr3xS

Dato : 29-05-07 21:28

Tak for svar til jer begge..

Alimak: Tror du også de har til 30 år gamle bl. batterier?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 29-05-07 23:15

Kender dem godt....

Havde selv et i 70erne....

Er det ikke det der blot har en STOR knap i midten - drejes højre venstre ved kold varm og løftes ved åbning.... ????

Brusehovedet kommer ud af væggen længere oppe.... ????

Hvis det er tilfældet har du nok ikke mange mulighedet andet end "ældre" VVS firmaer der måske ligger inde med stumper i rodekassen....

Kan måske udskiftes med denne....

https://www.vvsbutikken.dk/catalog/product_info.php?cPath=164_165&products_id=1620&sessionid=76f44e82dd5a9ce0c97bc4dda880805f

Kommentar
Fra : refi

Dato : 29-05-07 23:18

PS....

Damixa har efter EGET udsavn KUN reservedele i op til 10 år efter (udgåede produkter)....

Kommentar
Fra : refi

Dato : 29-05-07 23:21

Måske noget her der kan bruges....

http://www.vvs-trading.dk/web_catalogue/109.pdf

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 29-05-07 23:47

For et par år siden monterede jeg et splinter nyt forsænket Damixa. (vi har Damixa over alt)
Så helt udgået er de ikke.
Der sidder en skrue i håndtaget og den vej skal du ind. Der findes flere typer kugle med pind.
Pakninger og fjedre er de samme. Det er muligt du kan nøjes med at skifte de små sorte pakninger.
Byggemarked har reservedele til damixa.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 29-05-07 23:50

Ja - det kunne jo være rart at vide HVAD der er galt med det gamle.....

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 29-05-07 23:56

Jeg har muligvis det samme----er drejehåndtaget i midten klar acryl ? og sidder der foroven på det store dæksel et rødt og et blåt mærke for varmt og koldt vand ? i så fald er det et Danfoss.
Mvh
dabj

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 30-05-07 00:00

De gamle Damixa var også med acryl håndtag, eller rusfri stål køllehåndtag.

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 30-05-07 01:11

Det danmixa batteri jeg har til min bruser er fra 70.erne.Og det købte jeg deler til i Silvan for ca. 5-6 mnd.siden.Tror det er det samme batteriet du har.
alimak

Kommentar
Fra : Mr3xS

Dato : 30-05-07 08:47

Tak for svar til jer alle..

Jeg mener bestemt det er et Damixa. Det er helt som Refi beskriver det..

Ja, beklager, jeg fik ikke skrevet HVAD der var galt med det gamle . Den yderste del, den som først er af noget klar acryl/plastic, og inde bagved er "forkromet", den kan drejes af. Den del gør, at når man trækker i håndtaget (for at vandet skal komme ud), så påvirkes en "pind" indad i bl. batteriet. DEN yderste del, i den er plastikken knækket, så mekanismen virker ikke mere. Jeg skal derfor bare bruge den yderste acryl/plastic del. Resten fejler ikke noget, så det er ikke pakninger og alt det der sidder inde bagved..

Jeg skulle måske smutte forbi Silvan...

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 30-05-07 09:35

Så kan du bruge en arm fra de nyere modeller.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 30-05-07 09:51

Ja - det må være muligt at sætte et "nyere" håndtag på......

Prøv at tjekke hos nogle "ældre" vvsfirmaer......

Kunne jo være de havde noget liggende fra et andet "defekt"......

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 30-05-07 10:31

Held og lykke med din rep.

Kommentar
Fra : Yatowi

Dato : 30-05-07 11:00

Du kan så vidt jeg ved ikke få de gamle greb mere. Men hvi sjeg ikke tager helt fejl passer grebet til Damixa Jupiter-serien på det batteri du omtaler. Se evt. hér:
http://www.damixa.dk/default.aspx?Page=products&groupid=3&series=8299

God fornøjelse med jagten....

Kommentar
Fra : blumen1

Dato : 26-07-07 11:17

Hej Mr3xS .

Inden du reparerer dit gamle indbygningsbatteri vil jeg gøre dig opmærksom på at man kan få et termostatbatteri der passer i indbygningsmålet - en erstatning damixa lavede for disse indbygningsbatterier.

http://www.vvs-eksperten.dk/catalog/product_info.php/cPath/837_100_102/products_id/1369

Mvh Søren

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 26-07-07 19:15

som jeg startede med at sige d 25.9 så vil en tur til et vvs firma måske give pote. De gemmer fler gode sager ude bagved.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 26-07-07 19:21

Citat
som jeg startede med at sige d 25.9

Det er da derfor spærgeren slet ikke har opdaget det

Det er 8 måneder før det blev stillet

Kommentar
Fra : refi

Dato : 26-07-07 19:21

Så det er nok røget på 3- måneders reglen

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 26-07-07 19:27

selvfølgelig refi, det er da forklaringen.

Mon spørgeren så ikke har været i bad siden d. 30-5

Kommentar
Fra : refi

Dato : 26-07-07 19:29

Jo - fodbad....

Kommentar
Fra : Compete

Dato : 22-08-07 13:52

Der findes to modeller til ombygning til termostatarmatur. Billederne på dette link er med til at fortælle om du skal ombytte til VVS-nummer 727497604 med firkantet tap, eller 727496604 med rund tap:

http://www.billigvvs.dk/ProductFiles/damixa_indbygning.jpg