/ Forside/ Karriere / Penge / Andet penge / Spørgsmål
10  jakjoe 1088
Hestehold og skat?
Fra : axel33
Vist : 1796 gange
27 point
Dato : 28-05-07 23:48

Faldt over denne tekst fra ligningsrådet

E.E.3.3 Hestehold - http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oID=103196

Er de henvendt til dem der ejer stalden eller til dem der ejer hestene?

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 29-05-07 00:14

Det er tilsyneladende til dem der holder heste i deres stalde, som hører til deres erhverv.
Man beskriver jo både hestene i erhvervsøjemed og som delvist privat brug.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 29-05-07 00:16

....altså når man har hestehold, holder man heste (ejer).

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 29-05-07 07:15

Citat
Hvor en skatteyder har erhvervsmæssigt hestehold, men også benytter hestene til privat brug, kan kun udgifter ved hesteholdet, der vedrører den erhvervsmæssige benyttelse, fratrækkes som driftsomkostninger.

Det forklarer meget tydeligt, at de omkostninger du har ved at have dine egne heste opstaldet kan trækkes fra i det omfang benyttelsen er erhvervsmæssig.

ALTSÅ:

Du har en stald/stutteri eller lignende og kan trække omkostninger fra i skat, ligesom du kan med driften af alle andre typer virksomhed.

Men hvis du er hesteejer og har opstaldet din hest enten selv eller hos en stald, og hesten er til privat brug, kan du ikke trække noget fra

Kommentar
Fra : dova

Dato : 29-05-07 10:12

Citat
Er de henvendt til dem der ejer stalden eller til dem der ejer hestene

Som hovedregel ngen af dem,

Forstået på den måde, at skatteloven du linker til, kun vedrører dem der har heste som erhverv.

At have f.eks. en tom stald at leje ud, kommer ind under reglen for udleje af bygninger og ikke noget med erhvervsmæssigt hestehold, da det jo ikke er ejer af bygningen der holder hest.

Og hesteejere der blot har en hest som hobby kan ikke trække noget fra.

Men hvis en person har erhvervsmæssig hestehold, rideskole, opdræt/avl, o.s.v. og blot har lejet bygningen er det hesteholderen som loven gælder for.

Som Bjarne skriver:
Citat
Det er tilsyneladende til dem der holder heste i deres stalde, som hører til deres erhverv.

Ja, i de tilfælde er det landmænd der udover landbrugsvirksomhed holder heste.......hvis altså skattemyndighederne vil godkende fradragene i de tilfælde....de vil nemlig helst afvise den slags fradrag under henvisning til, at det udelukkende er hobby

Accepteret svar
Fra : henrikkrebs

Modtaget 27 point
Dato : 29-05-07 11:32

Citat
de vil nemlig helst afvise den slags fradrag under henvisning til, at det udelukkende er hobby

Tja - men reglerne er enkle nok (i de grundtræk der er beskrevne), og de følges naturligvis i det omfang sagen er oplyst. En af de ting der kan ske er, at det eneste skattefar kan se er fratrukne udgifter v/ hestehold. Og en af reaktionerne er at de siger 'Det er nok hobby' - derefter er det op til skatteborgeren at bevise/sandsynliggøre noget andet.

Skal vi starte med sidste afsnit i ligningsvejledningen og glemme alt om den erhvervsdrivende landmands private brug af heste.

Sidste afsnit taler om den almindelige skelnen mellem hobby og erhverv. Giver aktiviteten i sig selv et overskud er det egentligt ligegyldigt - Indtægter fradraget udgifter beskattes uanset virksomhedstype. Giver det derimod underskud så er der fradrag af underskuddet hvis aktiviteten er erhvervsmæssig. Drives hesteholdet forretningsmæssigt fornuftigt, og derfor har reel udsigt på sigt til at give overskud, så kan underskuddet i de enkelte år hvor dette forekommer trækkes fra.

Hvad så hvis den erhvervsdrivende landmand selv bruger hestene for sjov? Jo, hvis han er f.eks 20% bruger af hesteholdet (det være sig dyr, stald, fodring eller hvad), og ikke 'betaler' sig selv fra privatøkonomien, så er de 20% af hans udgifter ikke fradragsberettiget. De resterende behandles som ovenfor.
Men en detail-beregning af udgifterne til hestehold er ganske vanskeligt. Hvor stor del af hans halm går til heste og hvor stor del til køer. Han skal næsten bogføre når han slår en prut at x% medvirkede til korntørring, y% varmede i kostalden. Derfor er der fastsat såkaldte skønsmæssig sats: Han kan trække alle udgifter fra excl 2.570 kr pr år pr hest han bruger privat.

Reglerne betyder ikke noget for den private der køber tjenester (fx stald/fodring) hos den erhvervsaktive hesteholder, uanset om den private ejer hesten eller bare lejer den.

Godkendelse af svar
Fra : axel33

Dato : 10-06-07 12:48

Tak for svaret henrikkrebs.