/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
frakendelse af førerretten
Fra : karagoz
Vist : 1278 gange
20 point
Dato : 28-05-07 19:13

Hej,

jeg blev frakendt førerretten for nylig pga "høj hastighed"..

Jeg har boet 5 måneder i den pågældende by og blev snuppet af radaren på en 40 km vej med 72 km. Det skal dog siges at afstanden fra min bopæl og stedet jeg blev målt i radaren, er kun 200 m og vejen er en 50 km´s vej. Men der er for nyllig sat en 40 km's hastighedsbegrænsnings op og det var jeg ikke klar over.

Mine spørgsmål er;
1) kan jeg anke sagen og evt få dommen dømt til en betinget frakendelse pga ovennænvte
2) bilen jeg kørte, er registreret i anden persons navn og hvis den person nægter at udgive mig; hvad vil så konsekvensen være for denne person ?
- har nemlig hørt at man højst kan få uddelt en ekstra bøde (hellere betale to bøder end at få førerretten frakendt)

Hører gerne så hurtigt muligt.

Mvh,
Den sørgelige..

Accepteret svar
Fra : michael_30

Modtaget 20 point
Dato : 28-05-07 19:32

1. Du for intet ud af at anke sagen
2. Din ven kan sagtens undlade med at sige hvem der kørte bilen, men han kan få fængselsstraf for det, da det ikke er for at beskytte ham selv.
Det havde været noget andet, hvis han kunne straffes for noget, så må han godt nægte at fortælle hvem der kørte bilen.

MVH.

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 28-05-07 19:35

Nej det er selvfølgelig din opgave at følge færdselsreglerne og holde dine øæjen åbne og se diverse tavler.
Det andet spørgsmål får din makker ikke noget ud af. Vil han ikke sige noget bliver han anklaget og får en bøde, hvis det kan gøre det.

Få genopfrisket færdselsreglerne (da du åbenbart ikke kneder dem) og gå så op til en teoriprøve og køreprøve. Det er ikke så slamt som mange gør det til. Kan du ikke bestå en køreprøve så er du selvfølgelig ikke kompentemt at køre bil.

Med venlig hilsen
hawaii7

Godkendelse af svar
Fra : karagoz

Dato : 28-05-07 19:37

Tak for svaret michael_30.

Det skal så siges at jeg er sønnen til ejeren og bilen. Så i teorien, kan ejeren (min far) beskytte sin familie ved ikke at udtale sig om føreren.. Tænkte på at han kunne nægte udtalelse ved at sige "beskytte mine nærmeste og vil ikke udtale mig om de"., vil det være brugbart tror du ?

Mvh,
Den sørgelige

Kommentar
Fra : ilgp

Dato : 28-05-07 19:53

Hej.Hvis der er 40 km hastighedsbegrænsning der hvor du har kørt 72 km, ja så har du næsten kørt dobbelt så stærkt som tilladt.Du burde jo have orienteret dig, da der må være skiltet med 40 km.
Så er det nok bare om at tage straffen.Desværre.Mvh ilgp

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 28-05-07 19:54

Helt ærligt - du har brudt færdselsreglerne = brudt loven, du er blevet frakendt din førerret og det lyder som om det er fair nok.

Tag da din straf som en mand og lad det være lærepenge, dyre er de og forhåbentlig har du lært noget af det. Vis at du kan dine ting i, både teori og køreprøve
Hvis din far virkelig går med til at forsøge at slippe for et eller andet, så gør han dig afgjort en 'Bjørnetjeneste'.

Hvis du tvivler, kan du f.eks. læse statistikker om hvor mange unge der dræbes i trafikken hvert år. Hvis du får din far med på et eller andet snyderi med at forsøge at sige et eller andet (mon ikke politi og andre myndigheder kan alle undskyldningerne udenad?) - så lad evt. din far læse med, i de sørgelige statistikker.

Tag din straf og hold dig til de gængse regler for eftertiden, så er du mere sikker på at du ikke ender i denne tragiske statistik.

Held og lykke med det, du skal nok klare det og måske er dette en advarsel. Du røg gudskelov ikke ind i en ulykke hvor du kunne have slået dig selv eller/og andre ihjel. Dette var måske lige en reminder om at....overhold den færdselslov som vi allesammen skal, på den måde minimerer du de store risici der er.

Venlig hilsen Dorthe.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 28-05-07 19:58

Citat
Det skal så siges at jeg er sønnen til ejeren og bilen

Uhauha,,,HVIS det så også er et af de tilfælde hvor farmand står som ejer for at sønnike kan spare dyr forsikring, så skal I kun være glade for, at det ikke blev undersøgt nærmere, da I så i givet fald begge ville være blevet idømt en betinget fængselstraf for forsikringssvindel

Men selvfølgelig ikke såfremt det ikke er din bil , men fars egen eneste private bil som han kører i selv til daglig

Kommentar
Fra : disken

Dato : 28-05-07 20:12

Citat
40 km vej med 72 km

VELFORTJENT...
Havde du BØRN med, kan jeg ikke sige andet end

Citat
Men der er for nyllig sat en 40 km's hastighedsbegrænsnings op og det var jeg ikke klar over.

Du havde stadig KØRT for hurtigt.
Så TAG DET MED ET SMIL.
Eller kør som DK_ lov giver DIG og andre ret til.

Har selv været ude for at Byskiltet er blevet skiftet UD
NATTEN OVER.
Men det var en Landzone/ der blev til en Byzone.
Og grunden til jeg brokkede mig, var SKAT.

Men kan KUN VÆRE dine skyld.
Læser du ikke, hvad der står på diverse skilte.
Bare forsi, de står DER en´dag, kan de godt være ÆNDRET
Næste dag....

Kommentar
Fra : michael_30

Dato : 28-05-07 21:32

Hvis det er familie, har man, mig bekendt ikke pligt til at udtale sig. Men det må du hellere spørger en advokat om....
Men mon ikke du bare skal bide i det sure æble, og tage den straf som alle os andre
Har selv lige fået et klip i kortet, fordi jeg kørte for stærkt.
Det er surt, men man er nødt til at tage skraldet

MVH. Michael

Kommentar
Fra : taliskoko

Dato : 28-05-07 23:24

Er man gammel nok til at køre næsten dobbelt op af hvad man må skal hammeren bare falder.!
Bryder man bevidst loven, må man også være klar til at tage straffen.!! No mercy herfra.

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 29-05-07 02:04

Jeg mener at din far kan nægte at fortælle hvem der kørte.Da han ikke trenger angive sin familie.Det er politiet der skal efterforske hvem der kørte.Men hør med en advokat for sikkerheds skyld.Tror ikke det koster noget hvis du ringer en og spørger.
alimak

Kommentar
Fra : disken

Dato : 29-05-07 04:29

Sieg Heil_____eller LOV AT FØLGE
Havde det været andre sager I lille Danmark

MEN du følger IKKE DK LOV....
THI kendes _______ men du kan OFRE Danske/
mine DK- kroner,
for noget DU IKKE KAN SLIPPE udenom_
Og Gå i høejeste RET_ HVILKET er enhver DK´s RET
Er OGSÅ din RET_ men Ikke for noget___=
Polisen HAR MÅLT
SÅ SKAL DET VÆRE PÅ EN MC/ SCOOTER.
Sa den IKKE ER LOVLIG___når manikke kan se dit FRÆS

Men betal LORTET__og HÅB på det var det eneste_ er fulgye MED

Har rendt i disse små_ kontroller, MEN beviser_
på en SXOOTER

NAT

Kommentar
Fra : disken

Dato : 29-05-07 04:43

Citat
Er man gammel nok til at køre næsten dobbelt op af hvad man må skal hammeren bare falder.!
Bryder man bevidst loven, må man også være klar til at tage straffen.!! No mercy herfra.

Citat
g mener at din far kan nægte at fortælle hvem der kørte.

Det hAN også,,,MEN det SER DUMPT UD,
at //??? SØNNEN sidder bag rattet , og ser SKÆG ud.

Ellers_?"" skal bilen meldes STÅJELT.
S kan deb muligvis________kome for en Dommer/ Ret
der IKKE dømmer dig på BAGHÅND

Men TAG det som DET KOMMER, om der var 40/ 50
DU KØRTE FOR _____________________________________________langsomt.

FRA EN_ DER aldrig kører påvirket.
Men at rende fra NABOéns KAT er en anden sag

Kommentar
Fra : disken

Dato : 29-05-07 04:45

Øhh_nat

Kommentar
Fra : Paulus1

Dato : 29-05-07 20:38

Ejeren af bilen har pligt til at oplyse hvem der har ført den, jf. Færdselslovens § 65.
Såfremt man nægter at give oplysningen alligevel straffes man med bøde.
Denne fortolkning er slået fast af Højesteret i 2003. Du kan læse et resume af dommen her
http://www.rigsadvokaten.dk/media/dokumenter/ra_beret_2002.htm
eller gå på biblioteket og find Ugeskrift for Retsvæsen U 2003.1029 H.

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 29-05-07 21:01

Faren kan sige at mange i familien bruger bilen.Og han ved ikke hvem der kørte bilen den pågeldene dag.
alimak

Kommentar
Fra : Pigen2

Dato : 23-09-08 11:20

Jeg forstår slet ikke problemet... Du kørte, du må tage straffen. Helt ærligt, så er det da pinligt at stille sådan et spg.. Det viser at du er komplet uden ansvarsfølelse.
Tænk at ville snyde det system som er til for bl.a. dig og din familie, bare for at slippe for straf. *rysterpåhovedet*

Det kan jo ikke forsvares, det du har gjort. Du kørte for stærkt, færdig basta. Også selvom det stadig havde været en 50-zone.
Det må være nu din far skal komme på banen med noget fornuftsnak, for det kunne du trænge til.

Husk en anden god gang at løfte foden fra speederen. Der kunne være folk på din vej.

God vind

Kommentar
Fra : Pigen2

Dato : 23-09-08 11:27
Kommentar
Fra : ilgp

Dato : 23-09-08 17:23

Når man kører 72 km i timen,hvor man må køre, underordnet om det er 40 eller 50.Så ved man at man kan risikere at få en bøde hvis man bliver taget.Så tænk på andre end dig selv og tag din straf.For som regel går det altid ud over dem der ikke har skylden for uheldet.Måske din far så har lært at du ikke burde køre i hans bil?Mvh ilgp