/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
Suzuki FZ50 ... dyse hjælp !?
Fra : Gausi
Vist : 2574 gange
100 point
Dato : 28-05-07 18:24

Hejsa...

der skulle helt tilfældigvis ikke være en der ved hvilken størelse dyse der sidder i karburatoren på dette sæt her :
http://www.protunahandels.de/product.asp?c=86706831&n=19065927&pn=19065953

min mekanikker siger jeg skal ha en større dyse i, men det er sku lidt svært når jeg ikke aner hvilken der sidder i nu !!!

Protuna svarer ikke på mine mails og deres telefon tar de ikke ...

håber der er en der ved det...

mvh claus

Kommentar
Fra : tronddk

Dato : 28-05-07 18:44

hvis du slet ikke ved hva dyse du har i står det på dysen så du skal skilde kaburartoren ad og så stor nr på toppen eller siden (kommer and på hvor den er købt) men Protuna plejer at ha fået den stust til at passe (hvis du ikke har pillet andet end det tunsæt)

Kommentar
Fra : tronddk

Dato : 28-05-07 18:46

stust = dyse ***

Kommentar
Fra : Gausi

Dato : 28-05-07 20:27

Tak for svaret.
fik bare af vide at jeg ville få meget mere power ud af at få en lidt større dyse i, men at den self. heller ikke skulle være for stor... jeg forstår jo self ikke at jeg har købt et "komplet sæt" og så er det ikke den rigtige dyse, lyder det ikke mærkeligt ???

lige nu kører jeg med fuld choker, det fik jeg at vide jeg skulle, og den kører da osse meget bedre end når den er slået fra

du kan ikke forklare hvad det liiige er sådan en dyse gør ?? (jeg er nybegynder kan du høre)

er du selv indehaver af sådan en "flot maskine" ?

mvh claus

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 28-05-07 21:23

Det er helt galt at køre med chokker på, det viser at dysen overhovedet ikke passer, men bliv ved med det intil du får en anden sat i.
Du er sikker på at alt er spændt tæt, for hvis der kommer falsk luft, feks. ved studsen, så passer det med, den kun kører godt med chokker.?
Ved ikke 100% hvilken der er i nu, men tror det er en 72, men du skal have en der er 10-12 numre størrer, hvis det nu er 72 så skal den være 82 eller 84
Dysen bestemmer hvormeget benzin der kan suges op fra svømmerhuset og ind i luftstrømmen, når du kører med fuld gas. Så en med stor nummer har et stort hul, næsten 1 mm i diameter.
Og så luk:
http://www.kandu.dk/Spg103508.aspx
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Gausi

Dato : 28-05-07 21:30

tak for svaret...

den karburator jeg har på nu er den der fulgte med tun sættet, men hvordan kan det så være at det er den forkete dyse der sidder i ??? (bare nysgerrig)

han snakkede osse om at han var kommet til at ødelægge oliepumpen (mener jeg han kaldte den) så den er en smule utæt nu og jeg skal osse selv blande olie i benzinen. Jeg har prøvet og se på nettet om jeg kan finde en sådan en, men uden held

ved du hvilken han snakker om og kan du evt. finde en ???

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 28-05-07 22:54

"kommet til at ødelægge oliepumpen" Ikke smart, men hvis det kun er en gummidrivrem, der er knækket, så kan den sikkert erstattes af en fra en helt anden knallert.

Ang. oliepumpe, så kan den ikke fåes, men på scootergalleri.dk, skriver ham her han har 2 til en FZ50 knicity@hotmail.com
Men ellers må du leve med at blande selv, men hverken mindre eller mere end 2,5% med en god 2-taktsolie.

"hvordan kan det så være at det er den forkete dyse der sidder i "
Ja, godt spørgsmål, men måske fordi de får den hjem sådan, og ikke gider at skifte.
Men jeg er da ikke 100% sikker på den er for lille, HVIS du har utætheder, under cylinderen, eller ud til det fri, ved studs, membran, eller karburator, så får den jo falsk luft. Alle dine pakningsflader skal være rengjort, og have en ny pakning, ved montering af dit tunsæt.
Men kan du ikke finde utætheder, så skal du op i dysestørrelse, for ellers vil den brænde sammen, når den kører uden chokker. (Fordi den går bedst med chokker)
For når man kører på for tynd blanding (For lidt benzin, i forhold til luft) så bliver cylinder og stempel overhedet, og stempelet sætter sig fast i cylinderen, knækker stempelringe, ridses, og smelter i toppen.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Gausi

Dato : 28-05-07 23:01

tak for svaret... alle pakninger er helt nye og skulle meget gerne være tætte

du kan vel ikke smide et link til hvilken dyse du mener jeg skal prøve i stedet ???

lige pt. går den pludselig i stå når den har været i gang i et stykke tid, eller hvis den har fået lidt for meget gas. så lyder det som om at stemplet sætter sig eller noget, men den starter med det samme bagefter... har du et bud på hvad det kan være ???

mvh claus

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 28-05-07 23:40

http://www.thansen.dk/products.asp?c=941703081&n=1706719423
Mener du skal have en omkring 80, men det bedste er at tjekke hvad der er i nu.
"lyder det som om at stemplet sætter sig eller noget" Lyder ikke godt, håber nærmere det er fordi den bliver forslugt med benzin.
Hvis tændrøret er sort-fedtet, er det fordi den bliver forslugt.
Hvis det er hvidt eller evnt smeltet små små kugler på det, er det fordi det har været alt for varmt, og du er meget tæt på motorhavari.
VH Palle Hansen
NB: Husk også at skifte motorolien i motorblokken en gang imellem.

Kommentar
Fra : Gausi

Dato : 29-05-07 17:24

tak for hjælpen palle....

tak for linket...

du vil altså have mig til at pille tændrøret af og tjekke hvordan det ser ud ???

er det sort-fedtet/forslugt ... hva gør jeg så ?

er det hvidt/smeltet ser det skidt ud ik !? og kan det reddes ??

mon ikke min "makker" ved hvad der er galt og kan lave den, men indtil han har tid til at hjælpe var det nu meget rart ikke at ødelægge den helt inden

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 29-05-07 17:46

du vil altså have mig til at pille tændrøret af og tjekke hvordan det ser ud ???
JA

er det sort-fedtet/forslugt ... hva gør jeg så ?
Så ved du, din motor får nok at leve af, og den ikke går i stå, på grund af overhedning, men derimod drukner. Du renser tændrøret med en stålbørste, eller kører videre.

er det hvidt/smeltet ser det skidt ud ik !? og kan det reddes ??
Så ser det skidt ud, og du ved at du er ved at smelte dit stempel, hvis du ikke får størrer dyse i.
Tændrøret kan måske bruges stadig, afhængig af tilstand.

http://www.powerpage.dk/tuning_teori_2taendingen.aspx
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : tronddk

Dato : 04-06-07 18:07

man bruger også chokker i starten for at cylinder ikke brænder af /sætter sig men hvis man bare giver chokker så koster det et nyt tændrær efter de 500 km og så skal du rense tændrøret hver 100 km (til du skifter ved 500 km ) det er derfor nogle siger man skal kører med chokker i for når du giver fuld gas med chokker så giver den al for meget benzin og olie men olie betyder ikke så meget det kan bare ske at hvis du køre langt med chokker til kan der gå ild i udstødning (har prøvet det så man stopper ved et krys og har glemt at ta chokker fra og så kan man lugter volsom meget bensin og så når man køre går der ild i udst..) man kan også køre uden chokker i starten og så holde den på ca 30-35 km/t

Kommentar
Fra : NoShyGuy

Dato : 04-06-07 22:31

man kører sgu IKKE en cylinder til med choker på.
Gør man det, så soder og kokser motoren til og bliver slidt alt for hurtigt.
Det er jo ikke kun tændrøret som får belægninger.