/ Forside/ Teknologi / Multimedie & design / Dreamweaver / Spørgsmål
10  basil28 320
DreamWeaver - Testing Server
Fra : 4602
Vist : 340 gange
50 point
Dato : 28-05-07 11:44

Hej alle.

Jeg håber der er en der kender DreamWeaver godt, som kan hjælpe mig.

Jeg sidder og laver en hjemmeside og vil gerne tjekke om alt er i orden via F12. Når jeg har min index-side oppe i DreamWeaver og trykker på F12 kommer det hele fint frem i browseren. Problemet opstår når jeg trykker på et link. Jeg kommer frem til den rigtige side via linket med det er kun teksten der er på siden. Der sker noget med roden til alt grafikken. Jeg har taget en kopi af indexsiden så det er den sammen grafik.

På min index er roden til et billede:
file:///C:/Hjemmeside/navn/grafik_ok/logo_ok.jpg

Når jeg bruger linket bruger det samme billede denne rod:
file:///C:/grafik_ok/logo_ok.jpg

Hvorfor bliver roden lavet om og hvor i DreamWeaver skal jeg lave om på indstillingerne.
Jeg sidder med DreamWeaver 2004 MX.

Håber I kan hjælpe mig. I må gerne skære det ud i pap for mig - på for hånd tak.

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 28-05-07 13:02

Hejsa

Jeg tror det går galt ved at du linker til dig drev og ikke din mappe...
Når du skriver C: er det jo din harddisk denne oploader du jo
Derfor skal du kun linke til undermappe til din opload mappe

grafik_ok/logo_ok.jpg

håber dette hjælper
mvh Ben

Kommentar
Fra : mimimig

Dato : 28-05-07 13:04

Der er noget galt med dine link.
Den hjemmeside du er ved at oprette, har du da uden til venstre under links oprettet en mappe der indeholder din grafik/billeder og linker du til denne mappe når du opretter hjemmesiden.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 28-05-07 13:18

Dette er lavet i MX 400
http://hirsenet.dk/strimmel.htm
læg mærke til at der henvises til mappen filer som ligger ude på serveren

Men jeg arbejder direkte på serveren (web10)

Kommentar
Fra : mimimig

Dato : 28-05-07 13:34

Der er noget jeg ikke kender,
hvordan kan du oprette en hjemmeside i dreamweaver ved at arbejde
direkte på web 10 server.

For øvrigt så virker regnemaskinen godt nok, men jeg kan ikke se nogen index side.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 28-05-07 14:30

www.hirsenet.dk
er startsiden (index)
http://hirsenet.dk/hirsebakken/index.htm
er den næste index side.

Jeg skal lige komme i tanke om hvordan man arbejder direkte på serveren.
Lige nu gør jeg det jo bare.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 28-05-07 14:43

I højre side
Fanen filer
Manage sites
New og vælg ftp & rds
Nu skriver den noget om direkte kontakt til server
OK
Name: domænenavn.dk
Accesstype: ftp
Ftp host: domænenavn.dk
host dir: tom
login: dit brugernavn
password
når du har testet så............. [V] save
url prefix: http://domænenavn.dk/

Så bør du kunne se hjæmmesiden eller lægge mapper og index.htm op

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 28-05-07 23:40

Aner ikke meget om Dreamwaver, men prøvede at hjælpe 4602 i et lign. spørgsmål tidligere.

Kan de være fordi man beder Dreamweaver om at lave rodrelative link?

Altså at kildefilens link til grafik i koden angives som rodrelativ ( /grafik_ok/logo_ok.jpg ) i stedet for biblioteksrelativ ( ../../grafik_ok/logo_ok.jpg ) ..i forhold til index.html

Så er det nemlig derfor. Rodrelative link virker først, når (X-)HTML koden ligger på en internetserver. Lokalt vil rodrelative link IKKE virker efter hensigten.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 29-05-07 10:10

Det er det måske nok Molokyle.
Men da jeg altid i MX 400 arbejder på serveren, så lægger jeg filerne/billederne i mapper som jeg selv opretter og Dreamweaver husker hvor de ligger.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 29-05-07 10:13

Hvis du laver større ting om på dine sider, så h-klik på filen (eks. index.htm) og kopier.
Så kan du altid vende tilbage, hvis du roder.

Kommentar
Fra : kathy

Dato : 19-06-07 14:33

Hej 4602
Du skal linke billeder med relative stier i Dreamweaver, så husker den selv adressen - også hvis du flytter rundt på placeringen efterfølgende.

Brug evt. dit 'point to' værktøj, så går Dreamweaver hele arbejdet for dig.
Der hvor det går galt for dig er, at du også skal oploade billedet og resten af de relevante oplysninge for at det virker korrekt.
Dreamweaver spørger dig også om den skal inkludere afhængige filer. Hvis du siger ja, går du en komplet spejling af din hjemmeside.

mvh
kathy

Kommentar
Fra : kathy

Dato : 19-06-07 14:36

Ps
Det ser ud til, at du arbejder direkte fra dit C-drev og ikke har samlet din hjemmeside i en enkelt mappe. som du efterfølgende har linket op i via 'manage sites' ?

mvh
kathy

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 20-06-07 09:55

kathy -> Det er muligt det er sådan i dreamweaver:
Citat
..i Dreamweaver, så husker den selv adressen - også hvis du flytter rundt på placeringen efterfølgende.

Men normalt skal en relativ adresse rettes hvis kildefilen flyttes og biblioteket/filen dermed refereres fra et 'andet' sted.

Eks. Filen flyt_mig.html beliggende i roden / referere filen se_mig.jpg beliggende i /images/ således:

./images/se_mig.jpg

Flyttes flyt_mig.html nu til /flyttet/ så bliver referenen:

../images/se_mig.jpg

Flyttes flyt_mig.html til /flyttet/hertil/ bliver den derfor:

../../images/se_mig.jpg

Hvis man havde brugt den absolutte adresse:

/images/se_mig.jpg

..ville denne adresse kunne refereres uanset i hvilket bibliotek fly_mig.html end placeres.

Det gælder som sagt kun når filerne er uploadet. Lokalt vil det ikke fungere da 'roden' ikke udmiddel bart gives, men er relativ i forhold til 'systemets' rod f.eks. C:/

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : kathy

Dato : 20-06-07 10:15

Hej MOLOKYLE

Dreamweaver er en sjov fætter på det punkt. Den husker de relative stier, dens hjælpesystem selv har oprettet. Hvis du efterfølgende flytter rundt på mapper osv. bliver du hver gang spurgt, om du vil opdatere links eller ej.
Men vé den, der kombinerer med java scripts f.eks, der gælder de gængse regler og ingen kære mor. Og det er så en af faldgruberne ved programmet. False friends, and all that!

Men spørgsmålet rettede sig specifikt til brugen af Dreamweaver, og den er altså formidabel til at hjælpe folk i gang med at lave hjemmesider.

Desværre har den også nogle 'embed' funktioner, der ikke kan valideres, det slås jeg med lige i øjeblikket. Heldigvis accepterer Dreamweaver indblanding og kan bruges direkte i kodevisning også.

mvh
kathy