/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Et eller to drivhuse
Fra : Splitcane
Vist : 1179 gange
100 point
Dato : 28-05-07 03:19

Overvejer at anskaffe drivhus. Men er i tvivl om det er en fordel, at anskaffe et stort (ca 15-17 m2) eller to mindre drivhuse?

Er der nogen der har erfaringer, jeg kan drage nytte af?

Har også hørt at man kan grave "bunden ud af drivhuset" og sænke gulvet 40-60 cm. Hvilke fordele er der ved det?

Er der nogen der har bygget sine egene kappilærkasser, vil jeg gerne høre om erfarinmger - gerne en i drivhusets fulde længde.

Jeg vil gene bruge drivhuset til planteformering, hvad er "nice to have" og hvad er "need to have". Er der særlige forhold jeg skal være opmærksom på?

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 28-05-07 08:55

Hvis du bygger 2 under 10m2 skal du ikke søge tilladelse. Tomater og agurker vil helst have hvert sit klima.

Kommentar
Fra : Franksp

Dato : 28-05-07 22:16

A.C.Rosmon

Et rigtigt og godt fyldestgørende svar. Jeg kunne ikke ha' gjort det bedre

Accepteret svar
Fra : betonjens1

Modtaget 100 point
Dato : 03-06-07 22:20

Jo lavere gulvet er jo højere planter kan du have,kappilærkasser kan laves på flere måder men gård i al sin enkelhed ud på at du har et kammer med vand hvor du lægger en plade på, der skal bores huller så du kan stikke rør igennem som gård op i plantesækken, disse rør skal fyldes med spagnum og der skal være huller forneden så vandet kan trænge ind til spagnummen, du kan bruge alt lige fra mælkekartonger, til de rør der er i tæpperuller eller købe kloakrør.du kan støbe vandkammer ,eller bruge bræder beklædt med plastik ,murespande m.m.

Godkendelse af svar
Fra : Splitcane

Dato : 12-06-07 19:46

Tak for svaret betonjens1.

Er stadig i tvivl om jeg skal have et stort, eller to mindre drivhuse. Og også om der er andre fordele ved at sænke gulvet ned, eller om jeg vinder det samme ved, at hæve soklen (evt. 4-8 skifte mursten).

Er der nogen hjælp at hente?

Kommentar
Fra : betonjens1

Dato : 13-06-07 00:04

Ved at have to drivhuse kan man undgå sygdom og skadedyr i alle planter samtidig men jeg vil tro at det er dyre at bygge to mindre drivhuse en et stort,tænk på at jo højre sokkel des mere udsat i blæseværd jeg ville fortrække at grave ud til kapilærkasserne så har du også et sted der er mere frostfrit om vinteren.under alle omstændigheder kan drivhuset ikke blive for stort
hilsen jens