/ Forside/ Teknologi / Netværk / Andet Netværk / Spørgsmål
10  dk 1610
Deling af printer
Fra : LottaJ
Vist : 1464 gange
500 point
Dato : 27-05-07 18:51

Hej!

Jeg vil gerne have min Brother-printer, som er tilkoblet min stationære computer, til at være tilgængelig fra 2 andre bærbare computere.

På den stationære er printeren delt og har fået "hånden" under symbolet. Men efter utallige genstarter, er den stadig ikke synlig fra de andre bærbare.

Når jeg søger efter den, vises netværket - men ikke printeren.

Hvad mon jeg gør forkert?

Med venlig hilsen Lotta

Kommentar
Fra : troldenesdhb

Dato : 27-05-07 18:53

da jeg aldrig kan huske det fra gang til gang, plejer jeg at bruge denne guide

http://www.wintip.dk/win32/guides/net/index.htm

Kommentar
Fra : me67

Dato : 27-05-07 19:01

Er lige med på en kigger.

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 27-05-07 19:06

Dele en printer, scanner og anden hardware. Du har måske en printer, der er tilsluttet en computer i et andet værelse. Med hjemmenetværket kan du udskrive til printeren fra din egen computer. Du behøver ikke kopiere en fil til en diskette og indsætte den i den computer, der er tilsluttet printeren.

Føje en ny computer til et eksisterende Windows-netværk Et hjemmenetværk eller et mindre kontornetværk kan bestå af computere, der kører forskellige Windows-operativsystemer, f.eks. Windows 98, Windows 2000 Professional eller Windows Millennium Edition. Du kan også aktivere en lokal gateway eller Deling af Internetforbindelse (ICS) på en af disse computere.

Når du føjer en computer, der kører Windows XP Home Edition eller Windows XP Professional, til et hjemmenetværk eller et mindre kontornetværk, bør du overveje, hvor i netværket den pågældende computer skal placeres. Her er nogle spørgsmål, du kan stille dig selv:

Skal den nye computer være værtscomputer for Deling af Internetforbindelse (ICS) og dele sin internetforbindelse med de andre computere på netværket?
Skal netværket beskyttes mod hackere og angreb fra internettet? Hvis du deler en internetforbindelse med resten af netværket, kan du gøre en computer, der kører Windows XP Home Edition eller Windows XP Professional, til værtscomputer for Deling af Internetforbindelse (ICS) for at drage fordel af Windows Firewall. Windows Firewall er som standard aktiveret for alle forbindelser i Microsoft Windows XP Service Pack 2 (SP2).
Har jeg et blandet netværksmiljø? Hvis den nye computer har forskellige typer netværkskort installeret, f.eks. Ethernet, netværkskort til en hjemmetelefonlinje eller et trådløst netværkskort, kan du bruge netværksbrofunktionen i Windows XP til at oprette forbindelse til forskellige netværkssegmenter.
Når du har konfigureret den nye computer og forbundet den fysisk til netværket, anbefaler vi, at du kører guiden Netværksinstallation på den nye computer. Guiden konfigurerer automatisk computeren, så den kan blive en del af netværket. Hvis du gør den nye computer til værtscomputer for Deling af Internetforbindelse (ICS), skal du oprette en diskette til at køre guiden Netværksinstallation på de andre computere på netværket under guiden Netværksinstallation.

Bemærk!

Klik på Start, klik på Kontrolpanel, klik på Netværks- og Internetforbindelser, og klik derefter på Guiden Netværksinstallation, hvis du vil starte guiden Netværksinstallation.
Hvis du gør den nye computer til værtscomputer for Deling af Internetforbindelse (ICS), skal du deaktivere Deling af Internetforbindelse (ICS) på de computere, der kører Windows 98 Second Edition, Windows Millennium Edition eller Windows 2000, før du aktiverer Deling af Internetforbindelse (ICS) på den nye computer. Klik på Relaterede emner, hvis du vil have yderligere oplysninger.
Hvis du gør den nye computer til værtscomputer for Deling af Internetforbindelse (ICS), skal du først køre guiden Netværksinstallation på den pågældende computer. Dernæst kan du køre guiden Netværksinstallation på resten af computerne i netværket ved hjælp af disketten. Klik på Konfigurere andre computere på netværket, hvis du vil have yderligere oplysninger.
Guiden Netværksinstallation kan kun køres på computere, der kører Windows XP Home Edition, Windows XP Professional, Windows 98, Windows 98 Second Edition og Windows Millennium Edition og Microsoft Windows XP Service Pack 2 (SP2).

ellers er det START Hjælp og support og hjemmenetværk

dr.dem

Kommentar
Fra : severino

Dato : 27-05-07 19:19

-og lige en tilføjelse!
Driveren til printeren skal naturligvis også installeres på de andre maskiner, som skal kunne benytte den!

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 27-05-07 19:23

Hvis den er installeret på hoved computeren gør de ander selv resten

dr.dem

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 27-05-07 19:24

Når du har kørt disken på de andre computer og søger efter printer

Kommentar
Fra : LottaJ

Dato : 27-05-07 19:32

Selve netværket fungerer, jeg har adgang til de enkelte computere, MEN stadig ikke printeren.

Hver gang jeg går ind og søger efter netværksprinter/printer der tilsluttet anden computer, søger de og finder selve netværket. Men skriver ikke automatisk printer bagefter, når jeg så skriver dens navn, får jeg at vide "Du skal angive et gyldigt netværksprinternavn"!

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 27-05-07 19:34

Citat
Selve netværket fungerer, jeg har adgang til de enkelte computere, MEN stadig ikke printeren.

Hver gang jeg går ind og søger efter netværksprinter/printer der tilsluttet anden computer, søger de og finder selve netværket. Men skriver ikke automatisk printer bagefter, når jeg så skriver dens navn, får jeg at vide "Du skal angive et gyldigt netværksprinternavn"!

Lav en netværksdisk så kører det

dr.dem

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 27-05-07 19:37

Citat
Selve netværket fungerer, jeg har adgang til de enkelte computere, MEN stadig ikke printeren.

Hver gang jeg går ind og søger efter netværksprinter/printer der tilsluttet anden computer, søger de og finder selve netværket. Men skriver ikke automatisk printer bagefter, når jeg så skriver dens navn, får jeg at vide "Du skal angive et gyldigt netværksprinternavn"!

Lav en netværksdisk så kører det

dr.dem

På computeren hvor printeren sidder

dr.dem

Kommentar
Fra : LottaJ

Dato : 27-05-07 19:37

Hmm... netværksDISK? Mon en memorykey kan bruges i stedet, jeg har ingen diskettedrev i de bærbare?

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 27-05-07 19:43

Ja det kan du godt bruge, MEEN den skal være tom før du lægger nogrt på det ellers brænd hvis du har muglighed for det

Kommentar
Fra : LottaJ

Dato : 27-05-07 19:47

Men når jeg går ind i guiden for netværksinstallation, og skal have lavet "disken" - får jeg kun mulighed for at oprette en disk, hvis jeg går videre siger den direkte "indsæt 3½"" og formater.

Hvordan ændrer jeg til memorystik?

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 27-05-07 19:51

Mener du kan lave kopi til et andet drev det har jeg gjort før

dr.dem

Kommentar
Fra : LottaJ

Dato : 27-05-07 19:55

Okay, men det ser det ikke ud til at jeg har mulighed for.

Følgende vises:

1) Oprette en diskette til netværksinstallation

2) Bruge den diskette jeg allerede har til netværksinstallation

3) Bruge Windows XP-cd'en

4) Afslutte guiden. Jeg behøver ikke at køre guiden på andre computere.

Når jeg tager 1'eren, kommer det med at jeg skal indsætte en 3½" diskette.

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 27-05-07 20:00

Nummer 3) Brug Windows XP-cd'en

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 27-05-07 20:02

Har du ander computer der har 3½ diskdrev??

Kommentar
Fra : LottaJ

Dato : 27-05-07 20:15

Nej, jeg har ikke andre der har 3½" drev.

Men har kopieret filen fra disketten over på memorystik, kørt programmet på de andre computere fra den af. Det virker stadig ikke...

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 27-05-07 20:19

Nej her fra skal du så finde printer alså tilføje ny printer og finde den på netværket, men det krævet at den er tændt

dr.dem

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 27-05-07 20:24

computer + printer selvfølgelig

Kommentar
Fra : LottaJ

Dato : 27-05-07 20:52

Det er som om der ikke er nogen forbindelse fra stationær og til de bærbare, den viser sig ikke på dem - ej heller printeren.

Men på den stationære dukker de alle sammen op...

Er der et eller andet som blokerer for adgangen til den stationære fra de bærbare?

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 27-05-07 20:52

Er det noget lort for dig eller hvad

dr.dem

Kommentar
Fra : LottaJ

Dato : 27-05-07 20:54

HELT KLART

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 27-05-07 20:56

Du skal sætte memery og kør i alle computer og tilføje på alle computer til printer

dr.dem

Kommentar
Fra : LottaJ

Dato : 27-05-07 20:57

På de bærbare skrives der, når jeg forsøger at oprette forbindelse til den stationære; "xxx er ikke tilgængelig. Du har muligvis ingen adgang til netværksresourcen. Kontakt netværksadmin...."

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 27-05-07 20:57

men ikke den du ar lavet copy fra

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 27-05-07 21:00

Hush og sætte printer til deling på netværk

Kommentar
Fra : LottaJ

Dato : 27-05-07 21:00

Jeg har lavet kopien fra den stationære, når jeg sætter memorystikken over i de andre og kører guiden igennem, virker det ikke efterfølgende.

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 27-05-07 21:00

hush=husk

Kommentar
Fra : LottaJ

Dato : 27-05-07 21:02

Printeren er sat til deling...

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 27-05-07 21:05

Drev:\netsetup.exe ???

Kommentar
Fra : LottaJ

Dato : 27-05-07 21:07

Jeps...

F:\netsetup.exe - og guiden køres fint igennem, de forskellige netværkspunkter vises, den eneste jeg ikke kan få adgang til er den stationære (måske også derfor at printeren ikke vises...)

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 27-05-07 21:07

Du skal ikke lave en ny disk for hver computer bare afslutte

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 27-05-07 21:10

Hvis du har lavet lort i noget må du starte forfra

dr.dem

Kommentar
Fra : LottaJ

Dato : 27-05-07 21:12

Jeg har heller ikke lavet en ny diskette for hver computer, jeg har brugt den samme.

OG det hele er startet forfra 3 gange nu... for at se om jeg havde lavet nogle fejl rundt omkring...

Kommentar
Fra : LottaJ

Dato : 27-05-07 21:14

Der kan ikke være en eller anden indstilling på den stationære som spærrer for adgang udefra?

Altså et eller andet som nægter de andre computere adgang til den?

Alle de andre snakker fint sammen og man kan åbne mapper og se filer, pånær fra den stationære.

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 27-05-07 21:15

OK Næste computer tilføj printer netværksprinter

Kommentar
Fra : LottaJ

Dato : 27-05-07 21:16

Ja, der har jeg været nogle gange nu... DEN stationære vises, men kan ikke åbnes - så printeren kommer frem...

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 27-05-07 21:17

Ja jo øhhh det kan jeg ikkke lig huske nu

Kommentar
Fra : LottaJ

Dato : 27-05-07 21:18

Forståeligt nok

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 27-05-07 21:18

Kan du printi fra de andre???

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 27-05-07 21:19

prenti=printe

Kommentar
Fra : LottaJ

Dato : 27-05-07 21:19

Ja, hvis printeren er sat direkte til hver enkelt af dem!

Kommentar
Fra : LottaJ

Dato : 27-05-07 21:21

Der må være et eller andet som spærrer for adgangen til den stationære, og dermed også adgangen til printeren. Den kan jo sagtens se og åbne de andre netværksdrev.

De bærbare kan åbne hinandens, bare ikke den stationære.

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 27-05-07 21:23

Køre du med routher eller switz??

Kommentar
Fra : LottaJ

Dato : 27-05-07 21:24

Lotta1 = Den stationære med tilkoblet printer (trådløst forbundet)

Lotta2 = bærbar (trådløst forbundet)

Lotta3 = bærbar (LAN kabel)

1'eren kan se og har adgang til alle andre computere, og udskriver fint.

2'eren kan se alle, men har KUN adgang til 3'eren.

3'eren kan se alle, men har KUN adgang til 2'eren.

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 27-05-07 21:29
Kommentar
Fra : LottaJ

Dato : 27-05-07 21:30

God idé :D

Kommentar
Fra : LottaJ

Dato : 27-05-07 21:32

Når jeg forsøger at få adgang til den stationære fra de andre computere, skriver de:

"Logonfejl. Brugeren har ikke fået lov til at anvende den anmodede logontype på denne computer."

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 27-05-07 21:32

Det kan være du har en firewall der siger nej på din hoved computer

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 27-05-07 21:36

Giv brugerne lov til at bruge men kun dem du selv har

Kommentar
Fra : LottaJ

Dato : 27-05-07 21:37

Windows firewall er slået fra.

Jeg bruger Avast som antivirus program. Der har jeg nu forsøgt at slå Netværksskjold'et og internetskjold'et fra - stadig ingen respons!

Kommentar
Fra : LottaJ

Dato : 27-05-07 21:39

Du: Giv brugerne lov til at bruge men kun dem du selv har!

Hvad betyder det?

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 27-05-07 21:41

Hvis din hoved computer kan se de andre er det kun den der må bruge den

Kommentar
Fra : LottaJ

Dato : 27-05-07 21:42

Men hvordan laver jeg det om?

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 27-05-07 21:54

START - Kontrolpanel - Printer og andet hardware - Printer og faxenheder - den printer der er sat hak ved, højre klik- egenskaber-deling-Del denne printer.

Kommentar
Fra : LottaJ

Dato : 27-05-07 21:56

Er i orden...

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 27-05-07 21:57

Det samme på de andre??

Kommentar
Fra : LottaJ

Dato : 27-05-07 22:01

De kan jo ikke se printeren, så der kan jeg ikke dele den...

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 27-05-07 22:07

Hoved computer har den, næste computer skal skal du tilføje (netværk) og vent til den er færdig, og så afprøv, derefter næste computer og det samme igen, og hvis du har lavet lort så er set om igen

dr.dem

Kommentar
Fra : LottaJ

Dato : 27-05-07 22:09

Hovedcomputeren har printeren ja.

Jeg har kørt tilføj netværksprinter og givet den god tid til at søge. Den kommer blot frem med hovedcomputerens id, og vil ikke vise mere... da det er som om jeg ikke har adgang til den.

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 27-05-07 22:14

Hvis du kilkker på Start og Printere og faxenheder hvor mange printer ikoner kommer der så op på alle computer

dr.dem

Kommentar
Fra : LottaJ

Dato : 27-05-07 22:21

På den stationære kommer der den ene.

De andre 0

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 27-05-07 22:26

Kør F:\netsetup.exe igen på de to ander computer og tilføg igen my printer

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 27-05-07 22:27

Køre du med routher eller switz??

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 27-05-07 22:30

Åbenbart med routher da du køre med trådløs

Kommentar
Fra : LottaJ

Dato : 27-05-07 22:39

Har forsøgt endnu én gang, hovedcomputeren bliver synlig - men kan ikke åbnes og derfor kan jeg ikke tilføje netværksprinteren.

Ja, det er en router med en hub efterfølgende til den ene som kører på LAN.

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 27-05-07 22:46

Ja det har virket hos mig alle de 15000 gange jeg har gjort det men lige nu er jeg ved og være træt og skal nok sove lidt på det sååååå jeg stopper for idag og tænker videre medens jeg sover

dr.dem

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 27-05-07 22:49

Tager du den rigtigr printer der står ???????

Kommentar
Fra : LottaJ

Dato : 27-05-07 22:54

Det er fuldt ud forståeligt at du takker af for idag. Jeg er dig dybt taknemmelig for al den hjælp du har givet indtil nu.

Der er kun én printer at vælge og den kommer jo ikke engang frem. Det eneste jeg kan vælge når jeg vil tilføje netværksprinter er, netværket og selve hovedcomputeren. Herefter burde printeren vise sig nedenunder, men det gør den ikke.

Tak for al bøvlet og at du gad! Sov godt

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 27-05-07 22:56

Lotta1 = Den stationære med tilkoblet printer (trådløst forbundet)
...................Du kalder det en netværksprinter koblet til stationære med wireless (er det bluetooth)
Lotta2 = bærbar (trådløst forbundet)

Lotta3 = bærbar (LAN kabel)

1'eren kan se og har adgang til alle andre computere, og udskriver fint.
................den skal lige tillade de andre

2'eren kan se alle, men har KUN adgang til 3'eren.
...............mangler tilladelse fra Lotta1

3'eren kan se alle, men har KUN adgang til 2'eren.
...............mangler tilladelse fra Lotta1

Hvad har du koblet sammen.

Internet...adslmodem......router med wireless..............

Har du nogen switch siddende

Hvordan er printeren koblet og til hvad.

Det er hvad jeg opfatter, ved at skimme tråden.

Kommentar
Fra : LottaJ

Dato : 27-05-07 23:09

Hej E.C.

Men hvordan giver jeg de andre tilladelse fra 1'eren?

Kommentar
Fra : LottaJ

Dato : 27-05-07 23:24

FREMGANG...

Jeg har været inde for at tilføje printer og den stationære er synlig, med printeren nedenunder.

Når jeg så markerer printeren for at tilføje den, står der "Adgang nægtet" og der fremkommer en boks med "opret forbindelse til stationær" hvor jeg skal udfylde brugernavn og adgangskode!!?

Men jeg har ikke oprettet nogle brugere eller adgangskoder, så har ikke noget at skrive i den.

Hvordan ændrer jeg det i den stationære...?

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 27-05-07 23:33

h-klik på denne comp og vælg egenskaber
Computernavn > skift > er alle medlem af samme arbejdsgruppe

H-klik på netværksforbindelser og vælg egenskaber
h-klik på lanforbindelsen og vælg egenskaber
I generelt er der vel [ V ] i fil og udskrift deling
avanceret > indstillinger > firewall slået til men ikke hak i "tillad ikke undtagelser"
fanen undtagelser > [ V ] fil og udskriftdeling.

Måske det kan hjælpe

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 27-05-07 23:37

Citat
Jeg har været inde for at tilføje printer og den stationære er synlig, med printeren nedenunder.

Ja de skal alle have installeret den printer de skal skrive på.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 27-05-07 23:41

men jeg lukker for i dag.

Kommentar
Fra : LottaJ

Dato : 27-05-07 23:45

Alle er medlem af samme netværksgruppe. Og printeren er nu installeret på forhånd på denne ene bærbare computer, hver gang jeg forsøger adgang til den stationære herfra melder den fejl i logontype.

Kommentar
Fra : LottaJ

Dato : 27-05-07 23:46

Ja, også jeg... men tak for forsøget.

Godnat

Kommentar
Fra : LottaJ

Dato : 28-05-07 10:08

Hej E.C og Dr_Dem

For at få mere assistance har jeg valgt at starte en ny tråd, det kan måske også give et bedre overblik. Jeg er efterhånden sikker på at jeg er nødt til at skulle have adgang til den stationære inden jeg overhovedet kan tilføje printeren. Så jeg prøver at starte der...

http://kandu.dk/QuestionHist.aspx?qid=105009

Jeg håber ikke I har lagt søvnløse i nat, pga. alt mit skrammel! Endnu engang TAK!

Mvh. Lotta

Kommentar
Fra : clou

Dato : 28-05-07 10:22

Husk at den stationære computer skal være tændt, før du kan printe fra de andre computere!

Clou

Kommentar
Fra : LottaJ

Dato : 28-05-07 10:27

Det er den skam også, samt printeren

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 28-05-07 10:37

Det er computer 1 det er galt med klik på denne computer på computer 1/ klik på netværkstedet/ klik på Vis arbejdsgruppecomputer her skulle du gerne se alle de computer du har koblet til computer 1

dr.dem

Kommentar
Fra : LottaJ

Dato : 28-05-07 10:41

Det kan jeg også... De kommer frem og kan fint åbnes.

Men på 2+3 er 1'eren synlig, men der er ikke adgang til at åbne og se mapper...

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 28-05-07 18:07

Som jeg læser det er det ganske rigtigt dit netværk der driller og ikke printeren. Ganske som du selv er inde på. Jeg vil mene at hvis du får dit lokalew netværk til at køre så funker det hele.
Hvad med at køre netværkinstallationen igen på alle 3 pcer og se så hvad der sker

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 28-05-07 18:38

Fijala kik op på siden

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 28-05-07 18:44

ja ja det ved jeg men det er jo ikke lige guiden så derfor tænkte jeg det måske kunne være lettere