/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
Dyrlæge Niels Kattrup
Fra : kirsten41
Vist : 1777 gange
100 point
Dato : 27-05-07 15:18

Skulle der mon være en eller anden, som er stødt på denne Dyrlæge i slægtsforskning?
Hans fulse navn er Niels Charles Marius Kattrup, F.d.3 oktober 1847 i københavn, konfirmeret i Tamdrup, hvor hans far var sognepræst Søren Kattrup. Viet til Frederikke Henriette Elise Petersen 26 juli 1878 i Sct. johannes Sogn Sokkelund Herred. bosidende i Veksø sogn i 1878. " Rygterne vil vide at han rejste til De Vestindiske Øer og var dyrlæge der. Har nogen kendskab til dyrlæger på Vestindien?
Hilsen Kirsten41

Kommentar
Fra : senta

Dato : 27-05-07 17:47

på denne adresse http://www.ddd.dda.dk/andrekilder.html
finder du folketæ... fra St Croix,
fra DDA dette er hvis Niels Charles Marius Kattrups bror,
senta
2 poster fundet.

Navn: Rasmus Kattrup Køn: M Alder: 41 Civilstand: Gift
Erhverv: forpagter Fødested: Skjerskør, Sorø Amt
Kilde: FT-1890 Amt: Svendborg Herred: Vindinge Sogn: Hellerup Stednavn: Hellerup sogn
Matr.nr/adresse: Hellerup Hovedgaard Husstands-/familienr: 1 Indtastningsnr: B0345 Løbenr.: 361

--------------------------------------------------------------------------------
Navn: Rasmus Kattrup Køn: M Alder: 31 Civilstand: Gift
Fødested: Skjelskjør
Kilde: FT-1880 Amt: Svendborg Herred: Vindinge Sogn: Hellerup Stednavn: Hellerup sogn
Matr.nr/adresse: Hellerup Hovedgaard Husstands-/familienr: 1 Indtastningsnr: B0158 Løbenr.: 232

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 27-05-07 18:05

Her er en bekræftelse på at faderen Søren også havde en søn Rasmus:
"
KATTRUP, Rasmus Hendrik Emil         Birth Date:   16 Sep 1841
   Christening Date:   19 Jun 1842
Kobenhavn, Denmark :   Vor Frue; Den Danske Folkekirke
   Father:   Soren KATTERUP
   Mother:   Hanne Henriette Leopoldine JENSEN
"
Altså en storebror til Niels, hilsen Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 27-05-07 18:28

Michael EneRiss har flere Kattrup i sin store database:
"
Kattrup, August Vilhelm 24 Jul 1850 Apoteker i Løkken
Kattrup, Johanne 20 Jul 1906 2 Dec 1930
Kattrup, Minna aft 1888 Viborg
Kattrup, Niels Jørgensen aft 1688 Præst i Ring-
Kattrup, Niss Christian 31 Dec 1810 6 Sep 1869 Præst i
Kattrup, Peder Rasmussen 2 Nov 1821 Jul 1
Kattrup, Rasmus 21 Apr 1849 Forpagter af
Kattrup, Rasmus Sørensen aft 1810 Toldkasserer i Hjerting

Kattrup, Søren 26 Jun 1809 Præst i Tamdrup Lærer i København 1843

Fundet her: Svend
http://eneriis.krag.info/data/K0.htm

Kommentar
Fra : kirsten41

Dato : 27-05-07 20:19

kommentar til senata:
Den Rasmus Kattrup du nævner, var fætter til Niels Charles Marius Kattrup, deres fædre var brødre, de var i øvrigt begge præster.
kommentar til SvendGeversen: Det er rigtigt nok at Rasmus Henrik Emil Kattrup var Niels´ bror. Rasmus Henrik Emil døde som 14 årig i Gjøl, mens faderen var præst der. Med hensyn til Michael Eneriis´ database har jeg gransket den, men der er ikke rigtigt de oplysninger jeg mangler.
Jeg takker meget for interessen.
Kirsten41

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 27-05-07 20:32

Hvis man søger på dyrlæger Kattrup støder man hurtigt på Lene her:
"
Lene Kattrup
dyrlæge
Parkhøjvej 60
Ganløse
3660 Stenløse
"
Måske er hun en efterkommer af Niels og ved om han har været på St Croix?

Hun har nok endnu denne:
Email: lene.kattrup@hotmail.com

Da den findes ret udbredet på nettet har hun sikkert ikke noget imod at den gengives her, Svend

Kommentar
Fra : 2601

Dato : 19-06-07 15:29

Der finders på landsarkivet en bog om dyrlæger.

med venlig hilsen 2601

Kommentar
Fra : kirsten41

Dato : 19-06-07 16:59

Tak til 2601.
Jeg vil lige vide, hvilket Landsarkiv du henviser til
hilsen Kirsten41

Kommentar
Fra : 2601

Dato : 19-06-07 19:40

Til Kirsten

Det på Jagtvejen, men jeg mener også at det i Viborg har en stat om dyrlæger.

Kommentar
Fra : 2601

Dato : 21-06-07 21:27

Til kirsten41

Jeg har i dag været på bliblioteket og der stod to bøger på læsesalen.

3. udgave af Den danske Dyrlægestand, fra A/S Carl Fr. Mortensen, Veterinærmidicinsk Bog- og Instrumenthandel, København 1945.
Første udgave udkom 1923 og 2. udgave 1934.

5. udgave Den danske Dyrlægestand, A/S Carl Fr. Mortensen, Philips Bogtryk, København Dec. 1966.
I denne er også Dyrlæger eksamineret fra Aaret 1900 til juli 1966 inc.. Dog kun med navn og kandidatår samt fødested ( Land0 V= Vestindien.)

Du må kunne bestille dem hjem via DK.Bibliotek eller via dit eget bibliotek.

Håber at det må hjælpe dig.

Med venlig hilsen

Kommentar
Fra : jlfrid

Dato : 21-08-07 22:00

http://www.ddd.dda.dk/

har du prøvet at søge over udvandrede, så du er hetl sikker?