/ Forside/ Karriere / Uddannelse / Folkeskole / Spørgsmål
10  viviborgen 630
Dansk 1
Fra : Lucky100
Vist : 667 gange
40 point
Dato : 26-05-07 13:09

Mht. Dansk 1 mudtlig prøve, man skal presentere emne (evt.problemstlling) og tekster.

Mit spørgsmål: hvad mener det om "problemstilling" eller "tekstenproblemstilling"?

Tak på forhånd!

Kommentar
Fra : transor

Dato : 26-05-07 13:53

Dit skriftlige dansk er elendigt. I dit korte spørgsmål er der 4 grimme stavefejl og spørgsmålet er uforståeligt.

Det mener ikke noget om noget. Hvem mener du skal mene noget ? Eller mener du " Hvad betyder det"?

Kommentar
Fra : transor

Dato : 26-05-07 13:57

Måske er du en af de danskere , som har læst så meget dårligt engelsk, at de begynder at blande sprogene, og ikke mere kan udtrykke sig på nogen af dem . Det engelske ord mean hedder betyder på dansk.

Se disse to indlæg var eksempler på beskrivelse af en problemstilling.

Kommentar
Fra : notatoy

Dato : 26-05-07 13:59

Hvor er du dog led, PERFEKTE transor. Tror bestemt det er din skyld at det regner i dag.

Kommentar
Fra : Lucky100

Dato : 26-05-07 14:13

Jeg er ked af det for jeres svar. Som I kan se at dansk er et nyt sprog for mig, og jeg skal gå gennem dansk prøve. Jeg har brug for hjælp fra de andre medlemmer. Okay, så skal jeg igen stille et spørgmål: Hvad betyder "tekstenproblemstilling"? Kan nogen at være sød at svare mit prørgmål?

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 26-05-07 14:58

Hvad vil du vide? Ved du ikke hvad ordet problem betyder? Ja så har du et problem.
Det er rigtig svært, at forklare dig, hvad problemstillingen er i en tekst, som ingen af os har læst!
Hvad er det for en prøve du skal til? Har du ikke fulgt undervisningen forud? Forstår du en dansk tekst når du læser den? Det er vel altsammen forudsætninger for, at brgribe hvad der menes med problemstillingen!

Accepteret svar
Fra : emorsing

Modtaget 40 point
Dato : 26-05-07 15:12

Læs for eksemel en kronik:
Find så ud af, hvilket problem teksten beskriver. Hvad er det, forfatteren vil fortælle? Hvad lægger han særlig vægt på? Hvad er motivet (billedet, det man kan se)? Hvad er hovedtemaet? Hvilke sidetemaer er der, hvis nogen? Hvordan er teksten bygget op. Er den meget subjektiv i sin argumenattion? Er der åbne spørgsmål, sådanne som er lagt op til læseren at fortolke? Hvilken type ord bruges? Er sproget let, tungt (svært forståeligt uden specielle forudsætninger? Har teksten et klimax, og i så fald hvor ligger det i teksten? Har den en pointe?
Tag så stilling til indholdet med dine egne ord.

Sådan omtrent vil en tekstanalyse se ud.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 26-05-07 15:38

Dansk er nok et nyt sprog for dig. Det er ikke let hvis man ikke har flair for det. Se nu prins Henrik. Han har aldrig lært det, og vil ikke kunne bestå en sprogprøve.

Mon du ikke mener " tekstens problemstilling".
Det er heller ikke godt udtrykt, men det skal nok passe at man skriver sådan i beskrivelsen af prøven.
Det betyder " hvilket emne teksten handler om"

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 26-05-07 15:38

transor

Citat
og ikke mere kan udtrykke sig på nogen af dem

Den korrekte formulering ville lyde:

Os ikke længere kan udtrykke sig på nogen af dem

Kommentar
Fra : ziggy99

Dato : 26-05-07 16:05

Prøv at læse denne vejledning igennem og se om der er noget du kan bruge i dine forberedelser....og held og lykke med eksamen

http://www.haderslev-katedralskole.dk/kf/eksamd.html

Ziggy99

Godkendelse af svar
Fra : Lucky100

Dato : 26-05-07 16:16

Tak for svaret emorsing.

Kommentar
Fra : Lucky100

Dato : 26-05-07 16:21

Tak også til Ziggy99.