/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
tydning af skrift i kirkebog
Fra : thoustrup
Vist : 924 gange
200 point
Dato : 26-05-07 09:43

ja så er den gal igen, hvis præster fra 1800 tallet, skulle op til nutidens skriftprøver, så var der vist nogen der skulle tage sig lidt sammen.

Sidsel Marie Pedersdatter født i Madum. I kirkebogen står en masse om hende jeg ikke kan tyde, er der nogen her i dette forum der kan?
Ringkøbing amt, Ulfborg Herred, Madum sogn,
fra 1829 - 1861 fødte
opslag 31
person 4
21. september 1843
jeg er intersseret i alle felter, særligt den helt til højre, jeg kan ikke se hvad faderen Steffen hedder til efternavn, Steffens far hed Peder Jensen (ifølge en gl. slægtsbog).
Sidsel Marie står i slægtsbogen som Jensen, men her står hun som Pedersen. Så ifølge kirkebogen er hun opkaldt efter moderen, i vores slægtsbog er hun opkaldt efter faderen (farfaren)
men det var måske normalt at blive døbt et navn og uofficelt hedde noget andet?

Kommentar
Fra : agerlund

Dato : 26-05-07 10:14

hun er døbt 1 oktober
moderen er fruentimmer Else Margrethe Pedersdatter i Madomflod
Fadd. huskone Kirsten Jørgensdatter Madomflod, huskone Sidsel Margrethe ? Pedersdatter fra Ulfborg, gdm. Ole ? ____, ungkarl Jens Christensen ibd.

yderst:
blev udlagt som barnefader ungkarl Steffen Pedersen Gadgaard
______ ______ er ifølge __ _____ i Huusby kirkebog

Det er hvad jeg kan komme frem til. Men du har ret, de burde have deres skolepenge tilbage

mvh Grete Skatka

Kommentar
Fra : steenvin

Dato : 26-05-07 11:54

Efter Gadgaard / Godgaard
læser jeg det som Tønder ----- er ifølge ---- 139 indført i Husby sogns kirkebog

Kommentar
Fra : kirsten41

Dato : 27-05-07 14:57

Efter min "bedste" tydning står der,at han hedder Johansen til efternavn
Hilsen Kirsten

Kommentar
Fra : agerlund

Dato : 27-05-07 21:32

Nej der står Pedersen.
Efter Gadgaard står der Sønder
Det næste ord slutter med fiand eller fand

hilsen Grete Skatka

Kommentar
Fra : præceptor

Dato : 15-06-07 03:05

Mon ikke ham Steffen Pedersen Gadgaard er ham vi har her:

Citat
Ringkøbing, Ulfborg, Sønder Nissum, Sdr.Nissum, Gadgaard, en Gaard, 68, FT-1834, B5018

Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:

Peder Jensen 41 Gift Gaardmand
Margrethe Kirstine Jensdatter 46 Gift hans Kone
Steffen Pedersen 14 Ugift deres Barn
Else Karenstine Pedersdatter 10 Ugift deres Barn
Niels Mogensen Holm 2 Ugift Almissebarn
Marianne Pouline Adsersdatter 31 Gift Inderste
Anne Marie Adsersdatter 21 Ugift Inderste

Efter min opfattelse står der flg. i kirkebogs bemærkningen:

Citat
Blev udlagt som Barnefader Ungkarl Steffen Pedersen Gadgaard Sønder=Nissum
Er ifølge ___ 1839 indført i Huusbye Sogns Kirkebog.

Jeg har dog ikke fundet hende indført i Husby Kirkebog.

Kommentar
Fra : præceptor

Dato : 15-06-07 03:16

sammenfattende:
Citat
Nr. 4
d. 21 September
Sidsel Marie Pedersen
Døbt: i Kirken 1ste October
Forældre: Fruentimmer Else Magrethe Pedersdatter i Madumflod
Faddere: Huskone Kirsten Jørgensdatter Madomflod
Huskone Sidsel Margrethe Pedersen fra Ulfborg
Grd: Ole _______
Ungkarl Jens Christensen ibdm.

Blev udlagt som Barnefader Ungkarl Steffen Pedersen Gadgaard Sønder=Nissum
Er ifølge ___ 1839 indført i Huusbye Sogns Kirkebog.

Accepteret svar
Fra : præceptor

Modtaget 200 point
Dato : 15-06-07 15:08
Godkendelse af svar
Fra : thoustrup

Dato : 15-06-07 16:39

Tak for svaret præceptor.

Det er rigtigt flot arbejde der er lagt bag alle de svar jeg har fået.

mvh Steen Thoustrup