/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Rep. af lakering
Fra : michael_30
Vist : 2712 gange
200 point
Dato : 26-05-07 00:34

Hej
Jeg skal have lavet mine skærmkanter.
Når man lakere dem, skal man så afslutte lakeringen med klarlak, eller er det ikke nødvendigt..
Farven på bilen er mørkerød, ikke metallic

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 26-05-07 01:07

Det er da det bedste, får også mere glans og holdbarhed, når den får klarlak ca. 3 gange. Men jo ikke en nødvendighed, hvis resten af malingen er lidt mat, og du senere vil polere overgangen.
VH Palle Hansen
NB: Husk at farven skal enten være helt tør (24 timer) eller påføre klarlak medens farven ikke er helt tør, men så er der også størrer fare for løbere.

Accepteret svar
Fra : transor

Modtaget 200 point
Dato : 26-05-07 01:50

Man bruger kun klarlak i forbindelse med metallak
hvis du bruger en ordentlig tokomponent billak giver den glans og holdbar overflade i sig selv.

Det er ret svært at lave pæn lakering af skærme uden en kabine og professionelt udstyr.

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 26-05-07 07:59

Jeg fik lakeret to skærmkante hos en autolakerer for 500,-

Kommentar
Fra : tararam

Dato : 26-05-07 08:50

Kun rigtige autolakerer kan udtone ved sprøjtning og så polere overgangen. Men normalt sprøjtes hele emnet/skærmen altså.
Så regn ikke med du kan nøjes med at sprøjte kun skærmkanterne.
Sprøjter du med 2komponent farve, behøver du ikke klarlak. da 2komponent lakker er meget stærke og holdbare. Klarlak anvendes kun på metallic lakker.
Sprøjter du med spray, er det lidt mere tricky. For at få en bedre overgang mellem den nye farve og skærmenes gamle farve, kan du før du starter med at male vandslibe alle skærmene med korn 2000. Sprøjt så skærkanterne et par gange til du har dækket grundfarve el fylder, giv så, efter den nødvendige afluftningstid 2 x klarlak på hele emnet. Det er nemlig meget nemmere at polere evt. fnug og støvkorn væk i klarlak.

Kommentar
Fra : jojoee

Dato : 26-05-07 11:15

Det det hele handler om er at have en ordentligt bund, dvs køb hos maleren en ordentligt grundfarve og påfør 2 gange , derefter 2 gange sanding, en tørretid ind til slivebar, så slibes emnet med meget fin sandpapir, korn 400 eller højere( feks vandslibepapir) derefter påføres 2 gange lak. og selv om det ikke er en metalfarve kan du godt gi den en gang klarlak, men sørg for malingen er næsten tør. men nu ikke nødvendig med den klarlak, De steder hvor man gør det er feks på lastbilernes undervogn. Der kan man godt finde på at gi en gang klarlak til sidst. Det gør man for at det er nemmere at rengører bilen.

Da skærmkanter er svejsede på er det nu det bedste at få det gjort ved en proffl ellers er der stor sansynlighed for at der i løbet af kort tid, vil dannes rust igen. men kan du få det gjort for 500 kr vil jeg nok lige tænke mig om 2 gange da det knap kan betale matrialerne.

Hilsen Jørgen

Godkendelse af svar
Fra : michael_30

Dato : 11-07-07 16:42

Tak for svaret transor. Klarlak bruges til metallak