/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
Cmos checksum
Fra : ppk
Vist : 1027 gange
300 point
Dato : 25-05-07 19:58

Hej

Vi er nogle gutter der er ved at samle en ny maskine, og så kommer der denne besked !!!

Cmos checksum
************ Waring: unknown processor revision ***

The processor (s) installed in your system are of an unknown revision.

Please contact you bios vindor for appropriate updates.

Fatal error.... system halted.

Hvad gør vi nu da denne besked kommer i opstarten, vi kan jo ikke komme ind i bios og gøre noget som helst !

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 25-05-07 20:14

Sidder CPU helt på plads - og låst med håndtag.

Kommentar
Fra : ppk

Dato : 25-05-07 20:18

ja det gør den for ellers kunne vi jo ikke sætte køler på.

PPK

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 25-05-07 20:26

Cmos checksum er jo bios.
Der sidder en jumper på 2 ud af 3 pinde .......................sidder den rigtigt.

Er der ekstra strømstik (4 ben) i nærheden af processor og er det sat i

Er batteriet sat til........rigtigt

Kommentar
Fra : ppk

Dato : 25-05-07 20:30

Hej

Så vidt vi kan se er der ingen jumpere, og de andre ting er okay sat til.

PPK

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 25-05-07 20:31

F1

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 25-05-07 20:42

Der er en jumper og den hedder noget i retning af "clear Cmos" og sidder som regel helt alene, måske midt på motherboard. I manualen som følger med motherboard vises også hvordan den skal sidde.

Kommentar
Fra : ppk

Dato : 25-05-07 21:00

Hej

Clear CMOS gøres på en rød trykknap !

Bundkortet hedder MSI K9N SLIPlatinum med en AMD Athlon 64 X2 6000+ 3 GHz

Grafikkort: sappiaiae at x1950 pro 512 mb GDDR 3

PPK

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 25-05-07 21:08

Hvis alt er monteret korrekt, kan fejlen skyldes at bundkort og processor ikke passer sammen, men I har selvfølgelig købt bundkort og processor sammen. Altså ikke fysisk, for I har vel sat processoren på plads uden at øve vold på den. Er alle switse sat korrekt i henhold til manualen til bundkortet?

Læg mærke til eventuelle Bip toner i opstarten. Normalt vil et bundkort med fejl der forhindrer korrekt opstart, komme med en 'morsekode', som afspejler en evt. fejl.

Kommentar
Fra : ppk

Dato : 25-05-07 21:14

Vi har mere end en gang tjekket at processoren og bundkortet passer sammen !

Der kommer KUN et enkelt BIP i opstarten.
og der er ikke øvet vold på processoren, den gled stille og roligt på plads.

Vi kan ikke se der er nogle switses der skal stilles

PPK

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 25-05-07 21:28

Gå på nettet og hent den sidste nye BIOS-revision og lav en Boot/flash diskette til at starte maskinen op med, og opdater så BIOS'n. Det burde kunne løse problemet. Hvad er det helt præcis for et bundkort? Er der en CD' med til bundkortet?

Kommentar
Fra : ppk

Dato : 25-05-07 22:40

Hej Brassovitski

Det er dette bundkort.

MSI K9N SLI Platinum
Produkt:b MSI K9N SLI Platinum
Fabrikant: MSI
Gruppe: Motherboards
Kompatibilitet: Pc
Model: K9N SLI Platinum
Produktlinje: MSI

Mainboard:
Socket AM2 / NVIDIA nForce 570 / 1000 MHz / ATX
64-bit processor kompatibilitet: Ja
Chipsæt: NVIDIA nForce 570
Flerkernet uderstøttelse: Dual-Core

Form Faktor: ATX
Front Side Bus (FSB) Hastighed: 1000 MHz
Processor socket: Socket AM2

Processor-socket: Socket AM2
Processorer: Athlon 64 FX, Athlon 64 X2, Athlon 64

RAM Teknologi: DDR II SDRAM
Processor:

CPUer installeret: 0 af 1
CPUer installeret: 0
CPUer understøttet: 1
RAM:
0 MB
Egenskaber: To DDR-kanaler

Max. Memory Størrelse: 8 GB
RAM: 0 MB

Lydudgang: Lydkort / 7.1 surroundkanal
Audio codec: Realtek ALC883
Lyd standard: 7.1 surroundkanal
Lydkort: Lydkort

Netværk: Netværksadapter / Ethernet / Fast Ethernet / Gigabit Ethernet
Dataforbindelsesprotokol: Ethernet, Fast Ethernet, Gigabit Ethernet
Netværk: Netværksadapter
Udvidelser:
3 x PCI-32 / 4 x PCI-Express / 4 x DDR2-RAM

Hukommelse
DIMM 240-pin:
Model: DIMM 240-pin
Samlet antal: 4
Type: Hukommelse

Processor
Socket AM2:
Model: Socket AM2
Samlet antal: 1

Type: Processor
PCI Express x16:

Kommentarer om kortplads: SLI: x8, x8 modus; single kort: x16, x8 modus
Samlet antal: 2

Type: PCI Express x16
PCI Express x1:
Samlet antal: 2

Type: PCI Express x1

PCI:
Samlet antal: 3

Type: PCI

Stik: 2 x RJ-45 / 2 x PS/2 / 4 x USB 2.0 / 2 x FireWire 400 / 1 x Seriel / 1 x Parallel / 7 x Audio

Produkttype (AE): Bundkort
Produkt kode: K9N-SLI-Platinum

DET var lidt om det !

Det hjælper ikke at starte op med CDèn i maskinen.

PPK

Accepteret svar
Fra : nuber2

Modtaget 300 point
Dato : 25-05-07 22:48

sorry!
http://www.msicomputer.com/product/p_spec.asp?model=k9n_sli_platinum&class=mb
Jeres bundkort kan desværre kun trække x2 op til 5200+.
Vil tro at det er et spørgsmål om en bios opdatering.

http://global.msi.com.tw/index.php?func=downloaddetail&type=bios&maincat_no=1&prod_no=251
du kan finde den seneste bios her

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 26-05-07 08:33

Du har husket, at sætte tid og dato i bios??

Godkendelse af svar
Fra : ppk

Dato : 01-06-07 15:04

Tak for svaret nuber2.

Processoren var et nummer for stor !

PPK