/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
Forbind ny Sata HDD
Fra : masimo
Vist : 1053 gange
100 point
Dato : 25-05-07 17:11

Hey, så jeg har lige købt en ny Sata2 harddisk som jeg skal forbinde! Har forbundet kablerne og sat det ene stik ned på bundkortet i Sata1!

Anyways, jeg vil gerne have min gammel hdd i også til backup, det er så ikke en sata... og den har jeg så sat i til slave stikket!

men så når jeg tænder computeren siger den i bios'en at den kører i fejlsikret tilstand, og ovenover viser den så ens hdd, og så står der ingen ting i IDE Channel 1 Master?

Jeg mener jeg har tilsluttet det hele efter regel bogen?

MVH mads

på forhånd tak

Kommentar
Fra : transor

Dato : 25-05-07 18:07

Jeg ved ikke hvad du mener med slave stikket.

Det med master/slave for ID diske er noget rent fysisk for at skelne mellem to diske på samme kabel. Det har ikke noget at gøre med hvilket stik, der bruges, eller hvilken disk der bootes fra.

Hvis du vil have den ny disk som boot disk, afhænger proceduren af, hvilket styresystem du har.

Kommentar
Fra : masimo

Dato : 25-05-07 18:24

f'røst og fremmest, jeg kender næsten ingen til computere!

Men jeg har sat den nye hdd i... og først gang jeg starter op viser den følgende

IDE CHANNEL 1 MASTER NONE
IDE CHANNEL 2 SLAVE (gammel hdd)

nede I

IDE CHANNEL 3 MASTER SAMSUNG (ny hdd)

men den kommer med en fejl der siger

System is running in fail-safe state. Please recheck - BIOS CMOS SETUP!

jeg har aldrig haft den fejl før`? og jeg har været inde i bios'en og prøve at sætte den på optimal settings, men jeg for stadigvæk denne fejl`?

MVH mads

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 25-05-07 18:27

Dit motherboard har 2 ideindgange. En primær og en sekundær. Den ene vil hedde IDE 1 og den anden IDE 2 hvor no 1 er primær. Samtidig er det vigtigt at jumperne bagpå drevet/hd sidder korrekt for der kan den jo sidde både som master og slave.

Kommentar
Fra : masimo

Dato : 25-05-07 18:29

Jamen forskellen er jo lige præcis at SATA ikke kører på dit gamle Master/Slave ledninger! Jeg har bare 4 ens udseende ledninger der passer til SATA HDD! og 4 ens stik nede på mit bundkort, hvor den er sat i SATA 1..!

Kommentar
Fra : masimo

Dato : 25-05-07 18:32

og jumperen er sat til Master... men jeg mener at have læst at det ikke betyder så meget på Sata2 harddiske

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 25-05-07 18:35

jamen er problemet ikke at du ikke kan se din gamle ide disk i primær master. Kan du heller ikke se den nye sata

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 25-05-07 18:38

Har du sat Sata 1 i bios til enable

http://www.computergeil.dk/?artikelid=4821

Kommentar
Fra : masimo

Dato : 25-05-07 18:43

jeg kan se det hele ...! Min gamle min nye... problemmet er at jeg får en opstarts fejl der siger

System is running in fail-safe state. Please recheck - BIOS CMOS SETUP!

og så tryk f1 for at forstætte og del for at gå til bios'en

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 25-05-07 18:54

Der er nødt til at være en hardware fejl, da der ellers ikke vil kunne ske det du beskriver. Prøv at læse i din bundkorts manual om indstillingerne til Sata

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 25-05-07 18:58

Sata HD er master
IDE HD kan være MAster eller SLave eller CableSelact
MA = først aktive HD på fladkablet
SL = anden aktive HD på fladkablet når der findes en MAster på samme kabel
CS = den HD der er monteret længst ude på fladkablet er første aktive HD
Altså een HD på et fladkabel skal sættes som MAster eller CS

Bios skal sættes til at boote på den HD som indeholder styresystemet (ell. vælges af boot manager)

Prøv lige kun at køre med den HD som indeholder styresystemet.
Og fortæl hvad det er for en af dem.
Så må vi prøve at få flere HD til at køre med.
CD/DVD ..........................hvordan er de/den sat og på hvilket fladkabel.

Kommentar
Fra : masimo

Dato : 25-05-07 19:30

okay here we go!

IDE CHANNEL 1 MASTER (Er min IDE Master, Som jeg har sat til den gamle HDD) har også prøvet at køre den på slave, men det samme)
IDE CHANNEL 1 SLAVE none

IDE CHANNEL 2 MASTER : DVD-ROM
IDE CHANNEL 2 SLAVE : NONE

IDE CHANNEL 3 MASTER : Min nye HDD, som skal køre styresystemmet!

Selvom jeg tar den gamle helt fra, for jeg stadigvæk problemmet! og jeg har sat den til at boote på min nye hdd!

MVH Mads

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 25-05-07 19:37

Er den nye en SATA (på IDE3)
Er der styresystem på den SATA
Hvor kommer det styresystem fra

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 25-05-07 19:40

AHA - nu ved jeg hvor du har de betejnelser, det er det du ser når den starter op. ikke ???

Kommentar
Fra : masimo

Dato : 25-05-07 19:40

Ja, men jeg ved ikke hvorfor den nye SATA er sat på IDE 3! ... det jeg har gjort er at på bundkortet tilsluttet den til SATA1! og først en "strøm" ledning tror jeg det er fra CPU ned til den nye SATA! og der er hvad jeg skal tilslutte i følge den brochure jeg har fået med!
PT er der ikke nået styresystem på den selvfølgelig... men der kommer forhåbentlig XP på!

MVH Mads

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 25-05-07 19:51

Ok - Ud med den gamle HD ind til videre.
Kun SATA og CD/DVD (sat som MAster)

Start >gå i bios > (F2 ell. F10 ell. del under opstart..............klik klik klik klik )
Sæt 1. boot til diskette
Sæt 2. boot til CD/DVD
Sæt 3. boot til SATA / chanel 3
Videre til installation
Start med XP CD og tryk F6 lige i starten vises det i bunden af skærmen og vær klar med den driver som skal ind og ligge inden der kan installeres på den SATA HD
Fra den CD du fik med kan du lave en diskette, som bruge til installationen.

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 26-05-07 01:14

Citat
hvorfor den nye SATA er sat på IDE 3

Fordi pata=ide kanalerner altid bliver prioteret ført
i bios,derfor er det altid bedst at f.eks. vente
med at sætte IDE diskene i til efter man har installeret
systemte på sata disken,derefter sætte ide diskene til
og under første op start så gå ind i bios med det
samme og sætte Sata disken som første boot device,ellers
vælger den at boote på ide kanalerne fordi
de har første priotet.
prioitet>
ide kanal 1
ide 0 master
ide 1 slave
ide kanal 2
ide 1 master
ide 2 slave
sata 1+2+3+4 o.s.v
Der vises kun tilsluttede komponenter.
Så du må ha to drev på ide kanalerne og
en på sata kanalen.
Derfor
SATA er sat på IDE 3!
Manse9933

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 26-05-07 01:17

har ingne betydning,når det handler om sata de kører på hver sin kanal,og ikke som ide der deler kanalen mellem master og slave.

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 26-05-07 01:19

ingen

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 26-05-07 01:23

eller slå ide kanalerne fra i bios(vis det er understøttet)
installer på sata disken,genstart>gå i bios>slå ide
kanalerne til>genstart>gå i bios igen med det samme>
sæt sata disken til første boot device.