/ Forside/ Karriere / Penge / Økonomi / Spørgsmål
10  alka 1803
Lån i Andelslejligheden -HVOR?
Fra : Nischa
Vist : 624 gange
200 point
Dato : 25-05-07 13:52

Vores andelslejlighed er steget 500.000 (stadig sat lavt i forhold til den nyvurderet andelsværdi)
Men vores bank vil kun låne os 250.000, og da vi både har rejser, gæld og stor fest har vi brug for min. 400.000.

Hvad kan vi gøre alternativt?
Giver det nogen effekt at skifte bank/ bankrådgiver?
Eller kender i noget til lånefirmaer der evt. er specialiseret i andelslån?

Tak!

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 25-05-07 14:11

Hold jer til bankerne og deres samarbejdspartnere.
http://mybanker.dk/bank/nyt_laan/andelsboliglaan/

"rejser, gæld og stor fest" .. hmm...
Det kan godt lade sig gøre at bruge mere end man tjener i en kort periode, men i det daglige vil det modsatte give *større* forbrugsmulighed. Et hus/lejlighed der ikke er belånt til skorsten er ikke et råb om at belåne yderligere.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 25-05-07 14:36

Citat
Men vores bank vil kun låne os 250.000

Det er tilsyneladende en fornuftig bank I har.....

Den kender jeres økonomi og mener åbenbart ikke I kan sidde for større udgifter....

Såååå - skrue lidt ned for blusset i stedet....

Kommentar
Fra : ans

Dato : 25-05-07 14:51

Citat
Men vores bank vil kun låne os 250.000, og da vi både har rejser, gæld og stor fest har vi brug for min. 400.000.

Vær glad for at banken vil "låne" jer 250.000 kr., det er ikke alle, der har den mulighed.

Sig ja til de 250.000 kr. fra banken.

For mig lyder det lidt vildt, at et lån på 250.000 ikke er nok, men minimum 400.000 kr.

Jeg ville i første omgang få betalt min gæld, undlade rejserne og holde en mindre fest.

Lev ikke over evne

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 25-05-07 15:31

Banker og kredit-institutter ser også på, hvorledes I har afdraget på jeres nuværende gæld

Hvis I har tilbagebetalt/afdraget stabilt på jeres nuværende lån, så er I kreditværdige til at opnå højere lån. (Pointér dette over for jeres bankrådgiver).

Hvis I slet ikke havde haft gæld som skulle afdrages/afvikles, er det om muligt endnu sværere at optage lån! Så har I nemlig ikke 'bevist' at I agter at overholde tilbagebetalingsbetingelserne.

I jeres tilfælde ville I måske kun kunne have opnået et lån på 100.000 kr. uanset I sad i en gældfri andelsbolig til 1.000.000 kr. med et belåningsloft på f.eks. 80%.

Vær I bare glade for at jeres bank stoler nok på jer til de tør satse på, at I agter at betale de 250.000 kr. tilbage

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : emorsing

Dato : 25-05-07 17:50

Hvad kan vi gøre alternativt, spørger du.
Man kan satse på de gratis glæder: naturen, et godt helbred, gode interesser, motion og ikke mindst det, at være noget for andre.
Selv har jeg et godt helbred, en dejlig kone, en datter, et barnebarn, en hund ,6 katte, et lille landbrug med 5 tønder land have, en universitetsuddannelse i matematik, fysik, engelsk, tysk og svensk. Jeg er desuden opfinder og forfatter og har interesse for litteratur, kunst og klassisk musik (spiller selv klaver og mandolin)
Alt sammen gratis glæder.
Det er her livet udfolder sig...
Med venlig hilsen
Erik Morsing.

Kommentar
Fra : Thorendal

Dato : 25-05-07 18:43

Bla bla bla bla bla...sikke en masse fornuftige råd! Faktum er, at man har lov til at låne i den friværdi der er i ens andelsbolig, og 250.000 er jo tilsyneladende ikke den friværdi - men derimod væsentlig mindre, da min opfattelse er, at friværdien reelt er 500.000.

Min erfaring er, at Jyske Bank gerne vil låne i friværdien. Det er normalt sådan, at man må belåne 80%. Jeg kender ikke andre banker, da jeg selv låner i et boligfinansieringsselskab i den gade, hvor jeg bor. Men vores lån går gennem Jyske Bank, og jeg har også selv talt med dem om hvad situationen villle være, hvis jeg ønskede at flytte over til dem i stedet for.

Jeg håber, at I finder en løsning så I kan få nogle monetos ud til at leve livet for!

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 25-05-07 20:00

prøv mybanker og sammenlign lån, ring til de billigste og tag så tilbudene med ned i din nuværende bank og se om de vil miste dig som kunde.

Prøv at høre banken om hvad årsagen til afslaget var - de lever af at låne penge ud, så de må jo forvente problemer hvis de afslår.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 25-05-07 22:33

Thorendal m.fl. -> Nu 'rager' det jo ikke os, men hvis Nischa har misligeholdt afdrag på omtalte 'gæld', så er de fleste banker, kreditinstitutter, finansieringsforeninger/-selskaber mm. nu sjældent villige til at yde ét lån på den fulde friværdi (-20%) for, at afdrage/afvikle et andet lån. Sandsynligheden taler jo så for, at afbetaling/afdrag på det 'nye' lån heller ikke vil kunne opfyldes iflg. lånebetingelserne.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : refi

Dato : 26-05-07 12:03

Citat
Bla bla bla bla bla...sikke en masse fornuftige råd! Faktum er, at man har lov til at låne i den friværdi der er i ens andelsbolig

Ja - ordet lov er vigtig.....

Der er INGEN pengeinstitutter eller andre der har PLIGT til at låne dig pengene....

Dertil kan være MANGE årsager - som flere også er inde på.....

Så - JA

Det ER fornuftige råd der er givet....

Citat
Jeg håber, at I finder en løsning så I kan få nogle monetos ud til at leve livet for

Besynderlig indstilling der absolut INTET har med fornuft at gøre

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 26-05-07 12:15

Jeg tror det er en meget udbredt holdning, friværdi=penge lige ned i lommen, men al den snak om friværdi mangler lige den sidebemærkning, at pengene skal retur på en eller anden måde.
Man kan altså ikke spise mursten.

Kommentar
Fra : Thorendal

Dato : 26-05-07 14:24

Nu blev der jo ikke spurgt efter fornuftige råd eller opdragende kommentarer. Der bliver spurgt til hvor man kan låne penge!

Det er da fuldstændigt korrekt, at det er banken der sidder med det sidste ord, da de vurderer, om de mener, at kunden kan betale, hvad det koster. Men min erfaring er bare, at der er enorm stor forskel på, hvad en bank vuderer, man kan leve for/har brug for, og hvad kan afdrage. Eksempelvis har jeg aldrig kunne vride en krone ud af den danske bank (og jeg ved ikke hvorfor, da jeg har godt job og ikke lever uansvaligt), men derimod i jyske bank vurderer de bare anderledes og ser situationer mere kundenært og i mine øjne realistisk.

Men ja ja, det er blot min erfaring.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 26-05-07 15:40

Thorendal -> Vel talt...

..men det er jo stadig blot en 'personlig' anskuelse

INGEN af OS ved noget som helst om Nischa's økonomi iøvrigt

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Nischa

Dato : 26-05-07 22:22

Tak for alle jeres svar, både de brugbare og de "moder/faderlige" af slagsen

Nu står vi med et nystartede firma som i år havde plus 80.000 og står til at give 70 % mere næste år, derudover har jeg også selv en fremlejet andelslejlighed (førnævnte er hans), der også er steget (men dem beholder vi i lejligheden).

Vi kender risikoen, men med overstående i baghovedet, mener vi godt at vi nu kan "leve lidt".

Nu er det blot sådan at vores bankrådgiver er veninde med min kærestes mor, så hun er lidt en "ekstra-mor", og finder vi en anden er jeg sikker på at "helvede er løs" med svigermor

Så vi er ude efter et sted med billig rente og evt. erfaringer og rådgivning ang fast eller variabel rente, faldgrupper, osv.

Alle tilbud vi får sender vi selvfølgelig til vores revisor så han lige kan sige god for det inden, men det er altid rart med råd og vejledning fra jer kloge menneser

Kommentar
Fra : refi

Dato : 27-05-07 09:22

Jamen så er det jo bare at skifte bank....

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 27-05-07 09:23

I jeres situation, tror jeg at jeg ville vælge anderledes end i gør - jeg vil faktisk sige det er overordentligt vigtigt at få skiftet bankrådgiver.
At blande tingene sammen på den måde er det samme som at blive den lille, eller gjort til "barnet".
Sådan som du stillede spørgsmålet her, så faldt vi alle i og bevarede den vinkel på dig.

Selv fik jeg et godt lån med variable rente i min andelsbolig, men det var kun et lån på to måneder og jeg betalte stort set ingen rente i den tid, blot oprettelsen som jeg fik billigst i Amagerbanken. De gav ualmindelig god service og hjalp mig faktisk med at tjekke flere andre ting fx om sælger havde gæld i andelen.

Jeg tror det er nødvendigt at få en uvildig til at gennemgå jeres økonomi, hurtigst muligt, men hvis 80 000kr er jere indkomst for sidste år, så er der jo ikke meget at bevise jeres evne til at betale et lån tilbage med.