/ Forside/ Interesser / Dyr / Fisk / Spørgsmål
10  Gennie 710
Urent vand i guldfiskebowle
Fra : ram2
Vist : 3203 gange
50 point
Dato : 21-01-03 08:57

Jeg har fornylig anskaffet mig 2 guldfisk i en stor bowle.

Jeg synes vandet meget hurtigt bliver "misfarvet", og ved overfladen inde ved glasset, er der noget der ligner en smule skum. Hvor tit skal jeg skifte vandet.
Der er sat 1 plante i bowlen, og jeg giver dem tørfoder, sådan hvad der kan være ml. 2 fingre, morgen og aften.

Jeg har aldrig haft fisk før, og har en ide om at jeg gør et eller andet forkert.
Er der nogle gode råd at hente.

Mvh.
ram2

Kommentar
Fra : chrelle

Dato : 21-01-03 10:22

Den første fejl du har gjort er at du har dine fisk i en bowle. Faconen gør at forholdet mellem overflade og volumen er for lille. Det kan være en medvirkende årsag til at vandet bliver misfarvet af alger.
En anden typisk begynder fejl er overfodring. Fodring 2 gange om dagen er et godt udgangs punkt. Men "hvad er kan være mellem 2 fingre" er et vidt begreb. En bedre måde at checke om mængde er rigtig er at se hvor hurtigt fiskene får spist alt maden. Fiskene skal kunne nå at spise fodret helt op i løbet af 4-8 min. Hvis fiskene får formeget mad kan de blive syge og mad de ikke har fået spist medvirker også til algevækst.

Mht vandskift siger tommelfinger regelen for akvarier, med de rette proportioner, skift 1/4 - 1/3 af vandet en gang om måneden. Det plejer at passe meget godt. Med en bowle og uden filter skal det nok gøres noget oftere. Jeg vil foreslå ca 1/3 af vandet hver 14. dag. Og HUSK at det rene vand du hælder i skal have samme temperatur som det gamle vand der er i bowlen. Hvis det er for koldt kan fiskene få et chock og i værste fald dø af det.

Håber det hjælper
Christian

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 21-01-03 19:41

Hej chrelle.

Tak for dine gode råd.
Med hensyn til bowlen, har jeg fået at vide, at jeg blot ikke skal fylde den helt op - ca. 2/3 - for at have et større vandspejl af hensyn til iltning af vandet. Jeg vil gætte på, at den rummer ca. 10 l.

Overfodring - Tjae. Som nybegynder synes man jo, at det er synd de ikke har noget at spise, og i øvrigt heller ikke andet at lave. Men min søn siger, at de formentlig kun kan huske i ca. 8 sec. - Så de kan jo næsten ikke komme til at kede sig.

At jeg giver dem 2 gange om dagen, er fordi der står på foderdåsen, at det kan man godt, hvis de blot spiser det inden for nogle minutter. Jeg har haft dem i 9 dage, og skiftede lidt over halvdelen af vandet efter 7 dage. Skulle dette ikke være i orden??

Accepteret svar
Fra : chrelle

Modtaget 50 point
Dato : 21-01-03 20:12

Ja, det lyder som om du har rimelig fod på det.

Hvis du stadig får problemer med for mange alger i vandet kan du eventuelt prøve at putte flere planter i bowlen. Så kan de optage nogen af de nærings stoffer der ellers går til alge vækst.

Godkendelse af svar
Fra : ram2

Dato : 21-01-03 20:30

Tak for svaret chrelle.

Det er rart at en mere rutineret lige fortæller, om man kvajer sig fuldstændig.
Jeg prøver med lidt flere "blomster"

Ram2

Kommentar
Fra : chrelle

Dato : 22-01-03 09:42

Selv tak.

ChrElle