/ Forside/ Interesser / Hus og have / Murerarbejde / Spørgsmål
10  janik 840
Puds og fliser på malet gasbeton?
Fra : JECBYG
Vist : 1662 gange
170 point
Dato : 21-01-03 07:55

Jeg har et sommerhus med 23 cm tykke vægge, som er udført af 23 x 60 x 19 cm gasbetonblokke, med rå overflader som er plasticmalede.

Jeg ønsker at få pudset overfladerne udvendigt og indvendigt, bortset fra visse steder indvendigt, som skal beklædes med fliser.

Hvordan gøres den malede overflade klar til hhv. puds og fliser (kan der pudses direkte på malingen - kan der opsættes fliser direkte på malingen - skal malingen fjernes og i givet fald hvordan etc.) ??

Kommentar
Fra : JECBYG

Dato : 21-01-03 09:00

Jeg ønsker ikke forslag til alternative løsninger, men kun præcise svar på de stillede spørgsmål.
På forhånd tak.

Accepteret svar
Fra : oldwiking

Modtaget 170 point
Dato : 21-01-03 11:17

Malede mur overflader er ikke særligt egnede til at binde flisemørtel og deslige.
Det bedste du kan gøre er at rive de malede overflader op med en roterende stålbørste.
Mine erfaringer er at hvis blot 40 til 50 % af murværket er synligt og kan gennevædes med vand
så er det godt muligt at få en binding til at opstå;
Mvh OW

Kommentar
Fra : JECBYG

Dato : 21-01-03 12:31

Til "oldwiking".

Tak for svaret!

Kommentar
Fra : mango

Dato : 21-01-03 15:05

Flisemørtel kan godt binde på malingen..men malingen skal sandblæses, det er ikke nok med en stålbørste..
Jeg har dog prøvet at rengørevæggen i soda, for at få al fedt væk. Derefter kommet et tyndt lag flisemørtel/compifix og derefter pudse oven på det VÅDE compifix.
fra Mangos mand (murer)