/ Forside/ Interesser / Helbred / Andet helbred / Spørgsmål
10  transor 1971
øjenlaseroperaton
Fra : minnam
Vist : 889 gange
300 point
Dato : 24-05-07 22:02

Jeg overvejer en operation og har læst mange beretninger og de fleste er positive.. især klinikkerne mener jo at der ikke er de store risici, hvilket jo er naturligt da det er de lever af. Er der nogen der har haft dårlige erfaringer med operationen eller kender nogen, eller fx har fortrudt det og hvorfor ?? Jeg er blevet erklæret egnet hos lasersyn.dk og har iøvrigt -3.00

Jeg kan forstå at de fleste er glade og får et meget bedre syn.. har det dog nogen ulemper ?

Jeg har et job hvor jeg ikke kan bruge briller og mine øjne bliver alt for hurtigt irriteret og røde når jeg bruger kontaktlinser.

Tak for alle svar

Kommentar
Fra : refi

Dato : 24-05-07 22:20

Citat
Jeg er blevet erklæret egnet hos lasersyn.dk

Mon ikke du skulle snakke med en ØJENLÆGE og IKKE en hjemmeside.....

Der er ALTID risiko ved den slags indgreb....

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 24-05-07 22:22

jeg kan ikke svare dig konkret på noget - men har en bekendt der har fået opereret begge øjne med laser - smertefrit iflg ham og hans syn er bedret op til 70 % iflg lægerne - det skal lige siges at han også havde stær der gjorde at synet ikke kunne blive helt ok igen - men en stærk forbedring. Han bruger nu kun ganske svag styrke i læsebriller og færdes helt uden ellers.
Den eneste ulempe jeg hørte ham fortælle om var at han så blåt - altså at alting havde et blåligt skær nogen dage efter - det gik dog hurtigt over igen.
Han har absolut ingen ulemper oplevet ellers.

Kommentar
Fra : minnam

Dato : 24-05-07 22:49

til Refi:

Jeg skrev jo selv

"især klinikkerne mener jo at der ikke er de store risici, hvilket jo er naturligt da det er de lever af"

dvs jeg ved godt jeg ikke kan stole blindt på dem som udfører operationen... OG der er naturligvis en risiko som der er ved alle operationer. .. det er netop derfor jeg stiller spørgsmålet og vil høre om der er nogen der gennemført operationen eller kender nogen..

Til Mirit:

Tak for svaret.. vedkommendes problem svarer ikke helt til mit men kan forstå at vedkommende ikke har haft problemer.. hvornår blev den operation foretaget og ved du hvordan det er gået siden ?? det er mere det jeg efterlyser ..

Tak for flere svar..

Kommentar
Fra : refi

Dato : 24-05-07 23:00

Citat
det er netop derfor jeg stiller spørgsmålet og vil høre om der er nogen der gennemført operationen eller kender nogen..

Det er sandelig også taget "ad notem"......

Men som du selv siger til Mirits svar - det er ikke lige det problem du har......

Derfor hjælper andres erfaringer ikke så meget da alle problemerne er forskellige.....

Den eneste der virkelig kan råde dig er øjenlægen....

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 24-05-07 23:16

Jeg ville ikke være bange, for hvis ikke det havde været en god måde at operere på, - hvis der havde været fejlbehandlinger eller skader, - så skulle vi nok have hørt om det, og man har kun hørt positivt om denne behandling. .

Kommentar
Fra : minnam

Dato : 24-05-07 23:28

Tak for svaret..
Det er dog netop derfor jeg spørger.. jeg HAR læst mange positive beretninger
men vil gerne høre fra folk der har fået det gjort eller om nogen kender nogen
ikke kun ugen efter men også fx et år efter eller længere.. der er jo mange
der har fået det gjort så der må også være nogen herimellem der læser dette.
men foreløbig tak til dem som har svaret.. jeg håber der er flere der svarer..

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 24-05-07 23:33

Hej minnam.

Min datter et meget nærsynet og fik de første briller i første klasse - hun ændrede styrke så hurtigt at vi blev meget bange for om det ville stoppe et sted.
Øjenlægen beroligede os - han fortalte at hendes synsnedgang ville stoppe og det gjorde det men først da hun havde, jeg mener det er ca. -7 på begge øjne.
Til gendælg sagde øjenlægen samtidig at hendes synsfejl var af den slags nærsynethed som kan opereres.

Vi ville ikke tage beslutningen på hendes vegne men vente til hun blev voksen og kunne tage beslutningen selv (dette syntes øjenlægen var en god beslutning).

Nu er hun voksen og hun har, indtil videre, fravalgt operationen og bruger i stedet for kontaktlinser. Linserne gav hende et nyt liv - hendes brilleglas var jo tykke og tunge - selvom vi, ved hvert skift, fik dem lavet i det specielle glas som er knapt så tungt som det almindelige.

Operationen tænker hun over men hun er godt tilfreds med linserne.

Når dine øjne hurtigt bliver irriterede og røde, så kan det skyldes mange ting omkring dit brug af linserne.
Mit råd til dig er - få en tid hos en øjenlæge, fortæl klinikdamen når du ringer, at du skal bruge lidt ekstra tid fordi du både skal snakke evt. operation og brug af kontaktlinser.

Min datter havde osse voldsomme problemer med linserne men kun i starten. Den ene gang hun måtte give op på grund af røde og irriterede øjne der løb i vand, var det såmænd bare fordi hun var kommet til at tage linserne omvendt på - altså højre <>venstre. men det er en anden sag.

Prøv at bestille en tid hos en øjenlæge! Du behøver ikke læge henvisning.

Held og lykke med det!

Venlig hilsen Dorthe.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 25-05-07 00:22

jeg refererede til min bekendtes synforbedring og behandlingen - det med stær viste sig først da han kom i behandling og var så en ekstra indsats.

Jeg har også kun hørt positivt omkring lasebehandlingen

Kommentar
Fra : transor

Dato : 25-05-07 00:55

Laser kan bruges til flere forskellige slags øjensygdomme.

Hvis det du tænker på er at høvle af hornhinden for at korrigere synet istedet for at bruge briller-
så er det ikke at anbefale ifølge kloge folk.

Kommentar
Fra : jeb3

Dato : 25-05-07 07:26

Først til vil.du.

HVis din datters syn er på -7,0 eller værre, kan hun få operationen betalt af det offentlige.
Det fik jeg for efterhånden 8 år siden.
Jeg havde -9 og -9,5. Bruger idag ingen briller.

Operationen hvis man er under -7, er "værre" i den forstand, at de skærer på ydersiden af hornhinden.
Er man over -7, skærer de en "flap" løs og behandler på indersiden. Såret bliver dermed mindre.
Når man får den operation hvos de skærer på den indvendige side, kan jeg garantere det er "smertefrit". Selvfølgelig kan man mærke det, men det betyder intet. JEg var ude at shoppe dagen efter.
Når de skærer på den udvendige, får man smertestillende øjendråber.
Det værste ved selve operationen synes jeg er lugten.
Det lugter brændt, og du ved hvad det er de brænder i Men det går så hurtigt, at man skulle tro det er løgn.
Bivirkninger: bortset fra et nemmere liv, i starten så jeg en lyskrans omkring alt lys i mørke og omkring kunstigt lys. Det gik væk efter et års tid.
Nu: Jeg skal bruge solbriller når solen skinner. Mine øjne er lidt mere lysfølsomme end før.

Kender flere der er blevet opereret, de har oplevet det samme. Ingn ubehageligheder.
Dog vil jeg sige, at skulle jeg have det gjort om, ville jeg have opereret begge øjne på en gang, i stedet for med 14 dages mellemrum.
Forbedringen i synet oplever du allerede dagen efter du er blevet opereret. OG det går meget hurtigt fremad.

Kommentar
Fra : minnam

Dato : 25-05-07 09:23

Til vil.du

Tak for dit svar.
Jeg har været ved øjenlæge.
hvilke slags linser (mærke) bruger din datter ??
Jeg har prøvet utallige mærker og typer i over 15 år.
Jeg bruger nu 1 dags linser som er tålelige men jeg har stadig
efter så mange års brug ikke fundet nogle som er perfekte.
Jeg bruger også briller.
Men pga af mit job som er indenfor teaterbranchen så kan jeg ikke
have briller på og ofte er jeg steder hvor luften er tør så jeg har ofte
røde øjne inden showet starter hvilket ikke er særlig smart.
Det er endnu værre efter showet hvor mine øjne kan være ret røde.
Jeg tager selvfølgelig linserne ud bagefter.
Derfor overvejer jeg stadig kraftigt en lasersynsoperation.

Til Transor

Dit svar om at du ikke vil anbefale at jeg høvler af mine hornhinder iflg kloge folk må du uddybe lidt nærmere.... Hvor har du hørt/læst det ?? Det er netop grunden til at jeg stiller mit spørgsmål i dette forum.

Til jeb3

Tak for dit svar, det er netop folk med erfaring jeg ønsker at høre fra men jeg vil gerne
høre lidt nærmere om din operation så jeg håber du vil svare på flg spørgsmål.
Er der nogle af spørgsmålene du ikke vil svare på er det også ok men på forhånd tak.
Ellers evt skriv privat til mig. Men jeg tror der er flere der kan have gavn af mine spørgsmål
og dine svar !

- Hvornår blev du opereret ?
- hvad var resultatet efter -dvs fra dine ca -9 til hvad ?
- Hvilken klinik ?
- Hvilken teknik blev brugt ved din operation. ?
- Var der efter kontrol ?
- Har du hørt om andre bivirkninger eller komplikationer som er mere alvorlige
end det med lysfølsomhed. Jeg bruger alligevel solbriller i stærkt lys.

Jeg fik ved en egnethedstest på en klinik målt mit syn til -3.00 og jeg fik intet at vide om at
jeg skulle have smertestillende dråber efter operationen selvom jeg spurgte hvordan det var
bagefter. Det kan enten være fordi de ikke vil fortælle det eller fordi det ikke er aktuelt ved den
operation jeg eventuelt får foretaget.

Jeg håber du vil svare på mine spørgsmål !

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 25-05-07 11:33

Min far blev opereret igår, så jeg kan ikke bidrage med så meget, meeen

Han blev henvist fra egen øjenlæge til OP, der var laaang ventetid på hospitalet, så han fik det lavet gratis på en privatklinik, tror klinikken ligger i Jægersborg ved KBH.

Han var til forundersøgelse i onsdags, blev OP igår og var til kontrol idag.

Inden operationen skal man beregne en time på det hele, men det meste af tiden gik med at bedøve - øjendråber - selve OP tog 15 min, forbinding på og hjem. Øjet skal dryppet 3-4 gange dagligt, ikke med noget bedøvende men noget der skal forhindre infektion, han må ikke løfte/bærer noget tungt i et par dage.

Den 11. juni er det efterkontrol hos egen øjenlæge og sidst i juni er det det andet øjes tur.

Min far var meget negativ/pladder nervøs før OP, han mente bestemt at han blev blind, igår lige efter forbinden blev fjernet første gang, var han stadig sortseer, men her til morgen og især efter kontrollen hvor alt var fint, er hans humør ændret kraftigt, nu snakker han fadme om, at han nok kan kører bilen, nok allerede i eftermiddag, der har vi andre godt nok slået bremsen i og sagt, tidligt efter pinse, men det kan da godt være manden har ret, han glemte at spørge øjenlægen

Kommentar
Fra : minnam

Dato : 25-05-07 12:59

tak Nordsted

Hvad var grunden til at din far fik det lavet ?
Jeg kan forstå at han fik det lavet gratis.
Hvordan får man det lavet gratis ?? Man kan
vel bare bruge briller ??

Det lyder lidt som om at han ikke var meget for det !
Eller var han bare lidt hys og nervøs inden han skulle
opereres ?

Hvad var hans synstyrke ??

Hvilken teknik brugte de ??

meld gerne tilbage .. vil gerne høre om det var
en succes !!

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 25-05-07 13:33

Min far fik operationen pga grøn stær, men det behøver ikke være en sygdom for at man kan få det gratis, jeg har en veninde, der fik det lavet gratis pga nedsat syn, jeg kan ikke huskse styrken på brillerne, hverken min fars eller min venindes. Styrken for at få op gratis må du kunne få oplyst hos din øjenlæge.

Min veninde fik det lavet for nogle år siden, hvor det var samme procedure som min far, først øjenlægen, henvist til hospitalt med en alt for lang venteliste,derefter frit valg til en privatklinik. Min veninde har aldig fortrudt, hun har altid brugt briller og senere kontaktlinser, hun er jublende glad for sin operation, hun kunne godt nok grine af sig selv, rent rutinemæssigt stavrede hun troligt ud på badeværelset hver morgen for at sætte linserne i, der gik faktisk et pænt stykke tid, før hun fik lagt den vane på hylden.

Min far var pladder nervøs, men idag var han helt ovenpå, og ville bestemt ikke indrømme at han havde været noget af et mareridt at omgås det sidste stykke tid op til OP.-- mææænd -

Jeg kender ikke til teknikken der blev brugt på min veninde, og min fars teknik er ikke helt den samme som du kan få, da hans var stær. Men jeg tror godt jeg med sikkerhed kan love dig, at det ikke gør ondt, lokalbedøvelsen bliver som regel med dråber, op tager næsten ingen tid, og du kommer hurtigt ovenpå igen. Efter Op må du ikke vaske hår i et par dage, løfte/bærer tunge ting, gnide dig i øjnene eller hoppe i poolen. Nogle kan have nogle farveforandringer i synet et par dage, men langt fra alle, min far f.eks har ingen farveforskel

Jeg skal nok melde tilbage når der er nyt, han kommer sq nok kørende inden pinsen er overstået

Kommentar
Fra : transor

Dato : 25-05-07 14:21

Jeg er ingeniør og interesseret fagligt i Laserteknik.
Derfor var jeg til et foredrag om ny laserteknik til bewhandling af øjensygdomme. Specielt prøver man at udvikle en lasermåde til behandling af grå stær. det har nok lange udsigter.

Projektlederen, der er hospitalsoverlæge med speciale i øjensygdomme gennemgik ved mødet , de forskellige måder man i dag bruger laser i øjet. Han talte ikke meget om operationen for nærsynethed. Men han nævnte nogle begative effekter.
Det afhænger også af graden af nærsynethed, hvor på hornhinden man fjerner væv.
Et af problemerne er, så vidt jeg husker, at den kan blive så tynd, at den ikke tilstrækkeligt beskytter øjets indre mod de skadelige bølgelængder. så skal man i stedet gå med solbriller.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 25-05-07 14:34

Citat
Specielt prøver man at udvikle en lasermåde til behandling af grå stær. det har nok lange udsigter.

Nææ udsigterne er skam opnået, mange bliver opereret for både grå og grøn stær med hjælp af laserteknik i dagens Danmark

Kommentar
Fra : minnam

Dato : 25-05-07 14:47

Hej Transor

Jeg kan forstå på flere at det med stær behandling er iværksat så derfor er foredraget nok ikke helt up to date eller det er et stykke tid siden du har været til det foredrag. Men tak for din info.

jeg har også fået at vide at hvis ens hornhinde er for tynd kan det være vanskeligt at operere og er den for tynd opererer de ikke.
Tilsyneladende hører jeg nu fra mange sider både her og andre steder at mange har problemer med sollys.

Til jeb3

jeg håber stadig du vil svare på alle mine spørgsmål som jeg stillede i går men ang det med solbriller.. vil det så sige at lige så snart solen skinner så skal du gå med solbriller ?? Eller kan
du klare den uden .. Normalvis kigger man jo ikke direkte op i solen hvis man ikke har solbriller på..

tak for svar

Accepteret svar
Fra : jeb3

Modtaget 300 point
Dato : 25-05-07 15:59

Selvfølgelig svarer jeg gerne

- Hvornår blev du opereret ?
For ca 8 år siden

- hvad var resultatet efter -dvs fra dine ca -9 til hvad ?
-0.25 og -0.5

- Hvilken klinik ?
Århus Kommune Hospital

- Hvilken teknik blev brugt ved din operation. ?
De skar en lap fri, og brændte på bagsiden af hinden. Derefter gik jeg med kontaktlinser et døgn og forbinding, som jeg gik med en uges tid.

- Var der efter kontrol ?
Ja, dagen efter og 1 gang mere. Derefter hver 8 gange hos egen øjenlæge i løbet af et år

- Har du hørt om andre bivirkninger eller komplikationer som er mere alvorlige
end det med lysfølsomhed. Jeg bruger alligevel solbriller i stærkt lys.
Kender en, hvis hinde løsnede sig,og skulle sættes på plads.

Jeg kan kun anbefale det.

Godkendelse af svar
Fra : minnam

Dato : 25-05-07 17:23

Tak for svaret jeb3.

Teknikken og behandlingen er nok blevet forbedret væsentligt
siden du fik foretaget operationen.

Jeg vil stadig tænke over det, men tak til dig og alle andre som har
bidraget med info.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 25-05-07 22:21
Kommentar
Fra : camho

Dato : 17-06-07 01:11

Hejsa.

Nu er det jo lidt tid siden du spurgte, så det kan jo være du allerede har besluttet dig. Jeg vil dog alligevel lige tilføje følgende:

Jeg har været optiker i 15 år og bruger selv -3,25D.

Jeg har gennem årene fulgt mange, som har ladet sig operere for nærsynethed. Der er ingen tvivl om, at øjenlægerne er blevet meget bedre til det. Færre bivirkninger og bedre slutresultat på styrken.

Hvis man har problemer med at bære briller fx pga job og har gener med kontaktlinser, så vil jeg anbefale operation.

Men en laser-operation er et operativt indgreb, som altid er forbundet med en risiko! Hvis man fungerer godt med kontaktlinser, er det at foretrække.

Min holdning er knyttet til en øjenlæge som under et seminar om netop laser-operationer sagt: "Vi skal passe på, ikke at lave velfungerende kunder til patienter!!"

En helt anden ting er: (og derfor vælger jeg ikke operation). Når du har -3.00, så kan du læse uden briller og linser. Men du kan ikke se langt!
Hvis du bliver opereret, så kan du se både afstand og nær....
men omkring 40-45 års alderen, så begynder din linse at blive hård og du skal bruge læsebriller!
(såkaldt gammelmandssyn)
DVS hvis du bliver opereret, så skal du alligevel bruge briller til nær senere!!!
Hvis du ikke bliver opereret, så skal du bruge briller til afstand, men vil altid kunne læse uden briller.

Derfor vil jeg ikke løbe risikoen og pengene!
Desuden bærer mange øjenlæger briller....hvorfor det? fristes man at spørge! Hvorfor er de ikke opereret??