/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
Bærbar bliver utrolig langsom
Fra : tj_cuper
Vist : 572 gange
50 point
Dato : 24-05-07 18:38

Hej

Jeg har en bærbar som er ved at være, tjaa 4-5 år gammel. Den er kørt upåklageligt, men så her inde for de sidste måneder er den blevet utrolig langsom. Har scannet den for virus /spyware, endda kørt bugdoctor og diskdefragmenteret den. Intet ser ud til at hjæle, så hvis i har nogle gode råd om hvordan jeg kan optrimere den en smule. Så jeg får lidt glæde ud af den igen.
Ville det bare være totalt nice :)

OBS. styresystem windows XP
Ram: 318 mb
osv. osv.

På forhånd tak :)

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 24-05-07 18:49

1 af 2 - almindelig vedligeholdelse skal køres jævnligt se evt her:

http://www.malwarecheck.dk/forum/viewtopic.php?t=53

at du som bruger har scannet for vira/spyware i det hele taget malware - er ingen garanti for at du ikke har det - det gør ofte pc´en langsom.
kig her: http://www.malwarecheck.dk/forum/viewtopic.php?t=11

er din pc stadig langsom så opret dig som bruger følg vejledningen her:
http://www.malwarecheck.dk/forum/viewtopic.php?t=9

læg derpå kopi af loggen ind i kategorien hijackthis logs

indmeldelse og brug af forummet er gratis

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 24-05-07 19:00

prøv at kigge lidt på "den sorte hånd". der findes mange tips og ideer til at peppe pcen lidt op.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 24-05-07 19:03

trimare - hvis der er skidt på pc´en nytter det ikke at peppe op eller overclocke

Kommentar
Fra : mystik

Dato : 24-05-07 19:35

Du ku også prøve at geninstallere maskinen - den skal jo formatteres jævnligt - så ville du i hvert fald slippe af med evt. "malware". Og så ville du da ku se, om det var det, der var problemet...

Kommentar
Fra : tj_cuper

Dato : 24-05-07 19:41

Yea det rigtig nok os lige fået overtalt den gamle til det :D

Sidder bare og tænker på on det er klogt at installere winxp igen eller en ældre version. Nu når maskinen kun har ca. 368 mb ram.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 24-05-07 19:55

318 eller 368 MB Ram som du skriver, det var da også et mystisk antal. Hvor har du det tal fra. Normalt er det for lidt ram da XP helt vil have minium 512 Mb.

Det er sikkert også en masse programmer der starter op sammen med windows og sløver det ned. Det kan du slå fra ved at bruge Msconfig. Fjern de flueben ud for de programmer der ikke skal starte op, for der er ikke ret mange der behøver at køre fra start af. Prøv dig lidt frem

Kommentar
Fra : tj_cuper

Dato : 24-05-07 20:28

Yea ved jeg godt har brugt msconfig et pr. gang men hjælper ikke rigtig det store. Hvad OS vil du fårslå at anvende i stedet for xp ? har nu hørt at xp min. kræver 256 og det er vista der min kræver 512 på deres home version.

Accepteret svar
Fra : Fijala

Modtaget 50 point
Dato : 24-05-07 20:37

XP skal have 512 MB for at virke optimalt. Tænk på om ikke grafikkortet også sluger af de fælles ram da det sikker er delt kort.

Vista kræver mindst 1024 MB ram for at køre nogenlunde og endnu bedre 2048 MB

At der pludselig kan være for lidt ram, skyldes som regel at der er mange programmer der starter sammen med Windowsofg det hele sluger bare lidt hukommelse. Windows bliver jo også jævnligt opdateret og for hver gang bliver der måske også lige fyldt lidt på.
Så mit råd vil være. En ordentlig omgang oprydning eller endnu bedre en formatering og helt forfra.

Jeg synes stadig at der er et mystisk antal ram. Men hvis der er 384MB installeret og grafikkortet bruger 16MB går regnestykket op. Ellers ikke

Godkendelse af svar
Fra : tj_cuper

Dato : 24-05-07 20:40

Tak for svaret Fijala. Det skal nok passe. Det med grafikkortet :)

Har os selv en acer med 2048 mb ram. Grafikortet har bare kun 128 så kan ikke rigtig bruge vista eye candy :(

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 24-05-07 21:32

Jo, hvis du har en Acer med 2 GB ram og et dedikeret grafikkort med 128 MB DDR 2 ram kan den sagtens køre Vista. Det er kun de gamle kort der sdøjer med Vista.

Jeg har selv (en af mange pcer) en P4 2,26GHZ m 1 GB PC 3200 ram, et Geforce FX 5900 m 128 MB ram og den kører fint Vista Ultimate uden nogen problemer.