/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Sikring til vinduesviskere går
Fra : louvre
Vist : 1185 gange
100 point
Dato : 24-05-07 14:52

Hej Allesammen

På min kærestes bil går sikringen til vinduesviskeren foran bare ved at dreje tændningen.

har sat en større sikring i og der kan den køre en gang før den springer så viskeren virker åbenbart.

nogle bud???

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 24-05-07 14:59

Kortslutning, ny motor.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 24-05-07 15:22

Siger du, at sikringen til vinduesviskeren spinge bare ved ,at dreje tændingsnøglen? uden viskeren er tændt? Så skal fejlen nok findes et andet sted.

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 24-05-07 16:59

Der er sikkert et eller andet der "kører" alt for stramt. Det kan sagtens være de aksler, hvor selve viskerarmen sidder på, der trænger til smørrelse.

MVH

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 24-05-07 17:32

Når sikringen går ved tilslutning af nøgle, så er den nok ikke kørt på plads fra sidste kørsel.
Det tyder på at den sidder stramt i lejet som viskeramen sidder på (som også Viskinge er inde på)
Det kan måske klares ved at sprøjte Caramba ned i lejet/viskerakslen.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 24-05-07 17:46

Der er måske andet end viskeren der kører på den sikring.

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 24-05-07 18:20

Jeg ville begynde med at afmontere forbindelsen (stikket) til viskermotoren, er det så i orden uden sikringen springer, ja så må det jo være der du skal koncentrere dig om at finde årsagen. Hvis sikringen stadig springer må man så undersøge hvad der så mere kan være koblet på samme sikring, og det må kunne undersøges ved hvad der også ikke virker.

Kommentar
Fra : louvre

Dato : 24-05-07 19:52

Sikringen ryger så snart nøglen drejes i tændningen og uden vinduesviskerne er sat til.

Har sprøjtet med VD40 .

frustrerende!!!!!

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 24-05-07 19:59

ja, det er jo så ikke viskeren, der er noget galt med, så må du finde ud af hvad der ellers er koblet på samme sikring.

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 24-05-07 20:35

Har set det flere gange. på Golf, der mekanismen ruster fast så viskerne ikke kan viske ruden ren.
alimak

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 24-05-07 21:37

Ja men selv om mekanismen er rustet fast på viskeren, så kan den vel ikke slå sikringen, hvis ikke den er tændt

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 24-05-07 23:20

Citat
så kan den vel ikke slå sikringen, hvis ikke den er tændt

Du kan ikke være sikker på at der ikke tændes for viskermotoren selvom viskerkontakten er 'slukket'. For som det er nævnt så er den måske ikke kørt helt på plads.
Jeg vil foreslå at du gør som det osse er foreslået: Fjern ledningerne til viskermotoren.

Accepteret svar
Fra : viskinge

Modtaget 100 point
Dato : 25-05-07 07:21

Der kan også være noget galt, inde i selve elmotoren/slæberingen. Der går jo +12V direkte til elmotoren, også selv om den ikke er tændt. Den direkte +12V bliver aktiveret, når du sætter tændning på bilen.
Man starter normalt elmotoren ved at sætte endnu en +12V til moteren. denne nr. 2 +12v kan også bare være en kortvarig puls (som regel fra en viskerrobot).
Grunden til at der altid er en +12v på motoren, er at den kan køre på plads, af sig selv. Man kan jo slukke for viskerne, uanset hvor på ruden de står, og alligevel kører de på plads.

MVH

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 25-05-07 12:27

Har du prøvet at afmontere ledningen som foreslået? Det vil sikre dig mod alt "hekseri" Den slår jo ikke sikringen når den ingen strøm får - uanset hvor det er afbrudt, når viskeren er kørt på plads er strømmen afbrudt. Når der går 12 v gennem viskermotoren, så kører den - eller slår sikringen.

Godkendelse af svar
Fra : louvre

Dato : 08-06-07 08:30

Tak for svaret viskinge.