/ Forside/ Teknologi / Internet / Hjemme sider / Spørgsmål
10  refi 3578
Oprettelse af nyhedsbrev/-mail
Fra : Denpete
Vist : 802 gange
200 point
Dato : 24-05-07 09:58

Et ønske er at lave en særlig tilmeldings-tag (?) på en hjemmeside for at få tilsendt nyheds-mails/-breve.

Hvordan gør man det? Hvordan fungerer det, at automatisk kunne sende nyhedsbreve til 'kunder'?
Findes der hjælp og vejledning til hvordan man opretter denne funktion?

På forhånd tak!

Denpete

Kommentar
Fra : ostemanden

Dato : 24-05-07 10:27

Jeg ved ikke om der findes en desideret guide, men det er vel "bare" at ligge alle emaile adresser ind i en database, og få php til at sende en mail til alle på listen når man beder om det.

[EDIT]
Fandt faktisk noget her...

http://sourceforge.net/projects/spn/

Kig lidt på det!

Kommentar
Fra : ostemanden

Dato : 24-05-07 10:28

Ups fandt lige ud af det ikke virkede...

Men så kig evt. her:

http://sourceforge.net/projects/opennewsletter/

Kommentar
Fra : mimimig

Dato : 24-05-07 10:53

du kunne måske også prøve at kigge på www.listmessenger.com
hvis det er noget i den stil du havde tænkt dig.

Kommentar
Fra : Denpete

Dato : 24-05-07 19:04

Ved ikke om jeg helt har forklaret mit ønske:

På flere/mange hjemmesider kan man tilmelde sig et nyheds-/tilbuds-brev ved at indtaste navn og e-mailadresse i et særligt afsnit af hjemmesiden.

Jeg går ud fra, at 'forhandleren' så blot laver en slags nyheds-/tilbuds mail, som så automatisk bliver tilsendt ti tilmeldte 'kunder'.

Har lidt svært ved at gennemskue de to henvisninger jeg har fået, så hvis der måske findes et 'for dummies'-site til at forstå/anvende som 'skabelon' til at sætte sådan en funktion på hjemmesiden.

Kommentar
Fra : mimimig

Dato : 24-05-07 20:19

Det er netop det listmessenger er beregnet til, her kan man tilmelde sig f. eks. et nyhedsbrev
og en mail kan sendes til alle tilmeldte. Til og fra meldinger styrer listmessenger selv.
Listmessenger findes også i en gratis udgave.

Kommentar
Fra : ostemanden

Dato : 24-05-07 20:31

Altså i princippet er det ikke svært for en som kan kode i php og mysql at lave...

Du skal bare have en mysql tabel med navn og emailadresse, og når du så skal sende et nyhedsbrev rundt, laver du en funktion i php som sender den email til samtlige på den liste...

Men ellers så søg på google.com efter "php newsletter script" og se hvad der kommer frem...

Kommentar
Fra : Denpete

Dato : 25-05-07 09:53

Hmmmm.... det virker ikke til at være åbentbart nemt for en ikke web-nørd at lave en sådan funktion mv.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 28-05-07 12:51

Næe... men du har også en helt 'anden' mulighed, som er indbygget i moderne browsere

Nemlig at lave en RSS kanal som alle besøgende kan til- eller afmelde sig som de lyster. Opdatering af nyheder foregår helt automatisk uden du skal gøre andet end at lave/henvise til nyheden.

Det er dog en god idé på en infoside at skrive en forklaring om, at du tilbyder en sådan RSS kanal.

Her er 2 danske guides:

1.) http://www.webdesign101.dk/artikler/rss.php
2.) http://hjemmesideskolen.dk/scripts/feed.asp?id=feed1

De brugere som benytter en ældre browser eller en uden mulighed for RSS feed's bør du måske ligeledes gøre opmærksom på at de kan installere en News reader til at læse feed'et.

</MOLOKYLE>