/ Forside/ Karriere / Penge / Andet penge / Spørgsmål
10  jakjoe 1088
beregning af SU ??
Fra : sofla
Vist : 1603 gange
100 point
Dato : 23-05-07 16:08

Hejsa

Jeg har en søn på 18 som er på Su, han bor hos sin far som jeg har været skilt fra siden han var 12.
Retten har fundet at min indtægt er for lille til at jeg skal betale forlænget bidrag - hvorfor bliver min indtægt så taget med i beregningen af størrelsen på min søn's SU ??
Da jeg ikke har mulighed for at bidrage til hans underhold som sådan, må det vel være rimeligt at man beregner SU ud fra forsørgerens ( faderens) indtægt, eller......

Sofla

Kommentar
Fra : refi

Dato : 23-05-07 16:12

Citat
hvorfor bliver min indtægt så taget med i beregningen af størrelsen på min søn's SU ??

Hvis knægten er over 18 og du ikke længere betaler bidrag eller han bor hos dig....

Hvorfor tror du så at DIN indtægt er indregnet..... ??????

Kommentar
Fra : refi

Dato : 23-05-07 16:21

Eller misforstår jeg spørgsmålet....

Hvis drengen er over 18 og IKKE bor hos dig kunne han rent teoretisk være naboens søn....

Han er jo myndig - hvor kommer du ind i billedet.... ??????

Kommentar
Fra : Karina315

Dato : 23-05-07 16:31

Su bliver altid beregnet ud fra begge forældres indkomst, når man er under 20, og går på en ungdomsuddannelse, også selvom den ene forælders indkomst er meget lav.
Prøv at kigge på www.su.dk

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 23-05-07 16:34

Fordi reglerne er møjhamrende forkerte.

Forældrenes indkomst skal også oplyses, selv om "barnet" er flyttet hjemmefra.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 23-05-07 16:35

Den var så ny for mig - taget til efterretning....

Takker...

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 23-05-07 16:41

Til trøst kan jeg så oplyse, at hvis far'ens indtægt ikke er for høj, så bliver SU'en reguleret, så sønnen får mere udbetalt

Su'en bliver også forhøjet, hvis der er mindre søskende under 18 år

Kommentar
Fra : sofla

Dato : 23-05-07 17:24

Okay.... det vil så sige, at selvom jeg ikke bidrager til husstandsindkomsten og ikke er bidragspligtig, så bliver min indkomst alligevel lagt sammen med min ex's ???? Hmmmm.......

Godt så, det giver mening, eller.....?

Kommentar
Fra : ans

Dato : 23-05-07 18:41

Hvor meget får din søn i SU ?

Da min søn fik SU blev min fraskilte mands indtægt ikke medregnet. Sønnen fik maxbeløbet som hjemmeboende.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 23-05-07 18:44

Citat
Okay.... det vil så sige, at selvom jeg ikke bidrager til husstandsindkomsten og ikke er bidragspligtig, så bliver min indkomst alligevel lagt sammen med min ex's ???? Hmmmm.......

JA

Citat
Godt så, det giver mening, eller

NEJ det giver ingen mening, men sådan er det nu alligevel,

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 23-05-07 18:48

Her er taksterne for 2007

Månedligt SU-stipendium til studerende på 18 og 19 år
Grundsats til alle, før skat:
1.074 kr.

Maksimalt tillæg til hjemmeboende, afhængig af forældrenes indkomst:
1.338 kr.
Maksimum i alt: 2.412 kr.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 23-05-07 18:57

Ja jeg har set at du fremhæver "afhængig af forældrenes indkomst" Men der står intet om forældrene skal være samlevende eller fraskilte.

Men min søn fik maxbeløbet, det ville han ikke have fået, hvis faderens indtægt også havde været lagt til grundlag for beregningen.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 23-05-07 19:38

Sofla, det ville være mest rimeligt, at det kun var den forældreindskomst, hvor sønnen bor, men det kan din søn få oplyst hos sin studievejleder, man kan ikke skrive til su, dvs det kan man godt, men de henviser til studievejlederen

Accepteret svar
Fra : Nordsted1

Modtaget 100 point
Dato : 23-05-07 19:48

Sofla, du kan læse meget mere på www.su.dk under - hvad er su- su stipendium-ungdomsuddanelser-dine forældres indkomst, men igen, der står ikke at det skal være begge forældres indkomst, hvis forældrene ikke bor sammen, det nemmeste er at din søn spørger sin studievejleder

Godkendelse af svar
Fra : sofla

Dato : 23-05-07 20:48

Tak for svaret Nordsted1.
også tak til jer andre

Skriver hvis det viser sig at være forkert

hilsen sofla

Kommentar
Fra : ans

Dato : 23-05-07 20:59

Nordsted1

Fint at du fandt ud af

[/citat]
men igen, der står ikke at det skal være begge forældres indkomst, hvis forældrene ikke bor sammen
[/citat]

Jeg skrev kun på grund af erfaring