/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
Harddisk larm
Fra : Godgaard
Vist : 823 gange
100 point
Dato : 21-01-03 00:23

Jeg har en IMB DESKSTAR-7200,40Gb harddisk, som er begyndt at larme/snakke meget, hvergang man åbner det mindste.
Jeg har nogle store file til at ligge, som Xp ikke kan defragmentere. Kan det være en af årsagerne? Af ledig plads har jeg ca. 18 Gb.
Kan man fixe sin harddisk? og hvordan? Formater hele dynen? ( Har formateret mit C-drev på 10 Gb, men ikke mit D-drev på 30 Gb). Selv om C-drevet er blevet formateret, ny installation af Xp, har dette ikke hjulpet på C-drevet.

Håber nogle har svaret derude..........

Kommentar
Fra : Rellom

Dato : 21-01-03 00:31

Prøv i første omgang at defragmentere computeren ved hjælp af programmet Diskeeper,
som kan hentes her i en gratis prøveversion: http://www.softwareshelf.com/products/prod_main.asp?p=5

Kommentar
Fra : Master_of_KeFir

Dato : 21-01-03 00:44

Larm fra hardisk stammer fra 2 ting, dels den konstante rotation af skiverne i den, og dels frem og tilbage bevægelse af læse hovedet.

Nå en fil bliver "fragmenteret" og spredt over mange forskellige spor, kræver det at hovedet skal fræse frem og tilbage for at hente alle delene, dette tager længer tid og slider mere på disken, derfor man defragmentere.

Overdrevent hoved fræs kan også opstå vis et spor er blivet utyddeligt eller indeholder små fejl, som den så vil forsøge at genindlæse et par gange, og går det godt opdager du ikke noget før skaden er for slem. Det kan også skyldes slør i mekaniken der gør at læsehovedets præcision ryger. Det gør at hardisken skal nulstille læsehoved gang på gang for så at igen tælle op ad sporene til det sted det havde svært ved at ramme.

I XP stifinders defragmentaions værktøj, vil du kunne vælge "analyse" der giver dig et overblik over hvor slemt det står til med filernes spredning. Men for at rykke rundt med filstumperne kræver det noget "tomt" plads til at mellemlande filstumperne. Window egen defragmenter er ikke alt for god til dette og der findes mange bedre på markedet.

Derudover er der et problem med windows på PCer uden særlig meget ram, at den skal "swappe" data ind og ud af ram til swapfilen der som regel ligger på C -drevet. her vil mere ram minimere swap skrivning. I og med det er en nyinstallation der her er tale om er mit bud nok det sidste.

Mvh, Ke'Fir, m.a.

Kommentar
Fra : Bjarne_H

Dato : 21-01-03 01:10

Prøv først at rydde op på begge drev med diskoprydning (Slet så meget du mener du kan undvære).
Diskoprydning finder du bl.a. via >Start >Denne computer >Højreklik på aktuelt drev >Egenskaber >Faneblad Generelt >Diskoprydning.

Dernæst >Faneblad Funktioner > Undersøg og bagefter samme faneblad og Defragmenter nu.

Herefter skulle der være ryddet op og overflødige filer er fjernet og alle filer ligger korrekt.

Hvis harddisken stadigvæk larmer meget, mener jeg, at du snarest muligt bør udskifte den, da det er advarselstegn for evt. fejl og i værste fald totalt harddisknedbrud. Du kan evt. også prøve at formatere D og nogle filer kan du jo evt. midlertidig kopiere til C og af resterende filer som du ikke vil undvære kan du tage bacup af.

Men hvis hardisken stadigvæk larmer, bør du snarest muligt anskaffe dig en anden og overføre dine filer dertil. Jeg har selv IBM harddiske og en af dem på 30 GB stod desværre totalt af efter ca. 1 ½ år og forinden den stod helt af var den begyndt at støje meget.

Mvh
Bjarne

Accepteret svar
Fra : henrik59

Modtaget 100 point
Dato : 19-02-03 16:02

Harddisklarm må du nok lære at leve med, når det gælder IBM diske. Prøv engang at læse brugernes bedømmelser på edbpriser.dk. Det er rystende læsning, stort set alle IBM diske bliver rakket ned pga. defekter, larm, havari etc.
Til gengæld bliver Seagates diske rost til skyerne, og jeg har også kun gode erfaringer med Seagate (3 diske, som alle kører perfekt). Jeg synes også, at det er tankevækkende, at min IBM pc blev leveret med en Seagate disk!
Så måske skulle du overveje at købe en anden disk før IBMen havarerer og du mister data. Du kan få en ny 80 GB disk til under 900 kr.
Og nej, jeg har ikke aktier i Seagate, de laver blot nogle af markedets bedste diske.

Henrik59

Kommentar
Fra : Godgaard

Dato : 19-02-03 19:28

Jeg har købt en ny harddisk. Godt nok ikke en seagate disk, men en Western digital. Men ja, edbpriser.dk har jeg været på og læst om IBM-harddiske, hvilket gjorder at jeg købte en ny og hvis jeg skal give råd videre; lad vær' og køb IBM's harddiske. Hvis I er uenige, så prøv at finde nogle forum, hvor man kan diskutere harddiske. 90% er negativt omtale af IBM-diske.

Godgaard.

Godkendelse af svar
Fra : Godgaard

Dato : 19-02-03 19:36

Tak for svaret henrik59. Jeg har acceptere dit svar ( havde glemt alt om mit spørgsmål), da jeg kun har negativt at sige om IBM.
Valget stod mellem Seagat og Western digital. Valget faldt på WD800jd, da den har 8mb cache i forhold til seagat som kun har 2mb.

Godgaard